Abstract
The article is devoted to a linguistic analysis of sale advertisements for women’s clothing. The main purpose of the article is to identify the means used by the authors of advertisements for women’s clothing in order to encourage the customers to make purchase. The study concentrates on the linguistic and visual aspects of the discussed microtexts. Firstly, the conducted studies have showed that the authors of advertisements try to establish dialog with an addressee of their message by the use of question forms or imperative mode. Secondly, a macroact which is the advertisement of clothing, can be composed of at least nine microacts that are intended to encourage, praise, advise or promise. In order to achieve this, the advertisers use statements, abuse exclamations, emoticons, create messages that are informatively worthless. Thirdly, the authors of advertisements attach great attention to the aspect of credibility of the message, and because of that often direct attention to well-known persons, institutions or the terms of warranty. The conducted study has demonstrated that language is a basic and most important tool in constructing effective advertising messages.References
Bralczyk J., Język na sprzedaż, Gdańsk 2004.
Doliński D., Psychologiczne mechanizmy reklamy, Gdańsk 2003.
Gajda J., Język mediów jako system komunikacji i jego kulturowe uwarunkowania, w: Kultura i język mediów, red. M. Tanaś, Kraków 2007, s. 15-25.
Goślicki J., Sztuka reklamy, Kraków 1994.
Grybosiowa A., Destrukcja tradycyjnego, polskiego modelu grzeczności. Nowe formuły globalne, w: Przemiany języka na tle przemian współczesnej kultury, red. K. Ożóg, E. Oronowicz-Kida, Rzeszów 2006, s. 31-37.
Grzenia J., Strona WWW jako forma dialogowa, w: Dialog a nowe media, red. M. Kita, Katowice 2004, s. 22-32.
Kall J., Reklama, Warszawa 2002.
Karwowski S., Słownictwo specjalistyczne w sferze usług motoryzacyjnych (analiza semantyczna), w: Język, biznes, media, red. A. Rypel, D. Jastrzębska-Golonka, G. Sawicka Bydgoszcz 2009, s. 77-84.
Lewiński P.H., Retoryka reklamy, Wrocław 1999.
Marcjanik M., Grzeczność w komunikacji językowej, Warszawa 2007.
Nęcki Z., Komunikacja międzyludzka, Warszawa 1996.
Nowińska E., du Vall M., Komentarz do ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, Warszawa 2001.
Pałka P., Perswazja w dyskursie handlowym – wpływ obcych wzorów, w: Przemiany języka na tle przemian współczesnej kultury, red. K. Ożóg, E. Oronowicz-Kida, Rzeszów 2006, s.117-130.
Skowronek K., Reklama. Studium pragmalingwistyczne, Kraków 2001.
Szczęsna E., Poetyka reklamy, Warszawa 2001.
Witosz B., Lingwistyczne koncepcje tekstu wobec wyzwań komunikacji wirtualnej, w: Tekst (w) sieci, red. D. Ulicka, Warszawa 2009, s. 15-26.
License
Authors
Authors of texts accepted for publication in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza” are required to complete, sign and return to the editor's office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of texts published in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza” grant the Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to continue the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works published in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza” since 2016 under the following conditions:
- attribution - obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
- no derivatives - the work must be preserved in its original form, without the author's consent it is not possible to distribute the modified work, such as translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published before 2016.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the right to magazines as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).