„A usta znów rozluźniają się do słów okaleczałych” – namopaniki Aleksandra Wata (recepcja, język, interpretacja)
Main Article Content
Abstrakt
The authors of the article, knowing about Wat’s interest in language mechanisms, focus their attention on namopaniki – the genre created by the poet. Arguing with the previous findings which concentrated on the presentation of the properties of semantics of the non-rational futuristic word, they propose an interpretation based on the demonstration of the inner energy of text.
Downloads
Article Details
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalają na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2016 roku w „Poznańskich Studiach Polonistycznych. Serii Językoznawczej” pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa – obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych – utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2016 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Bibliografia
- A. Wat, Dziennik bez samogłosek, oprac. K. Rutkowski, Warszawa 1990.
- A. Wat, Poezje, oprac. A. Micińska i J. Zieliński, Warszawa 1997, [tu:] Żywoty, Namopanik charuna, namopańik barwistanu.
- A. Wat, Publicystyka, oprac. P. Pietrych, Warszawa 2008.
- A. Wat, Świat na haku i pod kluczem. Eseje, oprac. K. Rutkowski, Warszawa 1991.
- U. Eco, Dzieło otwarte. Forma i nieokreśloność w poetykach współczesnych, przekł. L. Eustachiewicz i inni, Warszawa 2008.
- E. Łazikowski, Fragtoryzacja świata. Labirynt refleksji o światowych procesach formotwórczych. Łódź 2004.
- K. Pietrych, W chaosie i nicości. O młodzieńczych utworach Aleksandra Wata. [w]: Pamięć głosów. O twórczości Aleksandra Wata. pod red. W. Ligęzy, Kraków 1992.
- J. Płuciennik, Awangardowy „święty bełkot” Wata. O Namopańiku Barwistanu, [w]: Szkice o poezji Aleksandra Wata, pod red. J. Brzozowskiego i K. Pietrych, Warszawa 1999.
- B. Śniecikowska, „Nuż w uhu”? Koncepcje dźwięku w poezji polskiego futuryzmu. Wrocław 2008.
- T. Venclova, Aleksander Wat obrazoburca, tłum. J. Goślicki. Kraków 2000.