Abstrakt
The concept of early speech therapy by a team of therapists of different specializations, including a speech and language pathologist, assumes a holistic approach to an infant’s development. Children with Down syndrome require the help of a speech and language pathologist since the first day of their lives. The article describes activating the child’s speech by incorporating games into the therapy.
Bibliografia
Błeszyński Jacek Jarosław (2015), Wczesna interwencja – różne podejścia, ujęcia, definicje. Różne nie znaczy sprzeczne, w: Wczesna interwencja w logopedii, red. Jacek Jarosław Błeszyński, Ditta Baczała, Harmonia, Gdańsk, s. 31–56.
Brzezińska Anna Izabela i in. (2011), O roli zabawy w przygotowaniu dziecka do dorosłego życia, „Wychowanie w Przedszkolu”, nr 10, s. 5–13.
Chojak Małgorzata i in. (2017), Zabawa jako warunek prawidłowego rozwoju dzieci i przygotowania studentów do zawodu nauczyciela – przykład dobrej praktyki, „Lubelski Rocznik Pedagogiczny”, t. 36, z. 1, s. 235–252.
Cieszyńska Jadwiga (2000), Od słowa przeczytanego do wypowiedzianego. Droga nabywania systemu językowego przez dzieci niesłyszące w wieku poniemowlęcym i przedszkolnym, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków.
Cieszyńska Jagoda, Korendo Marta (2007), Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6. roku życia, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków.
Cieszyńska-Rożek Jagoda (2013), Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci. Z perspektywy fenomenologii, neurobiologii i językoznawstwa, Centrum Metody Krakowskiej, Kraków.
Cieszyńska-Rożek Jagoda, Korendo Marta (2016), Wczesna interwencja terapeutyczna w ujęciu metody krakowskiej, w: Wczesna interwencja logopedyczna, red. Katarzyna Kaczorowska-Bray, Stanisław Milewski, Harmonia, Gdańsk, s. 380–412.
Cytowska Beata (2008), Idea wczesnej interwencji i wspomagania rozwoju małego dziecka, w: Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, red. Beata Cytowska, Barbara Winczura, Impuls, Kraków, s. 15–26.
Gacka Ewa (2012), Wczesna interwencja logopedyczna, w: W świecie logopedii, t. 1: Materiały dydaktyczne, red. Alicja Podstolec, Katarzyna Węsierska, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, s. 31–49.
Gacka Ewa (2016), Diagnoza logopedyczna noworodka i niemowlęcia, „Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej”, t. 14, s. 13–28.
Jędrzejowska Agnieszka (2014), Wczesne zabawy interakcyjne jako płaszczyzna rozwijania umiejętności komunikacyjnych u dzieci z zespołem Downa, w: Dzieci o specjalnych potrzebach komunikacyjnych. Diagnoza – edukacja – terapia, red. Barbara Winczura, Impuls, Kraków, s. 147–158.
Kaczan Teresa (2008), Wczesna rehabilitacja mowy i jej znaczenie u dzieci z zespołem Downa, w: Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, red. Beata Cytowska, Barbara Winczura, Impuls, Kraków, s. 349–362.
Kaczan Teresa (2006), Rola neurorozwojowej metody Castillo Moralesa w procesie wczesnej stymulacji rozwoju oraz postępowaniu terapeutycznym wobec dzieci z grupy wysokiego ryzyka zaburzeń komunikacji, w: Alternatywne i wspomagające metody komunikacji, red. Jacek Jarosław Błeszyński, Impuls, Kraków, s. 129–135.
Kaczan Teresa, Śmigiel Robert (2012), Wspomaganie rozwoju dzieci z zespołem Downa, w: Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju u dzieci z chorobami genetycznymi, red. Teresa Kaczan, Robert Śmigiel, wyd. 2, Impuls, Kraków, s. 35–62.
Kaczmarek Bogusława Beata (2014), Mowa i język dzieci z zespołem Downa – czynniki zakłócające, w: Dzieci o specjalnych potrzebach komunikacyjnych. Diagnoza – edukacja – terapia, red. Barbara Winczura, Impuls, Kraków, s. 65–91.
Kaczorowska-Bray Katarzyna (2012), Diagnoza we wczesnej interwencji logopedycznej, w: Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki, red. Ewa Czaplewska, Stanisław Milewski, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, s. 223–261.
Kaptur Ewa (2017), Wczesna interwencja logopedyczna u dzieci z zespołem Downa, w: Wokół rozwoju dziecka, red. Joanna Buława-Halasz, volumina.pl, Szczecin, s. 95–109.
Kielar-Turska Maria (2003), Analiza pola semantycznego terminów związanych ze wspomaganiem rozwoju, w: Wspomaganie rozwoju. Psychostymulacja, psychokorekcja,red. Barbara Kaja, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz, s. 11–24.
Kowalczyk Grażyna (2009), Kompetencje osób prowadzących wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, w: Wczesne wspomaganie dziecka niepełnosprawnego i jego rodziny, red. Ewa Kraszewska, Wydawnictwo Wojewódzkiego Ośrodka Metodycznego, Gorzów Wielkopolski, s. 29–34.
Machoś Marzena (2012), Od zabawy do mówienia. Poradnik dla rodziców i logopedów, Medycyna Praktyczna, Kraków.
Minczakiewicz Elżbieta Maria (2001), Jak pomóc w rozwoju dziecka z zespołem Downa. Poradnik dla rodziców i wychowawców, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków.
Okoń Wincenty (1987), Zabawa a rzeczywistość, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.
Piotrowicz Radosław (2013), Małe dziecko, dużo pomysłów. Wczesna interwencja, w: Zespół Downa w XXI wieku, red. Jolanta Koral, Stowarzyszenie Rodzin i Opiekunów Osób z Zespołem Downa Bardziej Kochani, Warszawa, s. 23–55.
Regner Anna (2008), Wczesna interwencja logopedyczna wobec dziecka zagrożonego niepełnosprawnością, w: Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, red. Beata Cytowska, Barbara Winczura, Impuls, Kraków, s. 239–251.
Sadowska Ludwika, Mysłek-Prucnal Monika, Gruna-Ożarowska Agata (2014),
Medyczne podstawy zaburzeń struktury i funkcji u dzieci z zespołem Downa, w: Wspomaganie rozwoju dzieci z zespołem Downa – teoria i praktyka, red. Bogusława Beata Kaczmarek, Impuls, Kraków, s. 37–62.
Sadowska Ludwika (2014), Wrocławski Model Usprawniania (WMU) we wczesnej diagnostyce i terapii dzieci z zespołem Downa, w: Wspomaganie rozwoju dzieci z zespołem Downa – teoria i praktyka, red. Bogusława Beata Kaczmarek, Impuls, Kraków, s. 195–223.
Sąsiadek Krzysztof (2005), Zabawy paluszkowe, Media Rodzina, Poznań.
Sąsiadek Krzysztof (2014), Moje rączki i nóżki chcą się bawić – wykorzystanie zabaw paluszkowych w pracy z małym dzieckiem, w: Wspomaganie rozwoju dzieci z zespołem Downa – teoria i praktyka, red. Bogusława Beata Kaczmarek, Impuls, Kraków, s. 307–320.
Szuman Wanda (1951), Zabawy z najmłodszymi dziećmi, Nasza Księgarnia, Warszawa.
Wierzba Jolanta (2014), Zaburzenia mowy u dzieci z wadami genetycznymi, w: Biomedyczne podstawy logopedii, red. Stanisław Milewski, Jerzy Kuczkowski, Katarzyna Kaczorowska-Bray, Harmonia, Kraków, s. 83–103.
Winczewska Aneta, Winczewski Piotr (2018), Całkiem nowe zabawy paluszkowe. Usprawnianie dłoni dzieci, Harmonia, Gdańsk.
Wiśniewska Barbara (2012), Wczesna interwencja logopedyczna u noworodków i niemowląt. Wybrane zagadnienia, w: Interwencja logopedyczna. Zagadnienia ogólne i praktyka, red. Józef Porayski-Pomsta, Maria Przybysz-Piwko, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa, s. 161–169.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalają na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2016 roku w „Poznańskich Studiach Polonistycznych. Serii Językoznawczej” pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa – obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych – utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2016 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).