Abstract
The authors of the article present two techniques supporting the development of articulation in children with Down syndrome: Articulation Gestures and Phoneme Manual Facilitation. Using their own clinical experience and referring to the latest neurobiological knowledge and subject literature, they justify the importance and, in some cases, the need to apply these techniques in speech therapy of children with trisomy 21. The text also presents three individual cases of children with Down syndrome of different ages who have been diagnosed with profound speech delay.
References
Bauer Joachim (2008), Empatia. Co potrafią lustrzane neurony, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Bower Anna Hayes Alan (1994), Short-term memory deficits and Down syndrome: A comparative study, „Down Syndrome Research and Practice”, t. 2 (2), s. 47–50.
Chapman RS Hesketh LJ. (2000), Behavioral phenotype of individuals with Down syndrome, „Mental Retardation and Developmental Disabilities Research Reviews”, t. 6 (2), s. 84–95.
Cieszyńska Jagoda (2011), Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych. Metoda Krakowska, Omega Stage Systems, Kraków.
Cieszyńska Jagoda, Korendo Marta (2008), Karty diagnozy. 10 etapów rozwoju dziecka od 4. do 36. miesiąca życia, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków.
Cieszyńska-Rożek Jagoda (2013), Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci. Z perspektywy fenomenologii neurobiologii i językoznawstwa, Wydawnictwo Omega Stage Systems, Kraków.
Jagodzińska Maria (2008), Psychologia pamięci. Badania, teorie, zastosowania, Helion, Gliwice.
Kaczan Teresa, Śmigiel Robert (2012), Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju u dzieci z chorobami genetycznymi, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.
Kuśnierz Małgorzata, Sedivy-Mączka Katarzyna (2018), Zastosowanie Manualnego Torowania Głosek i Gestów Artykulacyjnych w pracy z dziećmi z autyzmem, „Forum Logopedy”, nr 23, s. 38–41.
Króliczak Grzegorz, Buchwald Mikołaj, Potok Weronika, Przybylski Łukasz (2018), Ręczność, praksja i język: nowe spojrzenie na delikatną triadę, „Polskie Forum Psychologiczne”, t. 23, nr 1, s. 22–34.
Kuśnierz Małgorzata, Orłowska-Popek Zdzisława (2019), Wczesna stymulacja dzieci z zespołem Downa – budowanie dróg nerwowych dla ćwiczenia wszystkich funkcji poznawczych, „Logopedia” (w druku).
Maruszewski Tomasz (2001), Psychologia poznania. Sposoby rozumienia siebie i świata, GWP, Gdańsk.
Oroń Anna (2015), Pamięć robocza i jej rola w procesach uczenia się i pamięci, „Nowa Audiofonologia”, t. 4 (3), s. 33–41.
Sedivy Katarzyna (2016), Manualne Torowanie Głosek, w: Neurologopedia. Neurobiologiczne podstawy wczesnej terapii zaburzeń rozwojowych, t. 1, red. Marzena Błasiak-Tytuła, Anna Siudak, Wydawnictwo WiR, Kraków.
Wianecka Elżbieta (2008), Manualne Torowanie Głosek (MTG), Wydawnictwo Arson, Kraków.
Zasępa Ewa (2014), Przebieg procesów pamięci u osób z zespołem Downa, Wspomaganie rozwoju dzieci z zespołem Downa – teoria i praktyka, red. Bogusława Beata Kaczmarek, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków, s. 155–167.
License
Authors
The Author declares that they are entitled to personal and property (material) copyrights to their work published in “Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza”, and that these rights are not limited by the terms of Author’s agreement. The Author warrants the originality, authorship, and sole ownership of all rights to the Work, and affirms that they have the right to grant all kinds of licenses hereinabove without infringing on the intellectual property rights of any third party, including personal rights.
The Author(s) retains copyright to their article and the right to freely dispose of the work, granting Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free licence under the Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) Creative Commons licence to use the Work without territorial restrictions for an indefinite period in the fields of use designated in the Author’s agreement.
Users
Interested Internet users are entitled to use works published in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza” since 2016 under the following conditions:
- attribution - obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
- no derivatives - the work must be preserved in its original form, without the author's consent it is not possible to distribute the modified work, such as translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published before 2016.
Other
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the right to the journal as a whole (including its layout, graphic design, title, cover design, logo and more).