Abstrakt
This article is a voice in a streamlined discussion on methods for diagnosing adult patients with aphasia. The variety of aphasic symptoms and the complexity of the clinical picture of patients after neurological incidents often make it impossible to conduct an examination with standardised, well-known methods [see Siudak 2017]. The signals of reluctance towards the methods of examination sent by patients are uttered expressis verbis by people who have overcome aphasia: we need a conversation, not an examination. How then, do we turn diagnosis into a meeting? How can we determine the level of linguistic functioning without having to make the patient aware of what they can no longer do? The Gradual Test Method developed by the author is a research proposal, in which the determination of a patient’s level of language difficulty is based on a gradual transition from easier to more complex structures, without repeating the same procedures many times.
Bibliografia
Cieszyńska Jagoda (2010), Diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych, Kraków. Grzesiak-Witek Danuta (2013), Diagnoza i terapia logopedyczna osób z afazją motoryczną. Odbudowanie kompetencji językowej i systemu językowego, Kraków.
Grabias Stanisław (2007), Język, poznanie, interakcja, w: Język, interakcja, zaburze- nia mowy. Metodologia badań, red. Tomasz Woźniak, Aneta Domagała, Lublin, s. 355–377.
Miodunka Władysław (1992), Program gramatyczno-syntaktyczny w nauczaniu języka polskiego jako obcego, w: Język polski jako obcy. Programy nauczania na tle badań współczesnej polszczyzny, red. Władysław Miodunka, Kraków, s. 105–118.
Panasiuk Jolanta (2015), Postępowanie logopedyczne w przypadkach afazji, w: Logope- dia. Standardy postępowania logopedycznego. Podręcznik akademicki, red. Stanisław Grabias, Jolanta Panasiuk, Tomasz Woźniak, Lublin, s. 869–917.
Siudak Anna (2017), Problemy diagnostyczne afazji, w: Mózg – język – komunikacja, red. Małgorzata Rutkiewicz-Hanczewska, Jolanta Sławek, Ewa Kaptur, Poznań, s. 95–106.
Siudak Anna (2019), Programowanie języka w afazji osób dorosłych, cz. 1: System fonetyczno-fonologiczny (techniki wywoływania samogłosek), w: Wyzwania terapii logopedycznej, red. Halina Pawłowska-Jaroń, Ewa Bielenda-Mazur, Anna Siudak, Kraków, Nowa Logopedia, t. 8, s. 265–278.
Siudak Anna (2020), Diagnoza rozumienia i nazywania w afazji – system semantyczny,
„Forum Logopedy”, nr 37, https://tinyurl.com/4hms8385 [dostęp: 29 kwietnia 2022]. Starowicz Anna, Prochwicz Katarzyna (2005), Zaburzenia uwagi w afazji. Ujęcie psychologiczne, „Neurologia i Neurochirurgia Polska”, nr 5, s. 372–379.
Zarębina Maria (1973), Rozbicie systemu językowego w afazji (na materiale polskim), Wrocław.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalają na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2016 roku w „Poznańskich Studiach Polonistycznych. Serii Językoznawczej” pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa – obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych – utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2016 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).