Redundancja w mediach. Rozważania wstępne

Main Article Content

Agnieszka Kula

Abstrakt

Redundancy, most frequently discussed in works on computer science, telecommunications and the theory of information, denotes in linguistics the excess of information, i.e. this amount of information that exceeds the minimum required for a message to be understood. The excess, that can perform a number of essential functions in spoken and written text, has not yet been comprehensively addressed linguistically. A study on redundancy in modern media makes it possible to indicate – with the application of stylistic and pragmalinguistic tools – the methods for influencing the recipient. The present article considers such issues as the function of a redundant transmission of information (message) and its linguistic exponents. One of the most important tasks of redundancy, i.e. making a media statement more attractive, is presented in detail. The author also indicates a group of media messages in which redundancy is applied to blur or disintegrate the text and verbosity is conducive to its further convolutedness and esotericism.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Jak cytować
Kula, A. (2010). Redundancja w mediach. Rozważania wstępne. Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza, 17, 69-79. https://doi.org/10.14746/pspsj.2010.17.5
Dział
Studia nad językiem współczesnym

Bibliografia

  1. U. Eco, Dzieło otwarte, Warszawa 2008.
  2. Encyklopedia języka polskiego, red. S. Urbańczyk, M. Kucała, Wrocław 1999.
  3. Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, red. K. Polański, Wrocław 2003.
  4. P. Francuz, Rozumienie przekazu telewizyjnego, Lublin 2002.
  5. W. Godzic, Telewizja i jej gatunki. Po „Wielkim Bracie”, Kraków 2004.
  6. W. Godzic, Telewizja jako kultura, Kraków 2002.
  7. D. McQuail, Teoria komunikowania masowego, Warszawa 2007.
  8. P. Nowicki, Co to jest telenowela, Warszawa 2006.
  9. K. Ożóg, Ustna odmiana języka ogólnego, w: Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Lublin 2001.
  10. Słownik terminologii medialnej, red. W. Pisarek, Kraków 2006.
  11. K. Szymanek, Sztuka argumentacji. Słownik terminologiczny, Warszawa 2001.
  12. Wielki słownik poprawnej polszczyzny, red. A. Markowski, Warszawa 2004.
  13. J. Ziomek, Retoryka opisowa, Wrocław 2000.