Abstrakt
The authors of the article, knowing about Wat’s interest in language mechanisms, focus their attention on namopaniki – the genre created by the poet. Arguing with the previous findings which concentrated on the presentation of the properties of semantics of the non-rational futuristic word, they propose an interpretation based on the demonstration of the inner energy of text.
Bibliografia
A. Wat, Dziennik bez samogłosek, oprac. K. Rutkowski, Warszawa 1990.
A. Wat, Poezje, oprac. A. Micińska i J. Zieliński, Warszawa 1997, [tu:] Żywoty, Namopanik charuna, namopańik barwistanu.
A. Wat, Publicystyka, oprac. P. Pietrych, Warszawa 2008.
A. Wat, Świat na haku i pod kluczem. Eseje, oprac. K. Rutkowski, Warszawa 1991.
U. Eco, Dzieło otwarte. Forma i nieokreśloność w poetykach współczesnych, przekł. L. Eustachiewicz i inni, Warszawa 2008.
E. Łazikowski, Fragtoryzacja świata. Labirynt refleksji o światowych procesach formotwórczych. Łódź 2004.
K. Pietrych, W chaosie i nicości. O młodzieńczych utworach Aleksandra Wata. [w]: Pamięć głosów. O twórczości Aleksandra Wata. pod red. W. Ligęzy, Kraków 1992.
J. Płuciennik, Awangardowy „święty bełkot” Wata. O Namopańiku Barwistanu, [w]: Szkice o poezji Aleksandra Wata, pod red. J. Brzozowskiego i K. Pietrych, Warszawa 1999.
B. Śniecikowska, „Nuż w uhu”? Koncepcje dźwięku w poezji polskiego futuryzmu. Wrocław 2008.
T. Venclova, Aleksander Wat obrazoburca, tłum. J. Goślicki. Kraków 2000.
Licencja
Copyright
© Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2014
OPEN ACCESS