Abstrakt
Education and streaming – this is a combination of technology and pedagogy that is transforming the way we learn and teach others. Streaming – the live transmission or sharing of video content over the Internet – offers new opportunities for education, both formal and informal. The purpose of the essay is to point out several key aspects of this connection that allow us to reveal both the advantages of education via streaming and its disadvantages. Research question: Is streaming really an effective educational method? By enabling free contact with any amount of content, does it create orders of production and reception subject to educational, economic and even ideological requirements to the same extent? Methodology: analysis of scientific discourse on the topic under study.
Bibliografia
2024 Digital Media Trends, https://www2.deloitte.com/us/en/insights/industry/technology/digital-media-trends-consumption-habits-survey.html [dostęp: 6.06.2024].
Bandura A., Teoria społecznego uczenia się, przeł. J. Kowalczewska, J. Radzicki, Warszawa 2007.
Barthes R., Retoryka obrazu, przeł. Z. Kruszyński, „Pamiętnik Literacki” 1985, 76(3), s. 289–302.
Białobrzewska O., Strategia promocji filmu jako produkt kultury popularnej na przykładzie Netflixa, „Łódzkie Studia Teologiczne” 2022, 31(2), s. 73–95.
Bielak T., Filiciak M., Ptaszek G. (red.), Zmierzch telewizji? Przemiany medium. Antologia, Warszawa 2011.
Ciesiółka A., YouTube jako nowe źródło wiedzy, „Neodidagmata” 2018, (36/37), s. 103–120.
Crary J., Zawieszenia percepcji. Uwaga, spektakl i kultura nowoczesna, przeł. Ł. Zaremba, I. Kurz, Warszawa 2009.
Edukacja formalna wobec edukacji pozaformalnej i uczenia się nieformalnego. Analiza komplementarności instytucjonalnej w kontekście Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji, oprac. W. Stęchły, Warszawa 2021.
Doliński D., Psychologia reklamy, Wrocław 2001.
Felski R., Latour i literaturoznawstwo, przeł. T.S. Markiewka, „Teksty Drugie” 2021, (2), s. 204–213.
Foucault M., Bezpieczeństwo, terytorium, populacja, przeł. M. Herer, Warszawa 2010.
Foucault M., Filozofia, historia, polityka. Wybór pism, przeł. D. Leszczyński, L. Rasiński, Warszawa– Wrocław 2000.
Foucault M., Narodziny biopolityki, przeł. M. Herer, Warszawa 2011.
Foucault M., Trzeba bronić społeczeństwa, przeł. M. Kowalska, Warszawa 1998.
Dollard J., Miller N.E., Osobowość i psychoterapia, przeł. J. Radzicki, A. Firkowska, J. Frentzel-Szpotańska, J. Grzelak, J. Kelus, A. Potocka-Hozerowa, Warszawa 1967.
Garvin D.A., Managing quality. The strategic and competitive edge, New York 1998.
Gerrig R.J., Zimbardo P.G., Psychologia i życie, przeł. M. Guzowska, E. Czerniawska, A. Jaworska-Surma, J. Radzicki, Warszawa 1999.
Gwóźdź A., „Po prostu włącz”. Strumieniowanie jako praktyka technokulturowa, „Kwartalnik Filmowy” 2023, (124), s. 6–26.
Herbert Z., Dotyk, [w:] idem, Wiersze zebrane, red. R. Krynicki, Kraków 2011, s. 84–85.
Jones E.A., Network television streaming technologies and the shifting television social sphere, „Media in Transition 6: Stone and Papyrus, Storage and Transmission” 2009.
Knopik T., Edukacja zdalna blisko uczniów. Dobre praktyki, Warszawa 2022.
Kreft J., Władza platform. Za fasadą Google, Facebooka i Spotify, Kraków 2022. „Kwartalnik Filmowy” 2023, (124) (cały numer poświęcony tematyce streamingu).
Latour B., Splatając na nowo to, co społeczne. Wprowadzenie do teorii aktora-sieci, przeł. A. Derra, K. Abriszewski, Kraków 2010.
Latour B., Technologia jako utrwalone społeczeństwo, przeł. Ł. Afeltowicz, „Avant” 2013, 4(1), s. 17–48.
Lotz A.D., Netflix and streaming video: The business of subscriber-funded video on demand, Cambridge 2022.
Lotz A.D., We now disrupt this broadcast, Cambridge 2018.
Maruszewski T., Psychologia poznania. Umysł i świat, Gdańsk 2011.
Nęcka E., Orzechowski J., Szymura B., Psychologia poznawcza, Warszawa 2006.
Niedźwieńska A., Geneza, struktura i mechanizmy motywacyjne osobowości w ujęciu Alberta Bandury, [w:] A. Gałdowa (red.), Klasyczne i współczesne koncepcje osobowości, Kraków 1999, s. 195–207.
Nowicka M., O użyteczności kategorii dyspozytywu w badaniach społecznych, „Przegląd Socjologii Jakościowej” 2016, 12(1), s. 170‒191.
Nurczyńska-Fidelska E., Nurt edukacji filmowej w programach szkolnych – tezy referatu, [w:] Edukacja filmowa w kontekście programów szkolnych, red. E. Nurczyńska-Fidelska, Warszawa–Łódź 1993, s. 1–2.
O’Connor J., Seymour J., NLP – wprowadzenie do programowania neurolingwistycznego, przeł. B. Mizia, Poznań 1996.
Okoń W., Słownik pedagogiczny, Warszawa 1984.
Ptaszek G., Edukacja medialna 3.0. Krytyczne rozumienie mediów cyfrowych w dobie Big Data i algorytmizacji, Kraków 2019.
Radoń S., Uważność i jej pomiar, „Studia Psychologica: Theoria et Praxis” 2020, 20(1), s. 5–19.
Sanson K., Steirer G., Hulu, streaming, and the contemporary television ecosystem, „Media, Culture & Society” 2019, 41(8), s. 1210–1227.
Segmentacja widzów kina. Raport z 5. fali badania ilościowego, sierpień 2023, cz. 3: Streaming, Polski Instytut Sztuki Filmowej https://pisf.pl/wp-content/uploads/2023/12/PISF_Segmentacja-Q5_part3-streaming-2.pdf [dostęp: 30.09.2024].
Skowron F., Uwaga i uważność w muzeum, „Kultura Współczesna” 2020, 3(110), s. 55–65.
Sternberg R.J., Psychologia poznawcza, przeł. E. Czerniawska, A. Matczak, Warszawa 2001.
Strategia Odyseusza. Rozmowa Roberta Siewiorka z Ulrichem Schnablem, „Gazeta Wyborcza. Magazyn” 21.02.2014, https://wyborcza.pl/magazyn/7,124059,15506120,strategia-odyseusza.html [dostęp: 30.09.2024].
„Studia Filmoznawcze” 2023, 44.
Waraksa J., Doświadczenie użytkownika w erze streamingu – analiza komparatystyczna serwisów VoD obecnych na polskim rynku, „Dziennikarstwo i Media” 2020, (13), s. 213–229.
Wayne M.L., Global streaming platforms and national pay-television markets: A case study of Netflix and multi-channel providers in Israel, „The Communication Review” 2020, 23(1), s. 29–45.
Winiarczyk P., Różnice pokoleniowe w praktykach odbioru platform streamingowych, „Mediatization Studies” 2022, (6), s. 49–70.
Zawojski P., Technokultura i jej manifestacje artystyczne. Medialny świat hybryd i hybrydyzacji, Katowice 2016.
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.