Władza polityczna w refleksji humanizmu pedagogiki społecznej
PDF

Słowa kluczowe

władza
humanizm
humanistaryzm
godność człowieka
kultura
cywilizacja
władza jako służba
władza jako panowanie
makiawellizm
deifikacja władzy

Jak cytować

Pilch, T. (2023). Władza polityczna w refleksji humanizmu pedagogiki społecznej. Pedagogika Społeczna Nova, 3(5), 15–42. https://doi.org/10.14746/psn.2023.3.5.1

Abstrakt

Artykuł przedstawia złożoną i wielopłaszczyznową historię władzy jako zjawiska politycznego, oraz humanizmu jako systemu wartości moralnych z naciskiem na ich humanitarny sens, czyli na mechanizmy regulujące stosunki międzyludzkie. Zarów

no władza jak i obszar humanizmu ogólnoludzkiego, są zjawiskami bardzo silnie uzależnionymi od czasu i warunków, jakie czas kształtuje i narzuca rzeczywistości, zarówno w obszarze zachowań społecznych człowieka, jak i warunków materialnych, gospodarczych w jakich kolejne pokolenia i różne formacje kulturowe określonych społeczeństw egzystują.

Historia człowieka dość jednoznacznie ukazuje dominację zjawiska władzy nad elementami kultury i innych humanistycznych warunków i wartości życia ludzkiego. Czynnik decydujący o jakości życia społecznego, oraz kształtowania się jakości kultury i cywilizacji człowieka, zależy od charakteru władzy, która objawiać się może w postaci „służby”, lub w postaci „panowania”.

Rozróżnienie tych dwu form władzy sięga korzeniami do źródeł religijnych ksiąg Nowego Testamentu, oraz do najstarszych dokumentów filozofii greckiej, do Arystotelesa i Stoików. Jednak praktyka władzy starożytnej, a jeszcze bardziej średniowiecznej doprowadziła do trwałego ukształtowania się władzy jako narzędzia panowania. Najdobitniej objawiło się to w koncepcjach makiawellizmu na początku 16. w.

Następnie artykuł ilustruje historyczne przykłady władców „służebnych” i władców „panujących”. Niestety, dominacja tych drugich nad pierwszymi jest przytłaczająca. Równocześnie zauważyć można w narracji historii powszechnej wyjątkowe traktowanie wszelkiej władzy bez względu na jej udokumentowane winy i okrucieństwo. I ta pobłażliwość wobec władzy panującej jest zdumiewająca zważywszy na ciągłość okrucieństwa i zbrodni, jakie obciążają władzę od starożytności do współczesności, zważywszy na fakt, że władza na wszelkie sposoby niszczyła naczelną wartość współczesnego świata: godność ludzką. Wiek XX nie pozostawia złudzeń, że w konflikcie między wartościami humanizmu i jej główną wartością – godnością człowieka niekwestionowanym zwycięzcą jest „władza”.

https://doi.org/10.14746/psn.2023.3.5.1
PDF

Bibliografia

Applebaum A., Czerwony Głód, przeł. B. Gadomska, W. Gadomska, Warszawa 2019.

Arystoteles, Polityka, przeł. L. Piotrowicz, Wrocław 1953.

Bartyzel J., Władza, [w:] E. Gigilewicz (red.), Encyklopedia katolicka, t. 20, Lublin 2014, s. 759–761.

Eco U., Ur-Fascism, „New York Review of Books” 1995.

Encyklopedia socjologii, t. 4, Warszawa 2002.

Marek Aureliusz, Rozmyślania, przeł. M. Reitner, Warszawa 1958.

Niccolo Machiavelli, Książę, przeł. Z. Płoski (z przekładu W.K. Marriotta), Gliwice 2018.

Pilch T., Godność w przekonaniach i praktyce działania pedagogicznego, [w]: W. Danilewicz, J. Niki- torowicz, M. Sobecki (red.), Ku życiu wartościowemu. Idee – koncepcje – praktyki, t. 2, Kraków 2018.

Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, Poznań–Warszawa 1980.

Postman N., Technopol. Triumf wiedzy nad kulturą, przeł. A. Tanalska-Dulęba, Warszawa 1995. Powszechna deklaracja praw człowieka, http://libr.sejm.gov.pl/tek01/txt/onz/1948.html [dostęp:16.05.2023].

Powszechna encyklopedia filozofii, t. 4, Lublin 2003.

Seneka Młodszy, Epigramaty, De custodia sepulcri (Pamięć o zmarłych) – epigramat 4.

Tatarkiewicz W., O filozofii i sztuce, Warszawa 1986.

Thomas W., Znaniecki F., Chłop polski w Europie i Ameryce, Warszawa 1976.

Weber M., Gospodarka i społeczeństwo, przeł. D. Lachowska, Warszawa 2002.

Wroczyński R., Wstęp, [w:] H. Spencer, O wychowaniu umysłowym, moralnym i fizycznym, przeł.A. Peretiatkowicz, Wrocław 1960.