Wspomaganie wychowawczego rozwoju człowieka opartego na wartościach w świetle teorii Stefana Kunowskiego
Okładka czasopisma Pedagogika Społeczna Nova, tom 2, nr 3, rok 2022
PDF

Słowa kluczowe

wychowawczy rozwój człowieka
wartości

Jak cytować

Pawełek, K. (2022). Wspomaganie wychowawczego rozwoju człowieka opartego na wartościach w świetle teorii Stefana Kunowskiego. Pedagogika Społeczna Nova, 2(3), 121–136. https://doi.org/10.14746/psn.2022.3.7

Abstrakt

W artykule omówiono warstwicową teorię wychowania Stefana Kunowskiego. Pokazano, jak ważna jest pomoc wychowawcza dla prawidłowego ukształtowania wychowanka – proces przemiany wewnętrznej i jego uwarunkowania, dynamiczne składniki wychowania oraz kierunki rozwoju wychowawczego. Przedstawiono wychowawcze działanie agosu oraz rolę wartości w procesie wychowania. Wskazano także podpowiedzi Stefana Kunowskiego dla współczesnej pedagogiki dotyczące wspomagania wychowawczego rozwoju człowieka.

https://doi.org/10.14746/psn.2022.3.7
PDF

Bibliografia

Barczykowska A., Pawełek K., Pokolenia wobec pandemii COVID-19, „Lubelski Rocznik Pedagogicz- ny” 2021, t. XXXX, z. 4, s. 25–42, https://journals.umcs.pl/lrp/article/view/12829/9543 [dostęp: 24.02.2022], http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2021.40.4.25-42.

Bauman Z., Razem, osobno, przeł. T. Kunz, Kraków 2005.

Błasiak A., Aksjologiczne aspekty procesu wychowania. Wybrane zagadnienia, Kraków 2009.

Czapów Cz., Resocjalizacja, [w:] W. Pomykało (red.), Encyklopedia pedagogiczna, Warszawa 1993.

Czerwińska E., Przestępczość a zdrowie psychiczne. Przegląd badań empirycznych dotyczących osobowościowych determinant aktywności przestępczej, „Sztuka Leczenia” 2008, nr 3–4, s. 59–76.

Gałkowski J. W., Wychowanie a wartości, „Roczniki Nauk Społecznych” 1996, t. XXIV, z. 2, s. 17–29, https://ojs.tnkul.pl/index.php/rns/article/view/10817/11156 [dostęp: 21.01.2022].

Gałkowski S., Wstęp, „Studia Paedagogica Ignatiana” 2016, t. 19, nr 1, s. 9–11.

Gierowski J.K., Psychologiczne wyznaczniki przestępczości, [w:] J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 3, Gdańsk 2000, s. 710–729.

Grandi F. [@FilippoGrndi], More than 1,5 million refugees from Ukraine have crossed into neighboring countries in 10 days – the fastest growing refugee crisis in Europe since World War II, 2022, 6 marca, https://twitter.com/FilippoGrandi/status/1500395166624010249?cxt=HHwWksCylYzdvNIpAAAA [dostęp: 10.03.2022].

Hessen S., O sprzecznościach i jedności wychowania. Zagadnienia pedagogiki personalistycznej, Warszawa 1997.

Karczewska J., Chrześcijańskie zasady wychowania w świetle koncepcji Stefana Kunowskiego, „Pedago- gia Christiana” 2007, 20 (2), s. 73–89.

Katra G., Współczesne ujęcia i modele wychowania, „Psychologia Wychowawcza” 2019, nr 16, s. 27–48, https://epsychologiawychowawcza.pl/resources/html/article/details?id=195726 [dostęp: 10.03.2022], https://doi.org/10.5604/01.3001.0013.6331.

Kiliszek E., Czynniki ryzyka sprzyjające niedostosowaniu społecznemu i przestępczości nieletnich, „Profilaktyka Społeczna i Resocjalizacja” 2013, nr 21, s. 165–222, http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-b47aeef1-7e09-478385c53da5bd476795/c/czynniki_ryzyka_sprzyjajace_niedostosowaniu_spolecznemu_i_przestepczosci_nieletnich.pdf [dostęp: 10.03.2022].

Kunowski S., Podstawy pedagogiczne rozwijania życia wewnętrznego, [w:] T. Bielski (red.), Ku odnowie życia wewnętrznego, Poznań–Warszawa 1972.

Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Łódź 1981.

Kunowski S., Wartości w procesie wychowania, Kraków 2003.

Lenarczyk B., Przedmowa, [w:] S. Kunowski, Wartości w procesie wychowania, Kraków 2003.

Molesztak A., Recepcja wychowania Stefana Kunowskiego we współczesnej teorii wychowania, [w:] M. Nowak, T. Ożóg, A. Rynio (red.), W trosce o integralne wychowanie, Lublin 2003, s. 127–136.

Nowak M., Czy wychowanie bez celu?, „Pedagogia Christiana” 2012, 29 (1), s. 49–67.

Olbrycht K., Wychowanie do wartości – w centrum aksjologicznych dylematów współczesnej edukacji, „Pedagogia Christiana” 2012, 29 (1), s. 89–104, https://rebus.us.edu.pl/bitstream/20.500.12128/8551/1/Olbrycht_Wychowanie_do_wartosci_w_centrum.pdf [dostęp: 22.04.2022].

Ostrowska K., W poszukiwaniu wartości, cz. II. Z Biblią przez życie, Gdańsk 1995.

Papciak K., Myślenie według wartości w dobie koronawirusa, „Wrocławski Przegląd Teologiczny”

, 29 (1), s. 413–429, http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_34839_wpt_2021_29_1_413-429/c/3504-4106.pdf [dostęp: 25.02.2022], https://doi.org/10.34839/wpt.2021.29.1.413-429.

Pawełek K., Kształcenie charakteru – brakujące ogniwo wychowania, Poznań 2019.

Regulska A., Rola wartości moralnych w procesie wychowania, „Studia nad Rodziną” 2013, 17/1 (32), s. 143–150.

Rozmawiaj z klasą. Zdrowie psychiczne uczniów i uczennic oczami nauczycieli i nauczycielek. Raport z badania, Fundacja Szkoła z Klasą, 2021, https://www.szkolazklasa.org.pl/wp-content/uploads/2021/07/fszk_raport_rozmawiaj_z_klasa_cc2.pdf [dostęp: 10.02.2022].

Stradowski M.A., Wychowanie do wartości, „Kwartalnik Naukowy” 2014, nr 1, s. 26–33, https://www.stowarzyszeniefidesetratio.pl/Presentations0/Fides2014-1.pdf [dostęp: 12.03.2022].

Straś-Romanowska M., Refleksje o wychowaniu w perspektywie personalistycznej, „Psychologia wychowawcza” 2012, nr 1–2, s. 119–130, https://epsychologiawychowawcza.pl/resources/html/article/details?id=139122 [dostęp: 25.02.2022].

Szutta N., Wychowanie moralne w perspektywy etyki cnót, „Diametros” 2015, nr 46, s. 111–133.

UNESCO, Education 2030, When schools shut. Gendered impacts of COVID-19 school closures, Paris 2021, https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000379270 [dostęp: 8.02.2022].

United Nations Children’s Fund, The State of the World’s Children 2021: On My Mind – Promoting, protecting and caring for children’s mental health, UNICEF, New York, październik 2021, https://www.unicef.org/media/114636/file/SOWC-2021-full-report-English.pdf [dostęp: 10.02.2022].

Znaniecki F., Socjologia wychowania, Warszawa 2001.