Abstract
The aim of this article is to explain the specificity of Bydgoszcz merchants’ mercantile discourse at the beginning of 20th century. It was time of rapid industrialization and economic changes. Advertisements not only met Bydgoszcz inhabitants’ needs but also started to create them. However, “Dziennik Bydgoski” documents keeping mercantile traditions. Published advertisements usually refer to an old model of informational announcement that was usually consisted of a specific offer in the form of a list of offered goods. Company owner’s name was the only quality assurance. Another popular form of advertising had a form of a short letter, where the merchant talked directly to their potential clients. Basic strategies used in this kind of advertisement were based on expressing respect to the customer and offering additional service. But the most characteristic feature of mentioned advertisements was appealing to patriotic feelings of customers. Encouraging people to buy in Polish shops and placing ads of Polish merchants was a form of resistance against growing Germanization in Bydgoszcz. This feature of the announcements published in “Dziennik Bydgoski” distinguish them from advertisements printed in Polish newspapers in Polish Kingdom and Galicia.References
Batko Stanisław (1916), Reklama w przemyśle i handlu, Miejskie Muzeum Techniczno-Przemysłowe, Kraków.
Bralczyk Jerzy (1995), Język na sprzedaż, Business Press, Warszawa.
Czarnowski Władysław (1969), Ze wspomnień starego bydgoszczanina, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań.
Denison Dell, Tobey Linda (1994), Podręcznik reklamy: jak zdobyć rozgłos, nie wydając fortuny na reklamę, Wydawnictwo M & A Communications Polska, Warszawa.
Janiak-Jasińska Agnieszka (1998), Aby wpadło w oko… O reklamie handlowej w Królestwie Polskim w początkach XX wieku, DiG, Warszawa.
Kabaciński Ryszard, Kotowski Wojciech, Wojciak Jerzy (1980), Bydgoszcz. Zarys dziejów, Bydgoskie Towarzystwo Naukowe, Bydgoszcz.
Kmiecik Zenon (1971), Prasa warszawska 1908–1918, PWN, Warszawa.
Kowalska-Myśliwiecka Sylwia (2010), Społeczno-kulturowe oddziaływanie reklam, w: Reklama w społeczeństwie. Społeczeństwo w reklamie, red. Agnieszka Łukasik-Turecka, Lublin, s. 23–35.
Langer Olgierd (1927), Zasady ogłaszania, Instytut Naukowej Organizacji przy Muzeum Przemysłu i Rolnictwa, Warszawa.
Łukasiewicz Edward (1913), Reklama, Biblioteka „Polskiego Przeglądu Kupieckiego”, Warszawa.
Młynarczyk Ewa (2010), Polskie słownictwo handlowe XVI i XVII wieku (na materiale krakowskich ksiąg praw miejskich i lustracji królewszczyzn), Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków.
Obara Jerzy (2008), Socjolekt sprzedawców, „Rozprawy Komisji Językowej Wrocławskiego Towarzystwa Naukowego”, t. 35, red. Jan Miodek, Włodzimierz Wysoczański, Wrocław, s. 141–148.
Pihan-Kijasowa Alicja (2012), Słownictwo z zakresu handlu w prozie Bolesława Prusa (na tle XIX-wiecznej leksyki handlowej). Studia, Sorus, Poznań.
Pitrus Andrzej (1999), Zrozumieć reklamę, Rabid, Kraków.
Rypel Agnieszka (2007), „Bydgoszcz? Ach, tutaj także mieszkałam kilka lat…” – obraz Bydgoszczy w „Stenogramach Anny Jambor” Kazimierza Bierońskiego, w: Polszczyzna bydgoszczan, t. 3, red. Małgorzata Święcicka, Wydawnictwo UKW, Bydgoszcz, s. 201–218.
Rypel Agnieszka (2016), Język bydgoskich kupców na początku XX wieku w „Dzienniku Bydgoskim” z lat 1907–1920, „Linguistica Bidgostiana. Series Nova”, t. 2, s. 107–120.
Schabowska Maria (1990), Słownictwo reklam i anonsów prasowych zamieszczanych w „Czasie” (1890–1895), Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Kraków.
Sudziński Ryszard (1999), Uwarunkowania i czynniki rozwoju Bydgoszczy w II Rzeczypospolitej (1920–1939), w: Historia Bydgoszczy, t. 2, cz. 1, red. Marian Biskup, Bydgoskie Towarzystwo Naukowe, Bydgoszcz.
Werner Ulrich (1992), Reklama. Podstawowa wiedza o reklamie, Thaurus, Warszawa.
Wizbek M.A. (1897), Reklama – jej zasady i doniosłość, Nakładem Księgarni M.A. Wizbeka, Warszawa.
Wojciak Jerzy (1991), Stosunki polityczne i narodowościowe w latach 1850–1914, w: Historia Bydgoszczy do roku 1920, t. 1, red. Marian Biskup, PWN, Poznań.
License
Authors
Authors of texts accepted for publication in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza” are required to complete, sign and return to the editor's office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of texts published in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza” grant the Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to continue the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works published in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza” since 2016 under the following conditions:
- attribution - obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
- no derivatives - the work must be preserved in its original form, without the author's consent it is not possible to distribute the modified work, such as translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published before 2016.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the right to magazines as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).