Nowe oblicza informacji. O sposobach uatrakcyjniania przekazów informacyjnych na przykładzie „Faktów” TVN
Main Article Content
Abstrakt
Downloads
Article Details
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalają na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2016 roku w „Poznańskich Studiach Polonistycznych. Serii Językoznawczej” pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa – obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych – utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2016 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Bibliografia
- E. Aronson, Człowiek istota społeczna, Warszawa 2001.
- Arystoteles, Retoryka, przeł. H. Podbielski, Warszawa 2004.
- M. Bachtin, Estetyka twórczości słownej, przeł. D. Ulicka, Warszawa 1986.
- J. Bartmiński, Styl potoczny, w: Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Lublin 2001.
- Z. Bauer, Gatunki dziennikarskie, w: Dziennikarstwo i świat mediów, red. Z. Bauer, Kraków 2000.
- M. Chyliński, S. Russ-Mohl, Dziennikarstwo, Warszawa 2007.
- R. Dybalska, P. Nowak, Waloryzacja wiadomości w tekstach radiowych serwisów informacyjnych (na przykładzie RMF FM i PR III PR), w: Die Welt der Salven 18, red. K. Boettger, S. Doenninghaus, R. Marzari, Muenchen 2003.
- J. Fiske, Television Culture, London 1987.
- P. Francuz, Rozumienie przekazu telewizyjnego. Psychologiczne badania telewizyjnych programów informacyjnych, Lublin 2002.
- J. Fras, Dziennikarski warsztat językowy, Wrocław 1999.
- W. Furman, A. Kaliszewski, K. Wolny-Zmorzyński, Gatunki dziennikarskie. Specyfika ich tworzenia i redagowania, Rzeszów 2000.
- J. Gajda, Media w edukacji, Gdańsk 2007.
- B.E. Gronbeck, K. German, D. Ehninger, A.H. Monroe, Zasady komunikacji werbalnej, przeł. A. Bartkowicz, A. Bezwińska-Walerjan, Poznań 2001.
- M. Halawa, Nie tylko „Fakty”? Od informacji do perswazji: próba analizy fragmentu „Faktów” w telewizji TVN, http://www.cyberforum.edu.pl/teksty.php3?ITEM=54.
- T. Kowalski, Elementy perswazyjności informacyjnych programów TVP (1989-1990), „Przekazy i Opinie” 1991, nr 4.
- M. Kunczik, A. Zipfel, Wprowadzenie do nauki o dziennikarstwie i komunikowaniu, Warszawa 2000.
- P. Legutko, D. Rodziewicz, Gra w media. Między informacją a deformacją, Warszawa 2007.
- T. Lis, Instrukcja dla reporterów TVN, „PRESS”, wrzesień 1999.
- J. Maziarski, Informacja, w: Encyklopedia wiedzy o prasie, red. J. Maślanka, Wrocław 1976.
- G.A. Miler, The Magic Number Seven, Plus or Minus Two: Some Limits on Our Capacity for Processing Information, „Psychological Review” 63, 1956.
- W. Miodunka, A. Ropa, Z zagadnień socjolingwistycznego opisu sytuacji. Na przykładzie sytuacji telewizyjnych, „Socjolingwistyka” II, 1979.
- M. Mrozowski, ARD – BBC – TVP – analiza porównawcza, „Zeszyty Telewizyjne”, jesień 2004.
- P. Nowak, R. Tokarski, Medialna wizja świata a kreatywność językowa, w: Kreowanie światów w języku mediów, red. P. Nowak, R. Tokarski, Lublin 2007.
- T. Piekot, Dyskurs polskich wiadomości prasowych, Kraków 2006.
- K. Prajzner, Sensacja i nuda. Analiza dwóch typów serwisów informacyjnych na przykładzie „Faktów” i „Panoramy”, w: Społeczne konteksty kina i telewizji, red. K. Klejsa, Kraków 2002.
- Psychologiczne aspekty odbioru telewizji, red. P. Francuz, Lublin 1999.
- B. Sobczak, Informowanie (nie)etyczne. O etyce dziennikarskiej i manipulacji w mediach, w: Retoryka i etyka, red. B. Sobczak, H. Zgółkowa, Poznań 2009.
- M. Szulczewski, Informacja, w: Teoria i praktyka dziennikarstwa.Wybrane zagadnienia, red. B. Golka, M. Kafel, Z. Mitzner, Warszawa 1964.
- I. Tetelowska, Informacja – odrębny gatunek dziennikarski, „Zeszyty Prasoznawcze” 1966, z. 1-2.
- J. Wasilewski, A. Skibiński, Prowadzeni słowami, Warszawa 2008.
- M. Zielińska, Wczoraj to historia, „PRESS”, październik 2001.
- http://media2.pl/badania/49351-marzec-2009:-wiadomosci-wciaz-liderem.html.