Zabawa we wczesnej terapii logopedycznej u dzieci z zespołem Downa
PDF

Słowa kluczowe

early speech therapy
Down syndrome
games and speech

Jak cytować

Kaptur, E. (2019). Zabawa we wczesnej terapii logopedycznej u dzieci z zespołem Downa. Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza, 26(2), 87–101. https://doi.org/10.14746/pspsj.2019.26.2.6

Abstrakt

The concept of early speech therapy by a team of therapists of different specializations, including a speech and language pathologist, assumes a holistic approach to an infant’s development. Children with Down syndrome require the help of a speech and language pathologist since the first day of their lives. The article describes activating the child’s speech by incorporating games into the therapy.

https://doi.org/10.14746/pspsj.2019.26.2.6
PDF

Bibliografia

Błeszyński Jacek Jarosław (2015), Wczesna interwencja – różne podejścia, ujęcia, definicje. Różne nie znaczy sprzeczne, w: Wczesna interwencja w logopedii, red. Jacek Jarosław Błeszyński, Ditta Baczała, Harmonia, Gdańsk, s. 31–56.

Brzezińska Anna Izabela i in. (2011), O roli zabawy w przygotowaniu dziecka do dorosłego życia, „Wychowanie w Przedszkolu”, nr 10, s. 5–13.

Chojak Małgorzata i in. (2017), Zabawa jako warunek prawidłowego rozwoju dzieci i przygotowania studentów do zawodu nauczyciela – przykład dobrej praktyki, „Lubelski Rocznik Pedagogiczny”, t. 36, z. 1, s. 235–252.

Cieszyńska Jadwiga (2000), Od słowa przeczytanego do wypowiedzianego. Droga nabywania systemu językowego przez dzieci niesłyszące w wieku poniemowlęcym i przedszkolnym, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków.

Cieszyńska Jagoda, Korendo Marta (2007), Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6. roku życia, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków.

Cieszyńska-Rożek Jagoda (2013), Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci. Z perspektywy fenomenologii, neurobiologii i językoznawstwa, Centrum Metody Krakowskiej, Kraków.

Cieszyńska-Rożek Jagoda, Korendo Marta (2016), Wczesna interwencja terapeutyczna w ujęciu metody krakowskiej, w: Wczesna interwencja logopedyczna, red. Katarzyna Kaczorowska-Bray, Stanisław Milewski, Harmonia, Gdańsk, s. 380–412.

Cytowska Beata (2008), Idea wczesnej interwencji i wspomagania rozwoju małego dziecka, w: Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, red. Beata Cytowska, Barbara Winczura, Impuls, Kraków, s. 15–26.

Gacka Ewa (2012), Wczesna interwencja logopedyczna, w: W świecie logopedii, t. 1: Materiały dydaktyczne, red. Alicja Podstolec, Katarzyna Węsierska, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, s. 31–49.

Gacka Ewa (2016), Diagnoza logopedyczna noworodka i niemowlęcia, „Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej”, t. 14, s. 13–28.

Jędrzejowska Agnieszka (2014), Wczesne zabawy interakcyjne jako płaszczyzna rozwijania umiejętności komunikacyjnych u dzieci z zespołem Downa, w: Dzieci o specjalnych potrzebach komunikacyjnych. Diagnoza – edukacja – terapia, red. Barbara Winczura, Impuls, Kraków, s. 147–158.

Kaczan Teresa (2008), Wczesna rehabilitacja mowy i jej znaczenie u dzieci z zespołem Downa, w: Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, red. Beata Cytowska, Barbara Winczura, Impuls, Kraków, s. 349–362.

Kaczan Teresa (2006), Rola neurorozwojowej metody Castillo Moralesa w procesie wczesnej stymulacji rozwoju oraz postępowaniu terapeutycznym wobec dzieci z grupy wysokiego ryzyka zaburzeń komunikacji, w: Alternatywne i wspomagające metody komunikacji, red. Jacek Jarosław Błeszyński, Impuls, Kraków, s. 129–135.

Kaczan Teresa, Śmigiel Robert (2012), Wspomaganie rozwoju dzieci z zespołem Downa, w: Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju u dzieci z chorobami genetycznymi, red. Teresa Kaczan, Robert Śmigiel, wyd. 2, Impuls, Kraków, s. 35–62.

Kaczmarek Bogusława Beata (2014), Mowa i język dzieci z zespołem Downa – czynniki zakłócające, w: Dzieci o specjalnych potrzebach komunikacyjnych. Diagnoza – edukacja – terapia, red. Barbara Winczura, Impuls, Kraków, s. 65–91.

Kaczorowska-Bray Katarzyna (2012), Diagnoza we wczesnej interwencji logopedycznej, w: Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki, red. Ewa Czaplewska, Stanisław Milewski, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, s. 223–261.

Kaptur Ewa (2017), Wczesna interwencja logopedyczna u dzieci z zespołem Downa, w: Wokół rozwoju dziecka, red. Joanna Buława-Halasz, volumina.pl, Szczecin, s. 95–109.

Kielar-Turska Maria (2003), Analiza pola semantycznego terminów związanych ze wspomaganiem rozwoju, w: Wspomaganie rozwoju. Psychostymulacja, psychokorekcja,red. Barbara Kaja, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz, s. 11–24.

Kowalczyk Grażyna (2009), Kompetencje osób prowadzących wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, w: Wczesne wspomaganie dziecka niepełnosprawnego i jego rodziny, red. Ewa Kraszewska, Wydawnictwo Wojewódzkiego Ośrodka Metodycznego, Gorzów Wielkopolski, s. 29–34.

Machoś Marzena (2012), Od zabawy do mówienia. Poradnik dla rodziców i logopedów, Medycyna Praktyczna, Kraków.

Minczakiewicz Elżbieta Maria (2001), Jak pomóc w rozwoju dziecka z zespołem Downa. Poradnik dla rodziców i wychowawców, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków.

Okoń Wincenty (1987), Zabawa a rzeczywistość, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.

Piotrowicz Radosław (2013), Małe dziecko, dużo pomysłów. Wczesna interwencja, w: Zespół Downa w XXI wieku, red. Jolanta Koral, Stowarzyszenie Rodzin i Opiekunów Osób z Zespołem Downa Bardziej Kochani, Warszawa, s. 23–55.

Regner Anna (2008), Wczesna interwencja logopedyczna wobec dziecka zagrożonego niepełnosprawnością, w: Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, red. Beata Cytowska, Barbara Winczura, Impuls, Kraków, s. 239–251.

Sadowska Ludwika, Mysłek-Prucnal Monika, Gruna-Ożarowska Agata (2014),

Medyczne podstawy zaburzeń struktury i funkcji u dzieci z zespołem Downa, w: Wspomaganie rozwoju dzieci z zespołem Downa – teoria i praktyka, red. Bogusława Beata Kaczmarek, Impuls, Kraków, s. 37–62.

Sadowska Ludwika (2014), Wrocławski Model Usprawniania (WMU) we wczesnej diagnostyce i terapii dzieci z zespołem Downa, w: Wspomaganie rozwoju dzieci z zespołem Downa – teoria i praktyka, red. Bogusława Beata Kaczmarek, Impuls, Kraków, s. 195–223.

Sąsiadek Krzysztof (2005), Zabawy paluszkowe, Media Rodzina, Poznań.

Sąsiadek Krzysztof (2014), Moje rączki i nóżki chcą się bawić – wykorzystanie zabaw paluszkowych w pracy z małym dzieckiem, w: Wspomaganie rozwoju dzieci z zespołem Downa – teoria i praktyka, red. Bogusława Beata Kaczmarek, Impuls, Kraków, s. 307–320.

Szuman Wanda (1951), Zabawy z najmłodszymi dziećmi, Nasza Księgarnia, Warszawa.

Wierzba Jolanta (2014), Zaburzenia mowy u dzieci z wadami genetycznymi, w: Biomedyczne podstawy logopedii, red. Stanisław Milewski, Jerzy Kuczkowski, Katarzyna Kaczorowska-Bray, Harmonia, Kraków, s. 83–103.

Winczewska Aneta, Winczewski Piotr (2018), Całkiem nowe zabawy paluszkowe. Usprawnianie dłoni dzieci, Harmonia, Gdańsk.

Wiśniewska Barbara (2012), Wczesna interwencja logopedyczna u noworodków i niemowląt. Wybrane zagadnienia, w: Interwencja logopedyczna. Zagadnienia ogólne i praktyka, red. Józef Porayski-Pomsta, Maria Przybysz-Piwko, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa, s. 161–169.