Abstrakt
It was important for the study to determine the frequency of the analysed part of speech. As a result of investigation of the linguistic material it has been demonstrated that nowadays the particles constitute 12.8% of the wordforms used by children. The particle no represented 2.2% of the total of used words. The obtained results have been compared with the data collected during similar research, which was completed thirty years ago (7.5% – all particles, 1.6% – the particle no). On the basis of a comprehensive analysis and the comparison of research results, it can be concluded that in the contemporary spoken Polish of children there occurred a visible increase in the use of particles. This, in turn, may be a symptom of the impoverishment of the Polish language.Bibliografia
Bańko M. (red.), Inny słownik języka polskiego PWN, t. 1, Warszawa 2000.
Buttler D., Kultura języka polskiego. Zagadnienia poprawności gramatycznej, Warszawa 1973.
Dubisz S. (red.), Uniwersalny słownik języka polskiego PWN, t. 2, Warszawa 1999.
Grochowski M., Polskie partykuły. Składnia, semantyka, leksykografia, Wrocław - Warszawa 1986.
Grzegorczykowa R., Wykłady z polskiej składni, rozdz. IV, Warszawa 2006.
Jodłowski S., Podstawy polskiej składni, Warszawa 1997.
Karpowicz T., Gramatyka języka polskiego. Zarys, Warszawa 1999.
Karwowska-Struczyk M., Rozmowa dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa 1982.
Kurkowska H., Skorupka S., Stylistyka polska. Zarys, Warszawa 1959.
Pisarkowa K., Partykuła, [w:] Encyklopedia wiedzy o języku polskim, red. S. Urbańczyk, Wrocław 1978.
Pisarkowa K., Składnia rozmowy telefonicznej, Wrocław 1975.
Pisarkowa K., Zdanie mówione a rola kontekstu [w:] Studia nad składnią polszczyzny mówionej, Księga referatów konferencji poświeconej składni i metodologii badań języka mówionego, Wrocław - Warszawa 1978.
Skubalanka T., Rola języka mówionego i pisanego [w:] Język polski. Poprawność – piękno – ochrona, Bydgoszcz 1969.
Sławiński J. (red.), Słownik terminów literackich, wyd. 4, Wrocław 2002.
Strutyński J., Gramatyka polska, Kraków 2009.
Szober S., Gramatyka języka polskiego, wyd. 4, Warszawa 1957.
Zgółkowa H. (red.), Praktyczny słownik współczesnej polszczyzny, t. 24, Poznań 1999.
Zgółkowa H., Bułczyńska K., Słownictwo dzieci w wieku przedszkolnym. Listy frekwencyjne, Poznań 1987.
Zgółkowa H., Ilościowa charakterystyka słownictwa współczesnej polszczyzny, Poznań 1987.
Zgółkowa H., Ilościowa charakterystyka słownictwa współczesnej polszczyzny, Poznań 1987.
Zgółkowa H., Słownictwo dziecięce – perspektywa językoznawcza [w:] Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, Warszawa 2010.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalają na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2016 roku w „Poznańskich Studiach Polonistycznych. Serii Językoznawczej” pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa – obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych – utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2016 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).