Brak bezpośredniego wpływu umiejętności percepcyjnych na umiejętności narracyjne dzieci z niedokształceniem mowy pochodzenia korowego
PDF

Słowa kluczowe

Speech and Language Development Disorder of Cortical Origin
phonemic awareness
speech understanding
discourse
text

Jak cytować

Balcerzak, R. B. (2019). Brak bezpośredniego wpływu umiejętności percepcyjnych na umiejętności narracyjne dzieci z niedokształceniem mowy pochodzenia korowego. Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza, 26(2), 11–25. https://doi.org/10.14746/pspsj.2019.26.2.1

Abstrakt

In the paper, an analysis of information gathered during examinations of children with speech development disorder of cortical origin is presented. The study group consisted of 4 individuals (two girls and two boys), aged 5–10. The results of the examination of phonemic awareness and understanding of a few sentences-long spoken texts as well as articulating a few sentences-long texts suggested a possible correlation between these two types of skills (phonemic awareness, spoken text understanding and production). However, a thorough analysis of the results does not allow one to conclude that the specific phonemic awareness deficits and/or speech perception difficulties have a predominant influence on the narrative skills of children with speech development disorder of cortical origin. Although the main hypothesis was disproved, the results of the analysis shed light on another possible explanation of speech production difficulties in the abovementioned speech and language disorder: deficient/insufficient auditory attention and/or verbal working memory. Such explanation has not yet been taken into consideration in the research on speech and language development disorder of cortical origin.

https://doi.org/10.14746/pspsj.2019.26.2.1
PDF

Bibliografia

Drewniak-Wołosz Ewa, Mikosza Lucyna, Paluch Anna (2009), AFA-SKALA. Jak badać mowę dziecka afatycznego, Impuls, Kraków.

Emiluta-Rozya Danuta (2013), Całościowe badanie logopedyczne z materiałem obrazkowym, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa.

Emiluta-Rozya Danuta, Mierzejewska Halina (2008), Modyfikacja zestawienia form zaburzeń mowy, w: Diagnoza i terapia w logopedii, red. Józef Porayski-Pomsta, Elipsa, Warszawa.

Jastrzębowska Grażyna (2003), Afazja, dysfazja dziecięca, w: Logopedia – pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki, red. Tadeusz Gałkowski, Grażyna Jastrzębowska, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole.

Rocławski Bronisław (2011), Obrazki i wyrazy do badania i doskonalenia słuchu fonemowego dzieci, Glottispol, Gdańsk.

Styczek Irena (1979), Logopedia, PWN, Warszawa.