Controlling the image of the world via aestheticizing power of education
PDF (Język Polski)

Keywords

sociology of education
philosophy of education
pedagogy
education
power

How to Cite

Futyma, S. (2023). Controlling the image of the world via aestheticizing power of education. Pedagogika Społeczna Nova, 3(5), 115–123. https://doi.org/10.14746/psn.2023.3.5.6

Abstract

Education which is understood as a set of influences on individuals or groups leads to question about authority, which is a system of organized control over the image of the world. Thus, seeing full picture or limiting it shapes the mechanisms of operation of institutions, which are tools for creating future of the world and the man. Teaching or learning process is realized by revealing or covering up certain elements of the observed world. This mechanism of appropriation of individuals along with their world is part of the educational system. The question of whether this mechanism is good or bad is not relevant. This is the im- age of life in the network of institutions which fulfill human needs. However the abuse of those mechanism can resemble ‚cosmetic’ work leading to caricatured images, habits or models of behavior.

https://doi.org/10.14746/psn.2023.3.5.6
PDF (Język Polski)

References

Ackerman D., Historia naturalna zmysłów, przeł. K. Chmielowa, Warszawa 1994.

Baudrillard J., Symulakry i symulacja, przeł. S. Królak, Warszawa 2005.

Bogunia-Borowska M., Ekstremalne metamorfozy – projekt idealnego człowieka i perfekcyjnego życia w ponowoczesnym świecie, „Kultura i Społeczeństwo” 2006, 50(4), s. 67–86.

Brodersen I., Dammann R., Kwestia spojrzenia, przeł. E. Bagłajewska-Miglus, [w:] Kafka. Pismo środkowoeuropejskie, Berlin 2005, s. 4–6.

Featherstone M., The body in consumer culture, [w:] M. Featherstone, M. Hepworth, B.S. Turner (red.), The body: social process and cultural theory, London 2001, s. 170–196. DOI: https://doi.org/10.4135/9781446280546.n6

Herbert Z., Labirynt nad morzem, Warszawa 2000.

Młodkowski J., Aktywność wizualna człowieka, Warszawa 1998.

Sławek T., O trudnej sztuce jedzenia. Uniwersytet i polityka, smakowanie i pożeranie, „Tygodnik Powszechny” 2002, 27 października, (43), s. 8.

Suchodolski B., Labirynt współczesności, Warszawa 1972.

de Tocqueville A., O demokracji w Ameryce, przeł. M. Król, Warszawa 1976.

Welsch W., Estetyka poza estetyką, przeł. K. Guczalska, Kraków 2005.

Wójtewicz A., Ciało. Miejsce wypisania znaczeń, „Przegląd Powszechny” 2008, (12), s. 13–22.