Gest liturgiczny w perspektywie lingwistycznej i antropologicznej. Zarys problematyki
PDF

Słowa kluczowe

gest liturgiczny
językoznawstwo kognitywne
schemat wyobrażeniowy
antropologia

Jak cytować

Drabik, B. (2018). Gest liturgiczny w perspektywie lingwistycznej i antropologicznej. Zarys problematyki. Poznańskie Spotkania Językoznawcze, (34), 47–58. https://doi.org/10.14746/psj.2017.34.3

Abstrakt

Prezentowany artykuł jest próbą pokazania, że gesty i postawy liturgiczne, funkcjonujące w obrębie liturgii Kościoła katolickiego, stanowią interesujący przedmiot badawczy nie tylko dla teologów, ale także dla językoznawców. Autorka koncentruje się przede wszystkim na wskazaniu możliwości, jakie badaniom gestów liturgicznych stwarza przyjęcie metodologii językoznawstwa kognitywnego, zwłaszcza koncepcji schematów wyobrażeniowych. Pokazuje także, w jaki sposób poszukiwaniu tkwiących za gestami liturgicznymi schematów wyobrażeniowych przysłużyć może się antropologiczno-kulturowa perspektywa spojrzenia na gesty funkcjonujące w komunikacji międzyludzkiej.

https://doi.org/10.14746/psj.2017.34.3
PDF

Bibliografia

Antas J., 2006, Gesty – obrazy pojęć i schematy myśli, w: Ikoniczność znaku. Słowo – przedmiot – obraz – gest, red. E. Tabakowska, Kraków, s. 181–212.

Antas J., 2013, Semantyczność ciała. Gesty jako znaki myślenia, Łódź.

Brocki M., 2000, Język ciała w ujęciu antropologicznym, Wrocław.

de Clerck P., 1997, Zrozumieć liturgię, Kielce.

Drabik-Frączek B., 2015, Metafora w służbie T(t)ajemnicy, w: Słowo, doświadczenie, tajemnica, red. J. Kempa, M. Giglok, Katowice, s. 29–42.

Eibl-Eibesfeldt I., 1987, Miłość i nienawiść, Warszawa.

Evans V., 2007, Leksykon językoznawstwa kognitywnego, Kraków.

Fauconnier G., Turner M., 1998, Conceptual integration network, Cognitive Science, nr 22–1, s. 133–187.

Fauconnier G., Turner M., 2002, The way we think. Conceptual blending and the mind’s hidden complexities, Nowy Jork.

Gibbs R.W., Colston H.L., 1995, The cognitive psychological reality of image schemas and their transformations, „Cognitive Linguistics” 6, s. 347–378.

Grześkowiak J., 1982, Liturgia dziś, Katowice.

Guardini R., 1982, Znaki święte, Wrocław.

Johnson M., 1987, The Body in the Mind. The Bodily Basis of Meaning, Imagination and Reason, Chicago–Londyn.

Karpiński M., 2015, New challenges in psycholinguistics. Interactivity and alignment in interpersonal communication, „Lingua Posnaniensis”, nr 56 (1), s. 97-106.

Kendon A., 1994, Do Gestures Communicate? A Review, „Research on Language & Social Interaction”, nr 27 (3), s. 175–200.

Kendon A., 2008, Some reflections on the relationship between ‘gesture’ and ‘sign’, „Gesture”, nr 8 (3), s. 348–366.

Kwiecień T., 1999, Krótki przewodnik po Mszy świętej, Kraków.

Lakoff G., Johnson M., 1988, Metafory w naszym życiu, Warszawa.

Langacker R.W., 1987, Foundations of cognitive grammar, t. 1, California.

McNeill D., 1992, Hand and mind. What Gestures Reveal about Thought, Chicago.

McNeill D., 2005, Gesture and Thought, Chicago–Londyn.

Morris D., 1998, Zachowania intymne, Warszawa.

Nadolski B., 2004, Wprowadzenie do liturgii, Kraków.

Pawelec A., 1999, Dusza zakotwiczona, „Znak”, nr 11 (534), s. 59–75.

Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, 2009, Częstochowa.

Szczypta J., 2010, Dlaczego klęczę przed Bogiem, Sandomierz.

Tylor J.R., 2007, Gramatyka kognitywna, Kraków.

Woleński J., Legutko R., Tabakowska E., Antas J., Pieńkowski P., Dobroczyński B., Sikora T., Pawelec A., 1999, Kognitywizm – przełom czy modny żargon, „Znak”, nr 11 (534), s. 76–94.

Uspienski B., 2010, Krzyż i koło. Z historii symboliki chrześcijańskiej, Gdańsk.

Załazińska A., 2007, Po co językoznawcy badania gestów, po co badaniom gestów językoznawca, „LingVaria”, nr 2, s. 43–52.

Załazińska A., 2016, Obraz – słowo – gest, Kraków.