Kompetencja komunikacyjna Romów. Strategie grzecznościowe w polsko-romskich relacjach interkulturowych
PDF

Słowa kluczowe

glottodidactics (theoretical aspects of language teaching process)
intercultural communication
integration didactics Roma (Gypsies) education

Jak cytować

Grzelak, E., & Grzelak, J. (2012). Kompetencja komunikacyjna Romów. Strategie grzecznościowe w polsko-romskich relacjach interkulturowych. Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza, 19(1), 23–36. https://doi.org/10.14746/pspsj.2012.19.1.2

Abstrakt

The authors of the article evaluate social-communicative problems of the minority group of Roma Gypsies in Poland. The existing low linguistic competence is additionally constrained by the accompanying insufficient communicative competence. The authors emphasize that teaching of a foreign language, in this particular case of the dominant language in the country, is effective only when it is simultaneously enhanced by a corresponding interaction between the two cultures in question. The authors indicate the barriers to cultural integration that hamper the community’s capacity and capability of establishing the relationships between these communities that would be based on partnership and mutual respect: these barriers include the orality and the tabooisation of Romany culture as well as its unfamiliarity to the Poles. This, in turn, generates patterns for statements and utterances in which ceremonial patterns are of secondary importance. It is rather the pragmatic factor that governs a particular linguistic behaviour: the Romany people simply want to understand the message and want to be understood. The article stresses that the present unfortunate social communication can be changed in the future by the implementation of appropriate activities within educational strategies directed towards the target group.
https://doi.org/10.14746/pspsj.2012.19.1.2
PDF

Finansowanie

Opracowanie powstało w ramach projektu „Edukacja dla integracji” – program podniesienia poziomu kształcenia językowego dzieci i młodzieży romskiej finansowanego ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego (PO KL 01.03.01-00-179/09).

Bibliografia

N.G. Demeter, N. Bessonov, V. Kutenkov, Istorija Cygan, red. G.S. Demeter, Voroneż 2000.

J. Ficowski, Cyganie na polskich drogach, Kraków 1965.

M. Fraser, Dzieje Cyganów, Warszawa 2001.

Vania de Gila – J. Kochanowski, Mówimy po romsku. Historia, kultura i język narodu romskiego, Szczecinek 2005.

I. Hancock, Ame sam e rromane džene / We are the Romani People, New York 2001.

S. Grabias, Język w zachowaniach społecznych, Lublin 2003.

Ł. Kwadrans, Edukacja Romów. Studium porównawcze na przykładzie Czech, Polski i Słowacji, Wrocław–Wałbrzych 2008.

M. Marcjanik, Grzeczność w komunikacji językowej, Warszawa 2007.

E. Masłowska, Proszę, dziękuję, przepraszam, w: Polska etykieta językowa, red. J. Anusiewicz, M. Marcjanik, Wrocław 1991, Język a Kultura, t. 6.

Y. Matras, The role of language in mystifying and de-mystifying Gypsy identity, Liverpool 2004.

J. Mirga, Słownik romsko-polski, Tarnów 2009.

M. Olszewska, Romowie – dyskryminowana mniejszość. Obrzędowość Romów, dostępny w internecie: http://www.etnologia.pl/wspolny-worek/teksty/romowie-dyskryminowana-mniejszosc-I.php [dostęp: 12.02.2012].

T. Pobożniak, Grammar of the Lovari dialekt, Kraków 1964.

M. Trusz, Kompetencja językowa a kompetencja komunikacyjna, dostępny w internecie: http://szkolnictwo.pl/index.php?id=PU7110 [dostęp: 25.01.2012].

http://www.wrota.podkarpackie.pl/pl/kultura/mniejszosci/etniczne/romowie [dostęp: 25.01.2012].