Social pedagogy in the face of values
PDF (Język Polski)

Keywords

values
axiology
values in social pedagogy
social pedagogy

How to Cite

Sroczyński, W. (2022). Social pedagogy in the face of values. Pedagogika Społeczna Nova, 2(3), 107–120. https://doi.org/10.14746/psn.2022.3.6

Abstract

The problem of the importance of the axiological foundations of the theory and practice of pedagogical activity has been and is an important research field of educators. The issue of values has a significant place in it. It is undertaken mainly as part of general pedagogy. The theorists of social pedagogy, build- ing the theoretical foundations of shaping the educational environment, welfare, social, cultural and informal public education, refer to the problem of values from the very beginning of this discipline. How are values defined? How do they exist and what do they mean in social pedagogy? These types of is- sues constitute the main thread of the analyzes of the presented article.

https://doi.org/10.14746/psn.2022.3.6
PDF (Język Polski)

References

Bocheński J.M., Sto zabobonów. Krótki filozoficzny słownik zabobonów, Warszawa 1998.

Chałas K., Wychowanie ku wartościom – podmiotowe ujęcie relacji w praktyce edukacyjnej, [w:] W. Furmanek (red.), Wartości w pedagogice, Rzeszów 2005, s. 297.

Chałas K., Maj A. (red.), Encyklopedia aksjologii pedagogicznej, Radom 2016.

Frąckowiak T., Pedagogika społeczna – pytania o tożsamość i przyszłość, [w:] E. Marynowicz-Hetka (red.), Pedagogika społeczna. Debata. Podręcznik akademicki, t. 2, Warszawa 2007.

Gnitecki J., https://zbc.uz.zgora.pl/Content/50825/10_recenzja_gnitecki.pdf [dostęp: 19.12.2021].

Goethe W., Refleksje i maksymy, przeł. J. Prokopiuk, Kraków 2019.

Gogacz M., Osoba zadaniem pedagogiki. Wykłady bydgoskie, Warszawa 1997.

Hałas E., Znaczenia i wartości społeczne. O socjologii Floriana Znanieckiego, Lublin 1991.

Ingarden R., Książeczka o człowieku, Kraków 1975.

Izdebska J., Dziecko – dzieciństwo – rodzina – wychowanie w rodzinie. Kategorie pedagogiki rodziny w perspektywie pedagogiki personalistycznej, Białystok 2015.

Kawula S., Pedagogika społeczna dzisiaj i jutro, Toruń 2012.

Kawula S., Pedagogika społeczna i jej wyzwania na początku XXI w., [w:] E. Marynowicz-Hetka (red.), Pedagogika społeczna. Debata. Podręcznik akademicki, t. 2, Warszawa 2007.

Kołakowski L., O co nas pytają wielcy filozofowie. Trzy serie, Kraków 2008.

Kowalczyk S., Filozoficzne koncepcje wartości, „Collectanea Theologica” 1986, nr 56, s. 38.

Kubalica T., Prymat rozumu praktycznego w logice. Teoria prawdy neokantowskiej szkoły badeńskiej, Katowice 2009.

Kukołowicz T., Pozycje wartości w relacjach: człowiek – środowisko – wychowanie, [w:] E. Marynowicz-Hetka, J. Piekarski, E. Cyrańska (red.), Pedagogika społeczna jako dyscyplina akademicka. Stan i perspektywy, Łódź 1998.

Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Łódź 1981.

Kunowski S., Problematyka współczesnych systemów wychowania, Kraków 2000.

Lepalczyk I., Pilch T. (red.), Pedagogika społeczna. Człowiek w zmieniającym się świecie, Warszawa 1995.

Łobocki M., Wychowanie moralne w zarysie, Kraków 2002.

Marynowicz-Hetka E., Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki, t. 1, Warszawa 2006.

Marynowicz-Hetka E. (red.), Pedagogika społeczna. Debata. Podręcznik akademicki, t. 2, Warszawa 2007.

Muszyński H., Zarys teorii wychowania, Warszawa 1976.

Mysłakowski Z., Wychowanie człowieka w zmiennej społeczności, Warszawa 1965.

Nowak M., Podmiotowość – jej znaczenie i wartość w pedagogice chrześcijańskiej, „Paedagogia Christiana” 2009, nr 2.

Nowak M., Podstawy pedagogiki otwartej, Lublin 2001.

Olubiński A., Praca socjalna. Aspekty humanistyczne i pedagogiczne, Toruń 2004.

Pawliszyn M., O definicji wartości, czyli co Władysław Tatarkiewicz ma do zakomunikowania filozofom, „Studia Redemptorystowskie” 2006, nr 4, s. 109–116.

Pilch T., Aksjologiczne korzenie i współczesne odniesienia pedagogiki społecznej, [w:] E. Marynowicz-Hetka, J. Piekarski, E. Cyrańska (red.), Pedagogika społeczna jako dyscyplina akademicka. Stan i perspektywy, Łódź 1998.

Pilch T., Pedagogika społeczna wobec kryzysu świata wartości, więzi i instytucji, [w:] E. Marynowicz- -Hetka (red.), Pedagogika społeczna. Debata. Podręcznik akademicki, t. 2, Warszawa 2007.

Popper K., Społeczeństwo otwarte i jego wrogowie, t. 1, przeł. H. Krahelska, Warszawa 2010.

Popkin R.H., Stroll A., Filozofia, przeł. J Karłowski, N. Leśniewski, A. Przyłęcki, Poznań 1994.

Radziewicz-Winnicki A., Pedagogika społeczna w obliczu realiów codzienności, Warszawa 2008.

Radziewicz-Winnicki A., Pedagogika społeczna w społeczeństwie postmonocentrycznym – problemy i perspektywy rozwoju, [w:] E. Marynowicz-Hetka (red.), Pedagogika społeczna. Debata. Podręcznik akademicki, t. 2, Warszawa 2007.

Scheler M., Resentyment a moralności, przeł. B. Baran, Warszawa 2008.

Sroczyński W., Kategoria środowiska w pedagogice społecznej (szkice do pedagogiki społecznej), Warszawa 2007.

Sroczyński W., Wartości w pedagogice społecznej – zarys problemu, „Kultura i Edukacja” 2007, nr 1, s. 36–51.