Problematyka wartości w pedagogice społecznej – pola poszukiwań. Refleksje wprowadzające
Okładka czasopisma Pedagogika Społeczna Nova, tom 2, nr 3, rok 2022
PDF

Słowa kluczowe

środowisko
wartości
dobro wspólne
personalizm
wychowanie

Jak cytować

Cichosz, M. (2022). Problematyka wartości w pedagogice społecznej – pola poszukiwań. Refleksje wprowadzające. Pedagogika Społeczna Nova, 2(3), 33–46. https://doi.org/10.14746/psn.2022.3.2

Abstrakt

Problematyka wartości jest problematyką kluczową w naukach społecznych, także w pedagogice. Proces wychowania bowiem mocno jest osadzony i odwołuje się m.in.; do takich zagadnień, jak; wzory, wzorce i normy. One zaś są interpretowane aksjologicznie i uzyskują zawsze właśnie taką – aksjologiczną identyfikację. Każda też z subdyscyplin pedagogicznych podejmuje to zagadnienie w sposób specyficzny i aspektywny. Dla pedagogiki społecznej obok już tradycyjnych obszarów poznawczych i interpretacyjnych w tym zakresie, jak przyjmowane koncepcje człowieka oraz życia społecznego ważny jest także obszar i problematyka zasad, w oparciu o które należy/można przekształcać - w procesie wychowania - świat społeczny. Jedną z nich jest zasada dobra wspólnego. Można postawić pytanie; do jakich tradycji nawiązuje w tym zakresie pedagogika społeczna, jak interpretuje tą zasadę oraz jakie są współczesne wyzwania z nią związane?

https://doi.org/10.14746/psn.2022.3.2
PDF

Bibliografia

Cichosz M., O strukturze ontologicznej i aksjologicznej pedagogiki społecznej – w poszukiwaniu wartości, „Wychowanie na co Dzień” 2013, 3 (234), s. 12–15.

Cichosz M., Pedagogika społeczna. Zarys problematyki, Kraków 2014.

Deptuła M., Leppert R. (red.), Listy z podróży, Bydgoszcz 1977.

Jagielska D., Kostkiewicz J., Pedagogika humanizmu społecznego Andrzeja Niesiołowskiego, Kraków 2015.

Kowalczyk S., Człowiek a społeczność, Lublin 1994.

Krąpiec M.A., Ja – człowiek. Zarys antropologii filozoficznej, Lublin 1979.

Krucina J., Dobro wspólne, [w]: Encyklopedia katolicka, t. 3, Lublin 1985.

Majka J., Filozofia społeczna, Wrocław 1982.

Marynowicz-Hetka E., Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki, t. I i II. Warszawa 2007.

Marynowicz-Hetka E., Pedagogika społeczna. Pojmowanie aktywności w polu praktyki, Łódź 2019.

Marzec-Holka K. (red), Kapitał społeczny a nierówności. Kumulacja i redystrybucja, Bydgoszcz 2005.

Marzec-Holka K. (red.), Pomoc społeczna – praca socjalna. Teoria i praktyka, t. 1, Bydgoszcz 2003.

Przecławska A., Theiss W., Pedagogika społeczna: nowe zadania i szanse, [w:] A. Przecławska (red.), Pedagogika społeczna. Kręgi poszukiwań, Warszawa 1993, s. 9–28.

Radlińska H., Pedagogika społeczna, Warszawa 1961.

Smolińska-Theiss B., Źródła pracy socjalnej. Od chrześcijańskiego miłosierdzia do liberalnej demokracji, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 1994, nr 5, s. 12–16.

Theiss M., Krewni, znajomi, obywatele. Kapitał społeczny a lokalna polityka społeczna, Toruń 2007.

Theiss W., Edukacja środowiskowa. Zarys problematyki, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 1996, nr 10, s. 6–9.

Wroczyński R., Wprowadzenie do pedagogiki społecznej, Warszawa 1966.