Abstrakt
The article concerns the issue of educational and vocational guidance as an activity which optimize the transition of young people from disadvantaged groups from school to the labor market. In this group, due to environmental conditions, students of vocational schools were located and characterized. The basic assumption in the narration is to indicate that the choice of a profession is a momentous decision affecting many spheres of human functioning, so it is worth providing students from risk groups with intensified help from a career counselor.
Bibliografia
Bańka A., Bezdecyzyjność kariery jako psychospołeczny wzór tranzycji do dorosłości. Konstrukcja i cha- rakterystyka psychometryczna Skali Decyzyjności Kariery, „Czasopismo Psychologiczne” 2014, 20(2), s. 237–246, https://www.researchgate.net/publication/308904784 [dostęp: 28.09.2020].
Bańka A., Globalizacja pracy i kariery a procesy identyfikacji indywidualnej i społecznej, [w:] B. Ko- żusznik, M. Górnik-Durose (red.), Perspektywy psychologii pracy, Katowice 2007, s. 53–81.
Bańka A., Siła sprawcza działania i nicnierobienia. Perspektywa psychologiczna, [w:] L. Zacher (red.), Moc sprawcza ludzi i organizacji, Warszawa 2016, s. 107–136.
Baraniak B., Wartościowe aspekty pracy spektrum zainteresowania grup defaworyzowanych, „Uniwersyteckie Czasopismo Socjologiczne” 2016, 14(1), s. 7–15.
Baza Demografia – Główny Urząd Statystyczny, https://demografia.stat.gov.pl/BazaDemografia/StartIntro.aspx [dostęp: 20.09.2023]; https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/edukacja/edukacja/oswiata-i-wychowanie-w-roku-szkolnym20212022,1,17.html [dostęp: 19.10.2021]; https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/edukacja/edukacja/wybory-sciezki-ksztalcenia-a-sytuacja-zawodowa-polakow,7,1.html [dostęp: 19.10.2021].
Czerepaniak-Walczak M., Niepokoje współczesnej młodzieży (w świetle korespondencji do czasopism młodzieżowych), Kraków 1997.
Gańczarczyk A., Orientacje życiowe młodzieży w warunkach transformacji ustroju, Katowice 1994.
Kalinowski S., Poziom życia ludności wiejskiej o niepewnych dochodach, Warszawa 2015. DOI: https://doi.org/10.22630/RNR.2015.102.1.7
Karmolińska E., Młodzież ze środowisk zagrożonych marginalizacją wobec własnej przyszłości, Poznań–Leszno 2009.
Kozielska J., Uczniowie szkół podstawowych i kształcących w zawodzie wobec swojej przyszłości edukacyjno-zawodowej, Poznań 2021. DOI: https://doi.org/10.14746/amup.9788323239192
Kukla D., Perspektywy (nie tylko zawodowe) młodych w ponowoczesności, [w:] S.M. Kwiatkowski, Z. Sirojć (red.), Młodzież na rynku pracy. Od badań do praktyki, Warszawa 2006, s. 29–40.
Piorunek M., (Bez)sens planowania przyszłości... Refleksje o adolescencyjnym projektowaniu przyszłości edukacyjno-zawodowej, „Studia Edukacyjne” 2011, (18), s. 133–150.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego, Dz.U. 2019 poz. 325.
Rożnowski B., Przejście z systemu edukacji na rynek pracy i jego uwarunkowania, [w:] B. Rożnowski, M. Łaguna (red.), Człowiek w pracy i w organizacji. Perspektywa psychologiczna, Lublin 2011,s. 243–266.
Timoszyk-Tomczak C., Strategie konstruowania własnej przyszłości, Szczecin 2003.
Tokarska U., Narracja autobiograficzna we wspomaganiu rozwoju człowieka, [w:] A. Cierpka, E. Dryll (red.), Narracja. Koncepcje i badania psychologiczne, Warszawa 2004, s. 285–302.
Wołk Z., Poradnictwo zawodowe w edukacji młodzieży, Zielona Góra 2006.
Zandecki A., Przemiany aspiracji edukacyjnych młodzieży jako podłoże zmian oświatowych, „AUNC. Socjologia Wychowania” 1994, 11, s. 159–167.
Zandecki A., Wykształcenie a jakość życia. Dynamika orientacji młodzieży szkół średnich, Poznań 1999.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.