„A usta znów rozluźniają się do słów okaleczałych” – namopaniki Aleksandra Wata (recepcja, język, interpretacja)
PDF

Słowa kluczowe

Aleksander Wat
futurism
poetic language
antisyntax
energy of text
idiothematic criticism
interpretation

Jak cytować

Graf, M., & Graf, P. (2014). „A usta znów rozluźniają się do słów okaleczałych” – namopaniki Aleksandra Wata (recepcja, język, interpretacja). Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza, 21(1), 35–47. https://doi.org/10.14746/pspsj.2014.21.1.2

Abstrakt

The authors of the article, knowing about Wat’s interest in language mechanisms, focus their attention on namopaniki – the genre created by the poet. Arguing with the previous findings which concentrated on the presentation of the properties of semantics of the non-rational futuristic word, they propose an interpretation based on the demonstration of the inner energy of text.

https://doi.org/10.14746/pspsj.2014.21.1.2
PDF

Bibliografia

A. Wat, Dziennik bez samogłosek, oprac. K. Rutkowski, Warszawa 1990.

A. Wat, Poezje, oprac. A. Micińska i J. Zieliński, Warszawa 1997, [tu:] Żywoty, Namopanik charuna, namopańik barwistanu.

A. Wat, Publicystyka, oprac. P. Pietrych, Warszawa 2008.

A. Wat, Świat na haku i pod kluczem. Eseje, oprac. K. Rutkowski, Warszawa 1991.

U. Eco, Dzieło otwarte. Forma i nieokreśloność w poetykach współczesnych, przekł. L. Eustachiewicz i inni, Warszawa 2008.

E. Łazikowski, Fragtoryzacja świata. Labirynt refleksji o światowych procesach formotwórczych. Łódź 2004.

K. Pietrych, W chaosie i nicości. O młodzieńczych utworach Aleksandra Wata. [w]: Pamięć głosów. O twórczości Aleksandra Wata. pod red. W. Ligęzy, Kraków 1992.

J. Płuciennik, Awangardowy „święty bełkot” Wata. O Namopańiku Barwistanu, [w]: Szkice o poezji Aleksandra Wata, pod red. J. Brzozowskiego i K. Pietrych, Warszawa 1999.

B. Śniecikowska, „Nuż w uhu”? Koncepcje dźwięku w poezji polskiego futuryzmu. Wrocław 2008.

T. Venclova, Aleksander Wat obrazoburca, tłum. J. Goślicki. Kraków 2000.