System językowy w umyśle a ekspresja mowy – zastosowanie ruchomego alfabetu w terapii
PDF

Słowa kluczowe

autism
mobile alphabet
language system
verbal-graphic communication

Jak cytować

Sedivy-Mączka, K. (2022). System językowy w umyśle a ekspresja mowy – zastosowanie ruchomego alfabetu w terapii. Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza, 29(2), 297–307. https://doi.org/10.14746/pspsj.2022.29.2.18

Liczba wyświetleń: 141


Liczba pobrań: 171

Abstrakt

Case studies of children with autism indicate that there are still many patterns in therapy and that assessing the abilities of non-speaking children is a huge problem. The search for individually-adapted communication strategies should be emphasised. Writing offers great opportunities for communication, however, it is often not offered to nonspeaking children, especially those with profound perceptual disorders.

https://doi.org/10.14746/pspsj.2022.29.2.18
PDF

Bibliografia

Cieszyńska-Rożek Jagoda (2008), Standard postępowania logopedycznego w przypadku autyzmu wczesnodziecięcego, w: Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego. Podręcznik akademicki, red. Jolanta Panasiuk, Stanisław Grabias, Tomasz Woźniak, Lublin, s. 99–105.

Cieszyńska-Rożek Jagoda (2013), Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci. Z perspektywy fenomenologii neurobiologii i językoznawstwa, Kraków.

Grabias Stanisław (2001), Język w zachowaniach społecznych, Lublin.

Krasowicz-Kupis Grażyna, Awramiuk Elżbieta (2017), Psychologiczny model nabywania czytania i pisania w języku polskim – perspektywa rozwojowa i kliniczna, w: Zaburzenia komunikacji pisemnej, red. Aneta Domagała, Urszula Mirecka, Gdańsk.

Orłowska-Popek Zdzisława (2018), Programowanie języka w terapii logopedycznej na przykładzie rozwoju języka dzieci niesłyszących, Kraków. DOI: https://doi.org/10.24917/9788380840720

Sedivy-Mączka Katarzyna (2019), Stymulacja komunikacji językowej dzieci z autyzmem, Kraków.

Sedivy-Mączka Katarzyna (2021), Activation of an Articulation Pattern in Non-Verbal Children, w: Neurocognitive Dimensions of Speech, red. Halina Pawłowska-Jaroń, Anna Siudak, Nowa Logopedia, t. 10, Kraków, s. 107–110.

Wianecka Elżbieta (2008), Manualne Torowanie Głosek (MTG), Kraków.

Wiejak Katarzyna, Krasowicz-Kupis Grażyna, Awramiuk Elżbieta (2017), Językowe uwarunkowania wczesnych umiejętności czytania i pisania na podstawie oceny nauczyciela z wykorzystaniem skali prognoz edukacyjnych IBE, „Psychologia Wychowawcza”, nr 11, s. 41–63.