Abstract
The analysis included in the article concerns the wishes posted on company profiles on Facebook. The considerations begin with the description of wishes as a speech act that has ritual, etiquette-related and phatic functions. Next, the article discusses the role of social media in communication in the public relations area, particularly as a tool to contact customers. One of the ways of establishing this contact is extending
wishes on a company fan page. This is another stage of the evolution of the speech act in question. The analysis of companies’ wishes includes the description of the occasion for extending them, the content of the wishes, the relationship between the sender and the receiver and, in particular, the interaction that results from the very character of wishes as a speech act as well as from the opportunities provided by communication in social media.
References
Źródła internetowe
Akademia Semilac (10.03.2018), https://www.facebook.com/AkademiaSemilac/ [dostęp: 22 lipca 2019].
Bestime – Wielkopolskie Centrum Tańca (14.02.2019), https://www.facebook.com/Bestime [dostęp: 14 marca 2019].
Butic Osi (1.01.2019), https://www.facebook.com/butikosi [dostęp: 20 czerwca 2019].
Cartoon Network PL (1.02.2019), https://www.facebook.com/CartoonNetworkPL [dostęp: 21 kwietnia 2019].
Cat’s Best (22.05.2019), https://www.facebook.com/CatsBestPL [dostęp: 30 sierpnia 2019].
Centrum Tańca Blanka Winiarska – Łomianki (24.12.2017), https://www.facebook.com/ctblankawiniarska [dostęp: 14 maja 2019].
Cinema City Poland (1.04.2018), https://www.facebook.com/CinemaCityPoland [dostęp: 15 kwietnia 2019].
City-Vet Przychodnia Weterynaryjna (17.02.2019), https://www.facebook.com/City-VetPrzychodniaWeterynaryjna [dostęp: 13 maja 2019].
Denteam. Sklep stomatologiczny (22.12.2018), https://www.facebook.com/DENTEAMGDYNIA [dostęp: 20 kwietnia 2019].
Ewron (31.12.2018), https://www.facebook.com/ewroon [dostęp: 30 września 2019].
Fabryka Cukiernicza Kopernik (1.06.2018), https://www.facebook.com/torunskiepierniki [dostęp: 14 kwietnia 2019].
Hotel Krasicki**** Gości do wieków (8.03.2018), https://www.facebook.com/HOTEL-KRASICKI-GOŚCI-OD-WIEKÓW-181616101876353 [dostęp: 15 maja 2019].
Mc Donald’s Polska (18.02.2012), https://www.facebook.com/McDonaldsPolska [dostęp: 28 maja 2019].
Mc Donald’s Polska (22.01.2015), https://www.facebook.com/McDonaldsPolska [dostęp: 15 kwietnia 2019].
Mc Donald’s Polska (24.12.2018), https://www.facebook.com/McDonalds-Polska-194261997272306 [dostęp: 14 kwietnia 2019].
Muzeum Śląskie (1.01.2019), https://www.facebook.com/muzeumslaskie [dostęp: 19 kwietnia 2019].
PKO BP (26.05.2019), https://www.facebook.com/PKOBankPolski [dostęp: 30 września 2019]
Restauracja Impresja Poznań (8.03.2019), https://www.facebook.com/restauracjaimpresjapoznan [dostęp: 30 września 2019]
Studio Tańca i Ruchu FRAM (26.04.2016), https://www.facebook.com/framtarnobrzeg [dostęp: 14 kwietnia 2019].
Toyota Polska (8.03.2018), https://www.facebook.com/ToyotaPolska [dostęp: 12 maja 2019].
VA Galery Poland (1.04.2018), https://www.facebook.com/VAgallerypoland [dostęp: 12 maja 2019].
W. Kruk (31.12.2018), https://www.facebook.com/WKRUK1840 [dostęp: 13 maja 2019].
Wydawnictwo Zysk i S-ka (3.03.2015), https://www.facebook.com/zyskiska [dostęp: 20 kwietnia 2019].
YES (8.03.2019), https://www.facebook.com/BizuteriaYES [dostęp: 22 lipca 2019].
Yes Girls (8.03.2019), https://www.facebook.com/YesGirlsPage [dostęp: 14 kwietnia 2019].
Literatura
Cenker Ewa Małgorzata (2013), Public relations, Wydawnictwo WSB w Poznaniu, Poznań.
Filip Grażyna (2004), Zmiany wzorca gatunkowego życzeń, w: Gatunki mowy i ich ewolucja, t. 2: Tekst a gatunek, red. Danuta Ostaszewska, Wydawnictwo UŚ, Katowice, s. 105–115.
Gajda Stanisław (2004), Rytualność i kreatywność w zachowaniach językowych, w: Rytualizacja w komunikacji społecznej i interkulturowej, red. J an Mazur, Wydawnictwo UMCS, Lublin, s. 11–16.
Gawecka Magdalena (2014), Dwa światy – jak portal Facebook wpływa na świat rzeczywisty i odwrotnie, w: Fenomen Facebooka. Społeczne konteksty edukacji, red. Grażyna Penkowska, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk, s. 73–90.
Gustowski Wojciech (2012), Komunikacja w mediach społecznościowych, Wydawnictwo Novae Res, Gdynia.
Marcjanik Małgorzata (2000), Polska grzeczność językowa, Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Jana Kochanowskiego, Kielce.
Rozwadowska Barbara (2002), Public relations. Teoria – praktyka – perspektywy, Wydawnictwo Studio Emka, Warszawa.
Wierzbicka Anna (2004), Akty mowy, w: Akty i gatunki mowy, red. Jerzy Bartmiński, Stanisława Niebrzegowska-Bartmińska, Joanna Szadura, Wydawnictwo UMCS, Lublin, s. 33–50.
Zgółka Tadeusz (2005), Życzenie jako kategoria językowo komunikacyjna, w: Życzliwość i agresja w języku i kulturze, red. Anna Dąbrowska, Alicja Nowakowska, Wydawnictwo UWr, Wrocław 2005 (Język a Kultura, t. 17), s. 17–22.
License
Authors
Authors of texts accepted for publication in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza” are required to complete, sign and return to the editor's office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of texts published in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza” grant the Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to continue the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works published in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza” since 2016 under the following conditions:
- attribution - obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
- no derivatives - the work must be preserved in its original form, without the author's consent it is not possible to distribute the modified work, such as translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published before 2016.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the right to magazines as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).