The communicative skill of authors of papers. The notes of the editor
PDF (Język Polski)

Keywords

scientific style
communication skills
culture of language

How to Cite

Sobolewska, K. (2016). The communicative skill of authors of papers. The notes of the editor. Poznańskie Spotkania Językoznawcze, (32), 169–181. https://doi.org/10.14746/psj.2016.32.14

Abstract

The author analyses the arrangement, the style and the language in 16 papers approved for print in a Polish professional museum journal. She views them in the communication context i.e. from the point of view of the needs and goals of scientific information exchange among scholars from various areas of the humanities. The author uses the definition of communication skills coined by Stanisław Grabias. By approaching the texts as intentional expressions of specific individuals reflecting their communication skills, the author examines the writers’ systematic, social, situational and pragmatic linguistic proficiency.

https://doi.org/10.14746/psj.2016.32.14
PDF (Język Polski)

References

Gajda S., 1999, Język nauk humanistycznych, w: Polszczyzna 2000. Orędzie o stanie języka na przełomie tysiącleci, red. W. Pisarek, Kraków, s. 12–32.

Gajda S. (red.), 1995, Przewodnik po stylistyce polskiej, Opole.

Gajda S., 2001, Styl naukowy, w: Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Lublin, s. 183–199.

Głowiński M., 1995, Humanistyka najmniejszego wysiłku, w: M. Głowiński, Pismak 1863 i inne szkice o różnych brzydkich rzeczach, Warszawa, s. 112–128.

Grabias S., 1994, Język w zachowaniach społecznych, Lublin.

Koryś I., Michalak D., Chymkowski R., 2015, Stan czytelnictwa w Polsce w 2014 roku, http://bn.org.pl/download/document/1422018329.pdf [dostęp 7.07.2015].

Kurkowska H., Skorupka S., 2001, Stylistyka polska. Zarys, Warszawa.

Maćkiewicz J., 1996, Jak pisać teksty naukowe?, Gdańsk.

Markowski A., 1992, Polszczyzna końca XX wieku, Warszawa.

Nauka w Polsce, 2013, http://obywatelenauki.pl/wp-content/uploads/2013/03/Raport_Nauka_w_Polsce_2013-03-13.pdf [dostęp 5.07.2015].

Szwajda U., 2014, O mówieniu bez komunikowania, czyli dyskurs i interakcja w autyzmie. Charakterystyka trudności, „Socjolingwistyka” nr 28, s. 95–102.