Język w modelowaniu relacji dziecko–dorosły w tekstach popularnonaukowych dla najmłodszych
Main Article Content
Abstrakt
Downloads
Article Details
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalają na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2016 roku w „Poznańskich Studiach Polonistycznych. Serii Językoznawczej” pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa – obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych – utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2016 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Bibliografia
- Awramiuk Elżbieta (2012), Trudności w nauce czytania i pisania z perspektywy lingwistycznej, w: Trudności w czytaniu i pisaniu – rozważania teoretyczne, red. Izabela Pietras, Difin, Warszawa, s. 83–101.
- Bortliczek Małgorzata (2016a), Metafory w tekstach popularnonaukowych dla dzieci, w: Area Slavica, red. Irena Bogoczová, Zdeňka Nedomová, Ostravská univerzita, Filozofická fakulta, Ostrawa, s. 199–217.
- Bortliczek Małgorzata (2016b), Sposoby wyrażania cech i predyspozycji obiektów przyrody w tekstach przeznaczonych dla dzieci, „Białostockie Archiwum Językowe”, nr 16, s. 57–74.
- Cieśliński Piotr (2012), Noe też był amatorem, „Wysokie Obcasy Extra”, nr 2, s. 50–53.
- Florczewska Katarzyna (2002), Typy definicji w tekstach popularnonaukowych adresowanych do młodego odbiorcy, w: O trudnym łatwo. Materiały sesji poświęconej popularyzacji nauki, red. Jan Miodek, Monika Zaśko-Zielińska, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław, s. 186–194.
- Kacprzak-Kicior Małgorzata (2002), Stworzeni do nauki, „Nauka. Newsweek Polska”, nr 1, s. 22–27.
- Krzeszowski Tomasz Paweł (1988), Wstęp do wydania polskiego, w: George Lakoff, Mark Johnson, Metafory w naszym życiu, przeł., wstęp Tomasz Paweł Krzeszowski, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa, s. 5–18.
- Lakoff George, Johnson Mark (1988), Metafory w naszym życiu, przeł., wstęp Tomasz Paweł Krzeszowski, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.
- Marcjanik Małgorzata (2006), Przez grzeczność na skróty. O nonszalancji zachowań młodego pokolenia, w: Retoryka codzienności. Zwyczaje językowe współczesnych Polaków, red. Małgorzata Marcjanik, Wydawnictwo Trio, Warszawa, s. 230–238.
- Ostaszewska Danuta (2001), Relacje nadawczo-odbiorcze w tekście naukowym (perspektywa historyczna), w: Stylistyka a pragmatyka, red. Bożena Witosz, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, s. 191–200.
- Ożóg Kazimierz (2002), Metafory potoczne w języku polityki, „Język Polski”, z. 1, s. 21–24.
- Pajdzińska Anna (1996), Wrażenia zmysłowe jako podstawa metafor językowych, „Etnolingwistyka”, nr 8, s. 113–130.
- Przybylska Renata (2003), Wstęp do nauki o języku polskim. Podręcznik dla szkół wyższych, Wydawnictwo Literackie, Kraków.
- Smól Joanna (2000), Wykorzystanie środków pozaleksykalnych w celach perswazyjnych w prasie, „Język Polski”, z. 3–4, s. 233–244.
- Starzec Anna (1999), Współczesna polszczyzna popularnonaukowa, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole.
- Stasiak-Śliwińska Monika (2002), Język popularnonaukowy w podręcznikach szkolnych po 1999 roku, w: O trudnym łatwo. Materiały sesji poświęconej popularyzacji nauki, red. Jan Miodek, Monika Zaśko-Zielińska, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław, s. 159–165.
- Witosz Bożena (1998), Pragmatyczny wymiar opisu, w: Tekst. Problemy teoretyczne, red. Jerzy Bartmiński, Barbara Boniecka, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, s. 197–210.
- Zdunkiewicz-Jedynak Dorota (2008a), ABC stylistyki, w: Elżbieta Wierzbicka, Adam Wolański, Dorota Zdunkiewicz-Jedynak, Podstawy stylistyki i retoryki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 39–101.
- Zdunkiewicz-Jedynak Dorota (2008b), Wykłady ze stylistyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.