Abstrakt
In this article, the authors present a reading technique addressed to pre-school and earlyschool children in the context of the role of reading skills in human development. The authors of the paper describe the technique of teaching reading and the neurobiological basis of this technique, dedicated to children with and without developmental disorders.
Bibliografia
Blakemore Sarah Jayne, Frith Uta (2008), Jak uczy się mózg, przeł. Robert Andruszko, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Cieszyńska Jagoda (2000), Od słowa przeczytanego do wypowiedzianego. Droga nabywania systemu językowego przez dzieci niesłyszące w wieku poniemowlęcym i przedszkolnym, Wydawnictwo Naukowe AP, Kraków.
Cieszyńska Jagoda (2006), Kocham uczyć czytać. Poradnik dla rodziców i nauczycieli, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków.
Cieszyńska-Rożek Jagoda (2010), Zaburzenia linearnego porządkowania, czyli dysleksja, w: Nowe podejście w diagnozie i terapii logopedycznej – metoda krakowska, red. Jagoda Cieszyńska-Rożek, Marta Korendo, Zdzisława Orłowska-Popek, Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków, s. 37–51.
Cieszyńska-Rożek Jagoda (2013), Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci. Z perspektywy fenomenologii, neurobiologii i językoznawstwa, Wydawnictwo Omega Stage Systems, Kraków.
Cieszyńska-Rożek Jagoda, Korendo Marta (2017), Jak neurobiologia wyjaśnia trudności w nauce czytania i pisania, w: Zaburzenia komunikacji pisemnej. Logopedia XXI wieku, red. Aneta Domagała, Urszula Mirecka, Harmonia Universalis, Gdańsk, s. 166–211.
Fiedorowicz Agnieszka (2015), Czytam, więc myślę inaczej, http://www.Focus.pl/człowiek/czytam-wiec-mysle-inaczej-inaczej-12241?strona=1 [dostep: 15 listopada 2015].
Jurek Anna (2012), Rozwój dziecka a metody nauczania czytania i pisania, Harmonia Universalis, Gdańsk.
Lipowska Małgorzata (2001), Profil rozwoju kompetencji fonologicznej dzieci w wieku przedszkolnym, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Kraków.
Łobacz Piotra (1996), Polska fonologia dziecięca – studia fonetyczno-akustyczne, Wydawnictwo Energeia, Warszawa.
Massaro Dominic W. (1994), Psychological aspects of speech perception, w: Handbook of Psycholinguistics, red. Morton Ann Gernsbacher, Academic Press, San Diego, s. 219–263.
Nauka czytania pozwala „przeprogramować” komórki ludzkiego mózgu, PAP – Nauka w Polsce 2013, http://naukawpolsce.pap.pl/aktualnosci/news,394011,naukaczytania-moze-przeprogramowac-komorki-ludzkiego-mozgu.html [dostęp: 12 września 2017].
Orłowska-Popek Zdzisława (2015), Praca nad rozumieniem tekstu (od sylaby do powieści), w: Rozumienie – diagnoza i terapia, red. Marzena Błasiak-Tytuła,
Marta Korendo, Anna Siudak, Wydawnictwo Collegium Columbinum, Kraków (Nowa Logopedia, t. 6), s. 115–134.
Orłowska-Popek Zdzisława (2017), Nauka czytania jako stymulacja rozwoju dziecka, w: Bajka w przestrzeni naukowej i edukacyjnej, t. 12: Wokół bajki i dzieciństwa, red. Magdalena Zaorska, Andrzej Grabowski, ElSet, Olsztyn, s. 79–92.
Orłowska-Popek Zdzisława, Trudności z rozumieniem tekstu pisanego (w druku).
Platon (2002), Fajdros, przeł. Władysław Witwicki, Wydawnictwo Antyk, Kęty.
Ricoeur Paul (1989), Język, tekst, interpretacja, przeł. Piotr Graff, Katarzyna Rosner, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.
Roch Maja, Florit Elena, Levorato Chiara M. (2012), The advantage of reading over listening text comprehension in Down syndrome: What is the role of verbal memory?, „Developmental Disabilities”, t. 33, s. 890–899.
Skrzypiec Łucja (2014), Wpływ Symultaniczno-Sekwencyjnej Nauki Czytania® na stopień gotowości szkolnej, praca doktorska, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Katedra Logopedii i Zaburzeń Rozwoju, Kraków.
Skudrzyk Aldona (2004), „Analfabetyzmy” współczesne, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.
Small Gary, Vorgan Gigi (2011), iMózg. Jak przetrwać technologiczną przemianę współczesnej umysłowości, przeł. Sy Borg, Vesper, Poznań.
Spitzer Manfred (2013), Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci, Wydawnictwo Dobra Literatura, Słupsk
Szeląg Elżbieta (2012), Mózgowe mechanizmy mowy, w: Mózg a zachowanie, red. Teresa Górska, Anna Grabowska, Jolanta Zagrodzka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 489–524.
Szeląg Elżbieta (2016), Wspomaganie mocy umysłu – fakty, mity, perspektywy, „Wszechświat”, t. 117, nr 1–3, s. 12–19.
Tomasello Michael (2002), Kulturowe źródła ludzkiego poznawania, przeł. Joanna Rączaszek, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.
Vetulani Jerzy (2011), Mózg: fascynacje, problemy, tajemnice, Wydawnictwo Homini SC Kraków.
Wolf Maryanne, Vellutino Frank, Gleason Jean Berko (2005), Psycholingwistyczna analiza czynności czytania, w: Psycholingwistyka, red. Jean Berko Gleason, Nan Bernstein Ratner, przeł. Jerzy Bobryk, GWP, Gdańsk, s. 443–451.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalają na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2016 roku w „Poznańskich Studiach Polonistycznych. Serii Językoznawczej” pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa – obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych – utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2016 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).