Wpływ mediów na recepcję wątków społecznych zawartych w przemówieniach papieża Franciszka podczas Światowych Dni Młodzieży w Krakowie
Main Article Content
Abstrakt
Przeprowadzone na potrzeby artykułu analizy przemówień papieża Franciszka pokazały, że podejmowane przez niego wątki społeczne nie wpłynęły na poglądy Polaków, ani też nie zmieniły ich postaw. Porównując wyniki badań z komentarzami medialnymi, można odnieść wrażenie, że Polacy znacznie bardziej słuchali dziennikarzy niż słów papieża. Powodem tego był fakt, że większość Polaków otrzymywała informacje o papieskiej pielgrzymce z mediów. Wiadomości te zawierały zinterpretowane przez dziennikarzy słowa papieża Franciszka. Oddzielenie wypowiedzi papieskich od dziennikarskich interpretacji to zadanie trudne, które wymaga od odbiorcy czasu i intelektualnego wysiłku. Z tego powodu Polacy wybierali łatwiejszą drogę, akceptując przedstawiane przez media interpretacje.
Downloads
Article Details
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Poznańskie Spotkania Językoznawcze są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Poznańskie Spotkania Językoznawcze udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 r. w Poznańskich Spotkaniach Językoznawczych pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Referencje
- Dorenda-Zaborowicz M., 2013, Nowe media w służbie marketingu politycznego, w: Nowe media a praktyki komunikacyjne, red. K. Pokorna-Ignatowicz i in., Kraków, s. 36–62.
- Goban-Klass T., 2002, Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa–Kraków.
- Guzek D., 2012, Konwergencja mediów katolickich w Polsce, w: Konwergencja mediów masowych i jej skutki dla współczesnego dziennikarstwa, t. 2, red. M. Gierula, P. Szostok, Katowice, s. 227–240.
- Katolickie portale informacyjne: deon.pl, wiara.pl, fronda.pl [dostęp: 25.07.–02.08.2016].
- Kozłowska A., 2006, Oddziaływanie mass mediów, Warszawa.
- Krzyżak T., 2016, Papież grochem o ścianę, „Rzeczpospolita”, 17 sierpnia, s. 5.
- Laboratorium Więzi: Franciszek w Polsce. Co powiedział papież podczas Światowych Dni Młodzieży, www.laboratorium.wiez.pl [dostęp: 14.09.2016] .
- [PAP] Ilu Polaków śledziło przebieg wizyty papieża podczas ŚDM? Sondaż CBOS, http://www.polskieradio.pl/5/3/Artykul/1664619,Ilu-Polakow-sledzilo-przebieg-wizyty-papieza-podczas-SDM-Sondaz-CBOS [dostęp: 10.10.2016].
- Sepioł M., 2017, Bunt dwukierunkowy, „Tygodnik Powszechny”, nr 25, s. 36–38.
- Urmański J., Co polskie społeczeństwo uważa na temat aborcji i in vitro?, http://www.bioetyka.krakow.pl/aktualnosci/szczegoly/208/Co_polskie_spoleczenstwo_uwaza_na_temat_aborcji_i_in_vitro [dostęp: 20.07.2017].