An outline of liturgical gestures from a linguistic and anthropological perspective
PDF (Język Polski)

Keywords

liturgical gesture
cognitive linguistics
image schema
anthropology

How to Cite

Drabik, B. (2018). An outline of liturgical gestures from a linguistic and anthropological perspective. Poznańskie Spotkania Językoznawcze, (34), 47–58. https://doi.org/10.14746/psj.2017.34.3

Abstract

The article is an attempt to show that liturgical gestures and behaviors functioning within the liturgy of the Catholic Church are interesting topic for research, not only for theologians but also for linguists. The author concentrates mostly on pointing out the possibilities that have become available in research into liturgical gestures thanks to cognitive linguistics methodology (especially the concept of image schema). The author also shows how the search for image schemas existing behind liturgical gestures could be assisted by adopting the cultural and anthropological perspective of looking at the gestures functioning in human communication.

https://doi.org/10.14746/psj.2017.34.3
PDF (Język Polski)

References

Antas J., 2006, Gesty – obrazy pojęć i schematy myśli, w: Ikoniczność znaku. Słowo – przedmiot – obraz – gest, red. E. Tabakowska, Kraków, s. 181–212.

Antas J., 2013, Semantyczność ciała. Gesty jako znaki myślenia, Łódź.

Brocki M., 2000, Język ciała w ujęciu antropologicznym, Wrocław.

de Clerck P., 1997, Zrozumieć liturgię, Kielce.

Drabik-Frączek B., 2015, Metafora w służbie T(t)ajemnicy, w: Słowo, doświadczenie, tajemnica, red. J. Kempa, M. Giglok, Katowice, s. 29–42.

Eibl-Eibesfeldt I., 1987, Miłość i nienawiść, Warszawa.

Evans V., 2007, Leksykon językoznawstwa kognitywnego, Kraków.

Fauconnier G., Turner M., 1998, Conceptual integration network, Cognitive Science, nr 22–1, s. 133–187.

Fauconnier G., Turner M., 2002, The way we think. Conceptual blending and the mind’s hidden complexities, Nowy Jork.

Gibbs R.W., Colston H.L., 1995, The cognitive psychological reality of image schemas and their transformations, „Cognitive Linguistics” 6, s. 347–378.

Grześkowiak J., 1982, Liturgia dziś, Katowice.

Guardini R., 1982, Znaki święte, Wrocław.

Johnson M., 1987, The Body in the Mind. The Bodily Basis of Meaning, Imagination and Reason, Chicago–Londyn.

Karpiński M., 2015, New challenges in psycholinguistics. Interactivity and alignment in interpersonal communication, „Lingua Posnaniensis”, nr 56 (1), s. 97-106.

Kendon A., 1994, Do Gestures Communicate? A Review, „Research on Language & Social Interaction”, nr 27 (3), s. 175–200.

Kendon A., 2008, Some reflections on the relationship between ‘gesture’ and ‘sign’, „Gesture”, nr 8 (3), s. 348–366.

Kwiecień T., 1999, Krótki przewodnik po Mszy świętej, Kraków.

Lakoff G., Johnson M., 1988, Metafory w naszym życiu, Warszawa.

Langacker R.W., 1987, Foundations of cognitive grammar, t. 1, California.

McNeill D., 1992, Hand and mind. What Gestures Reveal about Thought, Chicago.

McNeill D., 2005, Gesture and Thought, Chicago–Londyn.

Morris D., 1998, Zachowania intymne, Warszawa.

Nadolski B., 2004, Wprowadzenie do liturgii, Kraków.

Pawelec A., 1999, Dusza zakotwiczona, „Znak”, nr 11 (534), s. 59–75.

Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, 2009, Częstochowa.

Szczypta J., 2010, Dlaczego klęczę przed Bogiem, Sandomierz.

Tylor J.R., 2007, Gramatyka kognitywna, Kraków.

Woleński J., Legutko R., Tabakowska E., Antas J., Pieńkowski P., Dobroczyński B., Sikora T., Pawelec A., 1999, Kognitywizm – przełom czy modny żargon, „Znak”, nr 11 (534), s. 76–94.

Uspienski B., 2010, Krzyż i koło. Z historii symboliki chrześcijańskiej, Gdańsk.

Załazińska A., 2007, Po co językoznawcy badania gestów, po co badaniom gestów językoznawca, „LingVaria”, nr 2, s. 43–52.

Załazińska A., 2016, Obraz – słowo – gest, Kraków.