Doradztwo zawodowe jako działanie wartościowe i pożądane społecznie
PDF

Słowa kluczowe

vocational guidance
vocational advisor
support
society
interaction

Jak cytować

Barańska, M. (2023). Doradztwo zawodowe jako działanie wartościowe i pożądane społecznie. Pedagogika Społeczna Nova, 3(6), 93–109. https://doi.org/10.14746/psn.2023.3.6.6

Abstrakt

Vocational guidance can be very generally called a process of getting to know oneself. It is a lifelong process, inextricably linked to all the activities that an individual undertakes. Around the world, for almost a century, researchers have been trying to answer the question of why people make specific educational and professional choices. What determines success and what influences failure. The authors of the resulting theories not only answer those questions but create as well methodologies for working with a person in need of support, construct the necessary tools for this process. Over the years counseling has evolved from a very directive relationship to a partnership in which the vocational counselor has become a companion, a partner of the person being counseled. The article outlines what is career counseling, who is the counselor and why it is worthwhile to use this form of support, in an individual and social context.

https://doi.org/10.14746/psn.2023.3.6.6
PDF

Bibliografia

Bacia E., (red.), Od kompetencji do kwalifikacji – diagnoza rozwiązań i praktyk w zakresie walidowania efektów uczenia się, Warszawa 2013, https://kwalifikacje.edu.pl/od-kompetencji-do-kwalifikacji/ [dostęp: 17.02.2023].

Bańka A., Psychologiczne doradztwo karier, Poznań 2007.

Bańka A., Zawodoznawstwo, doradztwo zawodowe, pośrednictwo pracy. Psychologiczne metody i strategie pomocy bezrobotnym, Poznań 2005.

Barańska M., Scenariusze przyszłości pracy jako katalizator zmian w obszarze doradztwa edukacyjno-zawodowego i poradnictwa kariery, [w:] E. Solarczyk-Ambrozik, M. Christoph, R. Konieczna-Woźniak (red.), Edukacja dorosłych a planowanie karier edukacyjno-zawodowych, Poznań 2020, s. 227–252.

Brown D., Career counseling: Before, after or instead of personal counseling?, „Vocational Guidance Quarterly” 1985, 33(3), s. 197–201. DOI: https://doi.org/10.1002/j.2164-585X.1985.tb01310.x

Cohen-Scali V., Myśląc o poradnictwie zawodowym młodzieży w kontekście nowych koncepcji projektowania kariery i życia (Life Design), „Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy” 2019, 8, s. 15–30.

Crites J.O., Career counseling: Models, methods and materials, New York 1981.

Czerkawska A., Czerkawski A., Etyczny wymiar poradnictwa zawodowego, Warszawa 2005.

Drabik-Podgórna V., Rozterki poradoznawcy w sytuacji chaosu pojęć i działań, „Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy” 2019, 8, s. 71–86.

Gladding S.T., Poradnictwo zawodowe. Zajęcie wszechstronne, Warszawa 1994.

Guichard J., Dialog konstruowania życia / Life Design. Nowa forma wspierających interwencji poradniczych, „Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy” 2018, 7, s. 57–97.

Informacja o zawodzie. Doradca zawodowy (242304). Specjaliści ds. zarządzania zasobami ludzkimi, Warszawa 2018, http://www.infodoradca.edu.pl/produkty.php, http://www.infodoradca.edu.pl/pdf/242304_Doradca_zawodowy.pdf [dostęp: 17.02.2023].

Kargulowa A., O teorii i praktyce poradnictwa, Warszawa 2011.

Kargulowa A., Poradnictwo wobec niepokojów współczesnego człowieka i niepokój wobec poradnictwa, [w:] E. Siarkiewicz (red.), Niejednoznaczność poradnictwa, Zielona Góra 2004, s. 111–123.

Klasyfikacja zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy – wg stanu na dzień 1 stycznia 2022, MPiPS, Warszawa 2014, https://psz.praca.gov.pl/rynek-pracy/bazy-danych/klasyfikacja-zawodow-i-specjalnosci [dostęp: 17.02.2023].

Kotarbiński T., Medytacje o życiu godziwym, Warszawa 1985.

Kukla D, Bednarczyk Ł. (red.), Poradnictwo zawodowe dla osób z grupy szczególnego ryzyka. Wybrane aspekty, Warszawa 2010.

Kwalifikacje rynkowe, http://www.kwalifikacje.gov.pl/podstawowe-pojecia/57/226-kwalifikacje-rynkowe [dostęp: 17.02.2023].

Lenart J., Od tradycyjnego poradnictwa zawodowego dla młodzieży do poradnictwa konstruowania kariery i życia. Ciągłość i zmiana, „Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy” 2021, 9, s. 25–43.

Limont W., Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować?, Sopot 2010.

Minta J., Od aktora do autora. Wspieranie młodzieży w konstruowaniu własnej kariery, Warszawa 2012.

Paszkowska-Rogacz A., Psychologiczne podstawy wyboru zawodu. Przegląd koncepcji teoretycznych, Warszawa 2003.

Peavy R.V., Poradnictwo socjodynamiczne. Praktyczne podejście do nadawania znaczeń, Bielsko-Biała 2004.

Piorunek M., (red.), Poradnictwo. Kolejne przybliżenia, Toruń 2011.

Psychoterapia, https://sjp.pwn.pl/sjp/psychoterapia;2572976.html, https://pacjent.gov.pl/artykul/psychoterapia [dostęp: 17.02.2023].

Rosalska M., Doradztwo karierowe czy akademickie? Jakiego doradztwa potrzebują studenci?, https://epale.ec.europa.eu/pl/blog/doradztwo-karierowe-czy-akademickie-jakiego-doradztwa-potrzebuja-studenci [dostęp: 17.02.2023].