Abstract
The authors of the article evaluate social-communicative problems of the minority group of Roma Gypsies in Poland. The existing low linguistic competence is additionally constrained by the accompanying insufficient communicative competence. The authors emphasize that teaching of a foreign language, in this particular case of the dominant language in the country, is effective only when it is simultaneously enhanced by a corresponding interaction between the two cultures in question. The authors indicate the barriers to cultural integration that hamper the community’s capacity and capability of establishing the relationships between these communities that would be based on partnership and mutual respect: these barriers include the orality and the tabooisation of Romany culture as well as its unfamiliarity to the Poles. This, in turn, generates patterns for statements and utterances in which ceremonial patterns are of secondary importance. It is rather the pragmatic factor that governs a particular linguistic behaviour: the Romany people simply want to understand the message and want to be understood. The article stresses that the present unfortunate social communication can be changed in the future by the implementation of appropriate activities within educational strategies directed towards the target group.Funding
Opracowanie powstało w ramach projektu „Edukacja dla integracji” – program podniesienia poziomu kształcenia językowego dzieci i młodzieży romskiej finansowanego ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego (PO KL 01.03.01-00-179/09).
References
N.G. Demeter, N. Bessonov, V. Kutenkov, Istorija Cygan, red. G.S. Demeter, Voroneż 2000.
J. Ficowski, Cyganie na polskich drogach, Kraków 1965.
M. Fraser, Dzieje Cyganów, Warszawa 2001.
Vania de Gila – J. Kochanowski, Mówimy po romsku. Historia, kultura i język narodu romskiego, Szczecinek 2005.
I. Hancock, Ame sam e rromane džene / We are the Romani People, New York 2001.
S. Grabias, Język w zachowaniach społecznych, Lublin 2003.
Ł. Kwadrans, Edukacja Romów. Studium porównawcze na przykładzie Czech, Polski i Słowacji, Wrocław–Wałbrzych 2008.
M. Marcjanik, Grzeczność w komunikacji językowej, Warszawa 2007.
E. Masłowska, Proszę, dziękuję, przepraszam, w: Polska etykieta językowa, red. J. Anusiewicz, M. Marcjanik, Wrocław 1991, Język a Kultura, t. 6.
Y. Matras, The role of language in mystifying and de-mystifying Gypsy identity, Liverpool 2004.
J. Mirga, Słownik romsko-polski, Tarnów 2009.
M. Olszewska, Romowie – dyskryminowana mniejszość. Obrzędowość Romów, dostępny w internecie: http://www.etnologia.pl/wspolny-worek/teksty/romowie-dyskryminowana-mniejszosc-I.php [dostęp: 12.02.2012].
T. Pobożniak, Grammar of the Lovari dialekt, Kraków 1964.
M. Trusz, Kompetencja językowa a kompetencja komunikacyjna, dostępny w internecie: http://szkolnictwo.pl/index.php?id=PU7110 [dostęp: 25.01.2012].
http://www.wrota.podkarpackie.pl/pl/kultura/mniejszosci/etniczne/romowie [dostęp: 25.01.2012].
License
Authors
Authors of texts accepted for publication in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza” are required to complete, sign and return to the editor's office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of texts published in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza” grant the Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to continue the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works published in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza” since 2016 under the following conditions:
- attribution - obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
- no derivatives - the work must be preserved in its original form, without the author's consent it is not possible to distribute the modified work, such as translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published before 2016.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the right to magazines as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).