Abstrakt
The text presents linguistic image of a feuilletonist and writing a feuilleton in the texts written by Maciej Stuhr in “Zwierciadło” from January 2009 to April 2016. Analyses were conveyed according to the cognitive methodology and lead to the constructing the concept of writing a feuilleton that is combined with the problem of autotematism in the texts of Maciej Stuhr. The linguistic image of a feuilletonist is presented regarding the theory of autobiographism and the sender – reader relationship. The mentioned elements have enabled the authors of this article to read the entire image of a feuilletonist and present basic types of sender – reader relationship that characterizes Maciej Stuhr as a journalist – feuilletonist that is aware of his writing workshop.Bibliografia
Źródła
Stuhr Maciej (2013), Wstęp, w: tegoż, W krzywym zwierciadle, Zwierciadło, Warszawa, s. 9.
Stuhr Maciej (2015), W krzywym zwierciadle. Ciąg dalszy nastąpił, Zwierciadło, Warszawa.
Stuhr Maciej (2016), Prima aprilis, „Zwierciadło”, nr 4, s. 28.
Literatura
Anusiewicz Janusz (1995), Lingwistyka kulturowa. Zarys problematyki, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
Bakuła Bogusław (1991), Oblicza autotematyzmu (Autorefleksyjne tendencje w polskiej prozie po roku 1956), WiS, Poznań.
Bartmiński Jerzy (2007), O pojęciu językowego obrazu świata, w: Językowe podstawy obrazu świata, red. Jerzy Bartmiński, Wydawnictwo UMCS, Lublin, s. 11–21.
Bartmiński Jerzy (2008), Polifoniczność tekstu czy podmiotu? Podmiot w dialogu z samym sobą, w: Podmiot w języku i kulturze, red. Jerzy Bartmiński, Anna Pajdzińska, Wydawnictwo UMCS, Lublin, s. 161–183.
Bartmiński Jerzy, Niebrzegowska-Bartmińska Stanisława (2009), Tekstologia, PWN, Warszawa.
Chudziński Edward (2000), Felieton. Geneza i ewolucja gatunku, w: Dziennikarstwo i świat mediów, red. Zbigniew Bauer, Edward Chudziński, Universitas, Kraków, s. 197–213.
Chudziński Edward (2008), Felieton. Geneza i ewolucja gatunku, w: Dziennikarstwo i świat mediów. Nowa edycja, red. Zbigniew Bauer, Edward Chudziński, Universitas, Kraków, s. 345–360.
Czermińska Małgorzata (2005), Autor – podmiot – osoba. Fikcjonalność i niefikcjonalność, w: Polonistyka w przebudowie. Literaturoznawstwo – wiedza o języku – wiedza o kulturze – edukacja, t. I, red. Małgorzata Czermińska, Stanisław Gajda, Kzysztof Kłosiński, Anna Legeżyńska, Andrzej Zdzisław Makowiecki, Ryszard Nycz, Universitas, Kraków, s. 211–223.
Danek Danuta (1980), Dzieło literackie jako książka. O tytułach i spisach rzeczy w powieści, PWN, Warszawa.
Dobrzyńska Teresa (1974), Delimitacja tekstu literackiego, Ossolineum, Wrocław.
Dobrzyńska Teresa (1993), Tekst [hasło], w: Encyklopedia kultury polskiej XX wieku, t. 2: Współczesny język polski, red. Jerzy Bartmiński, Wiedza o Kulturze, Wrocław, s. 283–304.
Dunaj Bogusław, red. (2001), Słownik współczesnego języka polskiego, Reader’s Digest, Warszawa.
Duszak Anna (1998), Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa, PWN, Warszawa.
Furman Wojciech (2006), Tytuł [hasło], w: Słownik terminologii medialnej, red. Walery Pisarek, Universitas, Kraków, s. 225.
Gajda Stanisław (1987), Społeczne determinacje nazw własnych tekstów (tytułów), „Socjolingwistyka”, nr 6, s. 79–89.
Grądziel-Wójcik Joanna (2001), Poezja jako teoria poezji. Na przykładzie twórczości Witolda Wirpszy, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
Grądziel-Wójcik Joanna (2015), Perpetuum mobile, czyli kilka uwag o autotematyzmie, „Forum Poetyki”, nr 2, s. 108–119, http://fp.amu.edu.pl/perpetuum-mobile-czyli-kilka-uwag-o-autotematyzmie, [dostęp: 15 maja 2016].
Grzegorczykowa Renata (1990), Pojęcie językowego obrazu świata, w: Językowy obraz świata, red. Jerzy Bartmiński, Wydawnictwo UMCS, Lublin, s. 41–49.
Kaniewska Bogumiła (2008), „I tak taki jest się, jaki jest” – wokół kategorii podmiotu literackiego, w: Podmiot w języku i kulturze, red. Jerzy Bartmiński, Anna Pajdzińska, Wydawnictwo UMCS, Lublin, s. 87–108.
Markiewicz Henryk (1992), Tytuły dzieł literackich, w: tegoż, Zabawy literackie, Oficyna Literacka, Kraków, s. 11–32.
Mayenowa Maria Renata (1974), Teoria tekstu a tradycyjne zagadnienia poetyki, w: Tekst i język. Problemy semantyczne, red. Maria Renata Mayenowa, Ossolineum, Wydawnictwo PAN, Warszawa, s. 299–311.
Pietrzak Magdalena (2010), Wyznaczniki strukturalne felietonu II poł. XIX w. Komponenty inicjalne i finalne (na materiale felietonów Henryka Sienkiewicza), w: Z zagadnień semantyki i stylistyki tekstu, red. Anna Ginter, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 335–345.
Pisarek Walery (2002), Nowa retoryka dziennikarska, Universitas, Kraków.
Ropa Adam (1976), W poszukiwaniu istoty felietonu, ,,Zeszyty Prasoznawcze”, z. 2, s. 85–89.
Rybka Małgorzata (2002a), „Może być bez tytułu” – o tytułach tekstów poetyckich, „Studia Językoznawcze. Synchroniczne i diachroniczne aspekty badań polszczyzny”, t. 1, s. 273–290.
Rybka Małgorzata (2002b), Zamieszkać w zdaniu. O składni tekstów poetyckich Czesława Miłosza, WiS, Poznań.
Rybka Małgorzata, Wrześniewska-Pietrzak Marta (2017), „Nie każdy felieton może być o seksie, pieniądzach, sławie i używkach…” – czyli o felietonach Macieja Stuhra publikowanych w miesięczniku „Zwierciadło”, [w druku].
Stuhr Maciej, Nowicka Beata (2015), Stuhrmówka, czyli gen wewnętrznej wolności. Maciej Stuhr w rozmowie z Beatą Nowicką, Znak, Kraków.
Ślawska Magdalena (2008), Tytuł – najmniejszy tekst prasowy, „Rocznik Prasoznawczy”, t. 2, s. 117–126.
Tabakowska Elżbieta (2008), Kategoria podmiotu literackiego, w: Podmiot w języku i kulturze, red. Jerzy Bartmiński, Anna Pajdzińska, Wydawnictwo UMCS, Lublin, s. 109–121.
Wojtak Maria (2002), O doskonałości wypowiedzi publicystycznej na przykładzie felietonów J. Szczepkowskiej, w: O doskonałości, cz. I, red. Agnieszka Maliszewska, Archidiecezjalne Wydawnictwo Łódzkie, Łódź, s. 377–392.
Wojtak Maria (2004), W kręgu paradoksów gatunku, czyli o konwencji i kreatywności w felietonie, w: Język polski w perspektywie diachronicznej i synchronicznej, red. Krzysztof Maćkowiak, Cezary Piątkowski, Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra, s. 273–293.
Wojtak Maria (2007), Rola stylizacji w modyfikowaniu poetyki felietonu, „Prace Filologiczne”, t. III, s. 735–744.
Wojtak Maria (2008), Analiza gatunków prasowych. Podręcznik dla studentów dziennikarstwa i kierunków pokrewnych, Wydawnictwo UMCS, Lublin.
Wojtak Maria (2009), Felietonista indywidualista, czyli o idiolekcie gatunkowo sprofilowanym, w: Język i styl twórcy w kręgu badań współczesnej humanistyki. Studia o języku i stylu artystycznym, t. V, red. Krzysztof Maćkowiak, Cezary Piatkowski, Joanna Gorzelana, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra, s. 321–332.
Zagórski Zygmunt (1999), Kilka uwag dotyczących teorii tekstu (lingwistyki tekstu), w: Viro Doctissimo Optime Merito. Prace ofiarowane Profesorowi Zenonowi Sobierajskiemu w 80. rocznicę urodzin, red. Henryk Nowak, WiS, Poznań, s. 53–65.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalają na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2016 roku w „Poznańskich Studiach Polonistycznych. Serii Językoznawczej” pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa – obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych – utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2016 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).