Abstrakt
Przedmiotem opisu są wybrane hasła kampanii społecznych analizowane z perspektywy komunikacyjnej i stylistycznej. Materiał badawczy stanowią hasła zgłoszone do Konkursu „Kampania Społeczna Roku 2014”. Ogląd zebranego materiału językowego potwierdza, iż hasła promujące kampanie często są wyrazem aktualnie panującej mody, odzwierciedlają istniejące w języku tendencje oraz odpowiadają na potrzeby i zainteresowania społeczne, nawiązują do innych odmian języka (zwłaszcza odmiany potocznej), odsyłają do utrwalonych w polszczyźnie frazeologizmów czy przysłów, ewokują rozmaite skojarzenia. Osobną grupę stanowią hasła, w których stosowane są rozmaite gry językowe, m.in. gra słów, formą graficzną czy brzmieniową. Jeszcze inne są rymowane lub mają charakter poetycki, niejasny, intrygujący.
Bibliografia
Bralczyk J., 2004, Język na sprzedaż, Gdańsk.
Loewe I., 2013, Styl reklamy komercyjnej, w: Przewodnik po stylistyce polskiej. Style współczesnej polszczyzny, red. E. Malinowska, J. Nocoń, U. Żydek-Bednarczuk, Kraków, s. 381–405.
NSJP – E. Sobol (red.), 2002, Nowy słownik języka polskiego, Warszawa.
Roszak M., 2012, Polskie miasta w sloganach reklamowych, w: Miasto. Przestrzeń zróżnicowana językowo, kulturowo i społecznie, t. 5, red. M. Święcicka, Bydgoszcz, s. 265–276.
SPP – Czeszewski M., 2006, Słownik polszczyzny potocznej, Warszawa.
Święcicka M., Peplińska-Narloch M., 2014, Hasła promujące Bydgoszcz – próba analizy językowo-stylistycznej, w: Stałość i zmienność w językach i kulturach świata, t. 1, red. D. Dziadosz, A. Krzanowska, A. Szlachta, Szczecin, s. 427–442.
WSF – A. Kłosińska, E. Sobol, A. Stankiewicz (oprac.), 2005, Wielki słownik frazeologiczny PWN z przysłowiami, Warszawa.
Zboralski M., 2000, Nazwy firm i produktów, Warszawa.
Zdunkiewicz-Jedynak D., 2008, Język reklamy, w: D. Zdunkiewicz-Jedynak, Wykłady ze stylistyki, Warszawa, s. 171–177.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Poznańskie Spotkania Językoznawcze są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Poznańskie Spotkania Językoznawcze udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 r. w Poznańskich Spotkaniach Językoznawczych pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).