Abstract
The author of the article, based on her own clinical experience of working with the deaf, presents the ways adults can learn to write texts in Polish as a foreign language. She proposes exercises to improve their text editing ability. She draws attention to the words of W. T. Miodunka „Editing written texts is in fact a work on the basics of language as a developed code” [2003: 221].
References
Cieszyńska Jadwiga (2006), Dwujęzyczność, dwukulturowość – przekleństwo czy bogactwo? O poszukiwaniu tożsamości Polaków w Austrii, Wydawnictwo Naukowe AP, Kraków.
Iluk Jan (2012), Systematyczne pisanie. Jak wpływa na kompetencję komunikacyjną w języku obcym?, „Języki Obce w Szkole”, nr 4, s. 17–25.
Janowska Iwona i in., red. (2011), Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2, Biblioteka „LingVariów”, Kraków (Podręczniki, t. 1).
Seretny Anna, Lipińska Ewa (2005), ABC metodyki nauczania języka polskiego, Universitas, Kraków.
Majkiewicz Anna (2001), Różne odmiany tekstów na lekcji języka polskiego jako obcego, czyli o potrzebie zachowania autentyczności językowej, w: Inne optyki. Nowe programy, nowe metody, nowe technologie w nauczaniu kultury polskiej i języka polskiego jako obcego, red. Romuald Cudak, Jolanta Tambor, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, s. 125–135.
Martyniuk Waldemar (2002), Rozwijanie kompetencji językowej poprzez tworzenie tekstów, w: Czynności tworzenia i rozumienia wypowiedzi, red. Józef Porayski-Pomsta, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa (Studia Pragmalingwistyczne, t. 3), s. 366–377.
Marzec-Stawiarska Małgorzata (2009), Dlaczego warto streszczać teksty w języku obcym, „Języki Obce w Szkole”, nr 3, s. 38–42.
Miodunka Władysław T. (2003), Bilingwizm polsko-portugalski w Brazylii. W stronę lingwistyki humanistycznej, Universitas, Kraków, s. 221.
Orłowska-Popek Zdzisława (2017), Programowanie języka w terapii logopedycznej (na przykładzie rozwoju języka dzieci niesłyszących), Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków.
Pado Anna (1999), Poprawność gramatyczno-ortograficzna pisemnych zadań komunikacyjnych, „Języki Obce w Szkole”, nr 2, s. 117–122.
License
Authors
Authors of texts accepted for publication in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza” are required to complete, sign and return to the editor's office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of texts published in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza” grant the Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to continue the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works published in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza” since 2016 under the following conditions:
- attribution - obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
- no derivatives - the work must be preserved in its original form, without the author's consent it is not possible to distribute the modified work, such as translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published before 2016.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the right to magazines as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).