Abstrakt
This article presents techniques for creating a negative image of a party and their representatives in Internet memes. The author indicates the typical for memes linguistic measures used for depreciation of individual politicians and at the same time contributing to the perpetuation of their axiologically unequivocal image, usually based on a single exaggerated feature. The author analyses examples of repetitions of lapses committed by politicians, key words that characterize them according to memetic scheme, descriptive and evaluative names replacing the names, verbal jokes based on polysemy and homonymy as well as spelling innovation.Bibliografia
Źródła
Bieńkowska o kłopotach na PKP (2014), http://fakty.tvn24.pl/fakty-po-faktach,57/20–01-bienkowska-o-klopotach-na-pkp-sorry-taki-klimat,389600.html, [dostęp: 11 czerwca 2015].
Latkowski Seweryn, Majewski Michał, Cezary Bielakowski i in. (2014), Afera podsłuchowa, „Wprost”, nr 25, s. 14–24.
MK (2011), Komorowski łączy się „w bulu i nadzieji” z Japończykami, „Wprost”, 18 marca, http://www.wprost.pl/ar/236287/Komorowski-laczy-sie-w-bulu-i-nadzieji-z-Japonczykami/, [dostęp: 12 marca 2015].
„Nas nie przekonają, że białe jest białe, a czarne jest czarne!” (2015), http://www.polskieradio.pl/121/2083?xID=11, [dostęp: 7 lutego 2016].
Wpis prezydenta Bronisława Komorowskiego do księgi kondolencyjnej (2015), http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/51,114873,9276620.html?order=najnowsze, [dostęp: 11 czerwca 2015].
Literatura
Conte Rosaria (2000), Memes through (social) minds, w: Darwinizing culture: The status of memetics as a science, ed. Rosaria Aunger, Oxford, s. 83–120.
Kamińska Magdalena (2011), Uwaga, zaraźliwe memy! Perypetie znaku w Internecie, w: tejże, Niecne memy. Dwanaście wykładów o kulturze Internetu, Galeria Miejska „Arsenał”, Poznań, s. 57–73.
Kochan Marek (1994), „Przyklejanie etykietek”, czyli o negatywnym określaniu przeciwnika, w: Język polityki a współczesna kultura polityczna, t. 11, red. Janusz Anusiewicz, Bogdan Siciński, Towarzystwo Przyjaciół Polonistyki Wrocławskiej, Wrocław, s. 85–90.
Kosedowski Marcin (2015), Trzy fakty o marketingu, którymi zaskoczysz znajomych, http://like-a-geek.pl/marketing/3-rzeczy-ktorych-mozesz-nie-wiedziec-o-marketingu/, [dostęp: 6 lutego 2016].
Krasowska Anna (2013), Od Zielonego Balonika do Potem. Komizm słowny w kabarecie literackim, Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa.
Niekrewicz Agnieszka (2013), Kot jako bohater memów internetowych: między grą językową a diagnozą rzeczywistości, w: Kot w kulturach świata, red. Elżbieta Skorupska-Raczyńska, Joanna Rutkowska, Wojciech Kuska, Wydawnictwo Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Jakuba z Paradyża w Gorzowie Wielkopolskim, Gorzów Wielkopolski, s. 157–169.
Niekrewicz Agnieszka (2015), Od schematyzmu do kreacyjności. Język w memach internetowych, Wydawnictwo Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Jakuba z Paradyża w Gorzowie Wielkopolskim, Gorzów Wielkopolski.
Walkiewicz Adam (2012), Czym są memy internetowe? Rozważania z perspektywy memetycznej, „Teksty z Ulicy”, nr 14, s. 47–69.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalają na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2016 roku w „Poznańskich Studiach Polonistycznych. Serii Językoznawczej” pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa – obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych – utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2016 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).