Abstrakt
Niniejszy artykuł prezentuje pojęcie marności w językowym obrazie świata slamerów skupionych wokół poznańskiej sceny slamerskiej. Bazę materiałową stanowią 34 teksty, wydane w antologii slamerskiej pt. Poetycki freestyle. Poznańska scena slamerska w 2016 roku. Przeanalizowane teksty zostały uszeregowane w kilka pól tematycznych związanych z obrazem relacji międzyludzkich, religii, miasta i codzienności w tekstach slamerów. We wnioskach klarują się elementy językowego obrazu marności w twórczości slam poetry. Ponadto artykuł podejmuje kwestie związane z określeniem miejsca slamu wśród innych dziedzin sztuki oraz sytuuje go wobec zwrotu performatywnego w kulturze.
Bibliografia
Bartmiński J. (red.), 2004, Językowy obraz świata, Lublin.
Budnik A., Dworek M., Mikulewicz M. (red.), 2017, Poetycki freestyle. Poznańska scena slamerska w 2016 roku, Poznań.
Doroszewski W., 1962, Słownik języka polskiego, t. 4, Warszawa.
Dunaj B., 2001, Słowniki współczesnego języka polskiego, t. 1–2, Kraków.
Fischer-Lichte E., 2008, Estetyka performatywności, tłum. M. Borowski, M. Sugiera, Kraków.
Gorzkowicz J., 2013, Czy slamer jest współczesnym wagantem? Praktyki performansu poetyckiego wobec tradycji średniowiecznych, w: Najlepszy poeta nigdy nie wygrywa. Historia slamu w Polsce 2003–2012, red. A. Kołodziej, Kraków, s. 200–217.
Grad J., 2005, Teoretyczno-metodologiczne problemy badań ludycznej aktywności człowieka, w: Kultura, komunikacja, podmiotowość. Szkice epistemologiczno – kulturoznawcze, red. K. Zamiary, Poznań, s. 123–135.
Jastrzębska J., 2013, (R)ewolucja performatywna zjawisk scenicznych. Od salonu do slamu, w: Najlepszy poeta nigdy nie wygrywa. Historia slamu w Polsce 2003–2012, red. A. Kołodziej, Kraków, s. 177–197.
Kołodziej A. (red.), 2013, Najlepszy poeta nigdy nie wygrywa. Historia slamu w Polsce 2003–2012, Kraków.
Kołodziej A., 2013, Odbiorca na fotelu krytyka. Slam przeciwko instytucjonalizacji sztuki, w: Najlepszy poeta nigdy nie wygrywa. Historia slamu w Polsce 2003–2012, red. A. Kołodziej, Kraków, s. 246–263.
Kunstler-Langner D., 1996, Idea vanitas, jej tradycje i toposy w poezji polskiego baroku, Toruń.
Pease A., 2001, Mowa ciała. Jak odczytywać myśli innych ludzi z ich gestów, tłum. P. Żak, Kielce.
Zagórski Z., 2008, Nazwy części miasta (dzielnic, osiedli, wsi, osad miejskich), w: Nazewnictwo geograficzne Poznania. Zbiór studiów, red. Z. Zagórski, Poznań, s. 31–164.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Poznańskie Spotkania Językoznawcze są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Poznańskie Spotkania Językoznawcze udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 r. w Poznańskich Spotkaniach Językoznawczych pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).