Supporting the educational development of a human being based on values in the light of Stefan Kunowski’s theory
PDF (Język Polski)

Keywords

values
educational development of a human being

How to Cite

Pawełek, K. (2022). Supporting the educational development of a human being based on values in the light of Stefan Kunowski’s theory. Pedagogika Społeczna Nova, 2(3), 121–136. https://doi.org/10.14746/psn.2022.3.7

Abstract

The article discusses the issue of values in education against the background of elements of the con- tour theory of upbringing by Stefan Kunowski. It was shown how important educational assistance is for the proper formation of the pupil and assimilation of values – the process of internal transformation and its determinants, dynamic components of upbringing and directions of educational development. Stefan Kunowski’s hints for contemporary pedagogy regarding supporting the educational development of people based on values were also indicated.

https://doi.org/10.14746/psn.2022.3.7
PDF (Język Polski)

References

Barczykowska A., Pawełek K., Pokolenia wobec pandemii COVID-19, „Lubelski Rocznik Pedagogicz- ny” 2021, t. XXXX, z. 4, s. 25–42, https://journals.umcs.pl/lrp/article/view/12829/9543 [dostęp: 24.02.2022], http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2021.40.4.25-42.

Bauman Z., Razem, osobno, przeł. T. Kunz, Kraków 2005.

Błasiak A., Aksjologiczne aspekty procesu wychowania. Wybrane zagadnienia, Kraków 2009.

Czapów Cz., Resocjalizacja, [w:] W. Pomykało (red.), Encyklopedia pedagogiczna, Warszawa 1993.

Czerwińska E., Przestępczość a zdrowie psychiczne. Przegląd badań empirycznych dotyczących osobowościowych determinant aktywności przestępczej, „Sztuka Leczenia” 2008, nr 3–4, s. 59–76.

Gałkowski J. W., Wychowanie a wartości, „Roczniki Nauk Społecznych” 1996, t. XXIV, z. 2, s. 17–29, https://ojs.tnkul.pl/index.php/rns/article/view/10817/11156 [dostęp: 21.01.2022].

Gałkowski S., Wstęp, „Studia Paedagogica Ignatiana” 2016, t. 19, nr 1, s. 9–11.

Gierowski J.K., Psychologiczne wyznaczniki przestępczości, [w:] J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 3, Gdańsk 2000, s. 710–729.

Grandi F. [@FilippoGrndi], More than 1,5 million refugees from Ukraine have crossed into neighboring countries in 10 days – the fastest growing refugee crisis in Europe since World War II, 2022, 6 marca, https://twitter.com/FilippoGrandi/status/1500395166624010249?cxt=HHwWksCylYzdvNIpAAAA [dostęp: 10.03.2022].

Hessen S., O sprzecznościach i jedności wychowania. Zagadnienia pedagogiki personalistycznej, Warszawa 1997.

Karczewska J., Chrześcijańskie zasady wychowania w świetle koncepcji Stefana Kunowskiego, „Pedago- gia Christiana” 2007, 20 (2), s. 73–89.

Katra G., Współczesne ujęcia i modele wychowania, „Psychologia Wychowawcza” 2019, nr 16, s. 27–48, https://epsychologiawychowawcza.pl/resources/html/article/details?id=195726 [dostęp: 10.03.2022], https://doi.org/10.5604/01.3001.0013.6331.

Kiliszek E., Czynniki ryzyka sprzyjające niedostosowaniu społecznemu i przestępczości nieletnich, „Profilaktyka Społeczna i Resocjalizacja” 2013, nr 21, s. 165–222, http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-b47aeef1-7e09-478385c53da5bd476795/c/czynniki_ryzyka_sprzyjajace_niedostosowaniu_spolecznemu_i_przestepczosci_nieletnich.pdf [dostęp: 10.03.2022].

Kunowski S., Podstawy pedagogiczne rozwijania życia wewnętrznego, [w:] T. Bielski (red.), Ku odnowie życia wewnętrznego, Poznań–Warszawa 1972.

Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Łódź 1981.

Kunowski S., Wartości w procesie wychowania, Kraków 2003.

Lenarczyk B., Przedmowa, [w:] S. Kunowski, Wartości w procesie wychowania, Kraków 2003.

Molesztak A., Recepcja wychowania Stefana Kunowskiego we współczesnej teorii wychowania, [w:] M. Nowak, T. Ożóg, A. Rynio (red.), W trosce o integralne wychowanie, Lublin 2003, s. 127–136.

Nowak M., Czy wychowanie bez celu?, „Pedagogia Christiana” 2012, 29 (1), s. 49–67.

Olbrycht K., Wychowanie do wartości – w centrum aksjologicznych dylematów współczesnej edukacji, „Pedagogia Christiana” 2012, 29 (1), s. 89–104, https://rebus.us.edu.pl/bitstream/20.500.12128/8551/1/Olbrycht_Wychowanie_do_wartosci_w_centrum.pdf [dostęp: 22.04.2022].

Ostrowska K., W poszukiwaniu wartości, cz. II. Z Biblią przez życie, Gdańsk 1995.

Papciak K., Myślenie według wartości w dobie koronawirusa, „Wrocławski Przegląd Teologiczny”

, 29 (1), s. 413–429, http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_34839_wpt_2021_29_1_413-429/c/3504-4106.pdf [dostęp: 25.02.2022], https://doi.org/10.34839/wpt.2021.29.1.413-429.

Pawełek K., Kształcenie charakteru – brakujące ogniwo wychowania, Poznań 2019.

Regulska A., Rola wartości moralnych w procesie wychowania, „Studia nad Rodziną” 2013, 17/1 (32), s. 143–150.

Rozmawiaj z klasą. Zdrowie psychiczne uczniów i uczennic oczami nauczycieli i nauczycielek. Raport z badania, Fundacja Szkoła z Klasą, 2021, https://www.szkolazklasa.org.pl/wp-content/uploads/2021/07/fszk_raport_rozmawiaj_z_klasa_cc2.pdf [dostęp: 10.02.2022].

Stradowski M.A., Wychowanie do wartości, „Kwartalnik Naukowy” 2014, nr 1, s. 26–33, https://www.stowarzyszeniefidesetratio.pl/Presentations0/Fides2014-1.pdf [dostęp: 12.03.2022].

Straś-Romanowska M., Refleksje o wychowaniu w perspektywie personalistycznej, „Psychologia wychowawcza” 2012, nr 1–2, s. 119–130, https://epsychologiawychowawcza.pl/resources/html/article/details?id=139122 [dostęp: 25.02.2022].

Szutta N., Wychowanie moralne w perspektywy etyki cnót, „Diametros” 2015, nr 46, s. 111–133.

UNESCO, Education 2030, When schools shut. Gendered impacts of COVID-19 school closures, Paris 2021, https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000379270 [dostęp: 8.02.2022].

United Nations Children’s Fund, The State of the World’s Children 2021: On My Mind – Promoting, protecting and caring for children’s mental health, UNICEF, New York, październik 2021, https://www.unicef.org/media/114636/file/SOWC-2021-full-report-English.pdf [dostęp: 10.02.2022].

Znaniecki F., Socjologia wychowania, Warszawa 2001.