Between Entertainment, Technology, Culture, and Business. The Syncretism of Media Discourse on Video Games in the Light of Genological Discourse Analysis
PDF

Keywords

media
discourse
video game
genre

How to Cite

Kaszewski, K. (2024). Between Entertainment, Technology, Culture, and Business. The Syncretism of Media Discourse on Video Games in the Light of Genological Discourse Analysis. Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza, 31(1), 79–95. https://doi.org/10.14746/pspsj.2024.31.1.4

Number of views: 68


Number of downloads: 34

Abstract

The aim of the article is to demonstrate one of the fundamental characteristics of media discourse on video games: its syncretism. This pertains to the amalgamation of content and structures typical of several different spheres of human activity: entertainment, technology, culture, and business. A genre-based discourse analysis is employed to examine which genre patterns are typical of the media discourse on video games and the common methods of their manifestation. The paper discusses in greater detail four selected genres: video game review, news, overview, and a game publisher’s note. The research data was gathered from contemporary Polish-language media outlets specialised in gaming topics, as well as Polish online stores selling video games.

https://doi.org/10.14746/pspsj.2024.31.1.4
PDF

References

GOL—GRYOnline, https://www.gry-online.pl [accessed: 24 May 2024].

EGM—Eurogamer, https://www.eurogamer.pl [accessed: 24 May 2024].

PPE—PPE, https://www.ppe.pl [accessed: 24 May 2024].

GMZ—Gamezilla, https://www.komputerswiat.pl/gamezilla [accessed: 24 May 2024].

CDA—CD-Action, https://cdaction.pl [accessed: 24 May 2024].

ISJP—Bańko Mirosław, ed. (2000), Inny słownik języka polskiego, vol. 1–2, Warszawa.

USJP—Dubisz Stanisław, ed. (2003), Uniwersalny słownik języka polskiego, vol. 1–4, Warszawa.

Ballhaus Werner, Chow Wilson, Rivet Emmanuelle, ed. (2023), Resetting Expectations, Refocusing Inward and Recharging Growth. Perspectives from the Global Entertainment & Media Outlook 2023–2027, https://tinyurl.com/yc3zfn7v [accessed: 10 September 2023].

Dawidziuk Marta (2014), Dyskurs i gatunek wypowiedzi jako podstawowe pojęcia współczesnej lingwistyki – wprowadzenie, “Językoznawstwo. Współczesne badania, problemy i analizy językoznawcze”, no. 8, p. 19–29.

Gajda Stanisław (1982), Podstawy badań stylistycznych nad językiem naukowym, Warszawa–Wrocław.

Gajda Stanisław (1991), Gatunki wypowiedzi potocznych, in: Język potoczny jako przedmiot badań językoznawczych. Materiały konferencji z 18–20 X 1990 r. w Opolu, ed. Stanisław Gajda, Zbigniew Adamiszyn, Opole, p. 67–74.

Grzmil-Tylutki Halina (2011), Dyskurs a terminologia. Na przykładzie orędzia, gatunku dyskursu religijnego, “Roczniki Humanistyczne”, no. 8, p. 53–64.

Kaszewski Krzysztof (2015), Ewolucja wzorca gatunkowego recenzji gry komputerowej (1995–2015), in: Gatunki i formaty we współczesnych mediach, ed. Wiesław Godzic, Andrzej Kozieł, Joanna Szylko-Kwas, Warszawa, p. 101–115.

Kaszewski Krzysztof (2017), “10 najlepszych gier postapokaliptycznych”, czyli o osobliwości genologicznej w prasie dla miłośników gier komputerowych, in: Współczesne media. Gatunki w mediach. Prace dedykowane Profesor Marii Wojtak, vol. 1: Zagadnienia teoretyczne. Gatunki w mediach drukowanych, ed. Iwona Hofman, Danuta Kępa-Figura, Lublin, p. 275–290.

Kaszewski Krzysztof (2022), Medialny dyskurs o grach wideo. Punkty widzenia, gatunki, perspektywy badawcze, in: Współczesne media. Współczesne dyskursy medialne, vol. 1, ed. Iwona Hofman, Danuta Kępa-Figura, p. 141–154.

Kaszewski Krzysztof (2022), Profilowanie pojęcia ‘gra wideo’ w medialnych przekazach informacyjnych, in: Język a media. (R)ewolucja języka i komunikacji we współczesnych mediach w dobie pandemii, ed. Agnieszka Walecka-Rynduch, Bogusław Skowronek, Kraków, p. 345–356.

Kita Małgorzata (2013), Dyskurs prasowy, in: Style współczesnej polszczyzny. Przewodnik po stylistyce polskiej, ed. Ewa Malinowska, Jolanta Nocoń, Urszula Żydek‑Bednarczuk, Kraków, p. 199–288.

Kozłowska Ewa (2003), Recenzja jako forma podwójnego dialogu, in: Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów, ed. Edyta Bańkowska, Agnieszka Mikołajczuk, Warszawa, p. 287–318.

Malinowska Ewa, Nocoń Jolanta, Żydek‑Bednarczuk Urszula, ed. (2013), Style współczesnej polszczyzny. Przewodnik po stylistyce polskiej, Kraków.

Marszałkowski Jakub, Biedermann Sławomir, Rutkowski Eryk (2023), The Game Industry of Poland. Report 2023, https://tinyurl.com/thegameindustrypoland [accessed: 10 September 2023].

Nieborg David B., Foxman Maxwell (2023), Mainstreaming and Game Journalism, Cambridge. DOI: https://doi.org/10.7551/mitpress/13837.001.0001

Rejter Artur (2008), Genologia lingwistyczna w perspektywie analiz dyskursu – szanse i ograniczenia, „Tekst i Dyskurs”, vol. 1, p. 37–50.

Rejter Artur (2014), Problematyka przemian gatunków mowy wobec teorii dyskursu, “Poradnik Językowy”, no. 8, p. 23–35.

Tymińska Marta (2012), Gra jako tekst kultury – perspektywa humanistyczna, “Zeszyty Naukowe Wydziału ETI Politechniki Gdańskiej. Seria: Wytwarzanie Gier Komputerowych”, no. 9, p. 1–8.

Wierzbicka Anna (1999), Akty i gatunki mowy w różnych kulturach i językach, in: eadem, Język – umysł – kultura, trans. Paweł Kornacki, Warszawa, p. 228–269.

Wojtak Maria (2004), Gatunki prasowe, Lublin.

Wojtak Maria (2006), Gatunki mowy charakterystyczne dla prasy motoryzacyjnej, “Prace Językoznawcze”, vol. 8, p. 61–77.

Wojtak Maria (2011), O relacjach dyskursu, stylu, gatunku i tekstu, “Tekst i Dyskurs”, vol. 4, p. 69–78.

Wojtak Maria (2015), Gatunki prasowe w dyskursywnym zakorzenieniu, in: eadem, Rozłożone gazety. Studia z zakresu prasowego dyskursu, języka i stylu, Lublin, p. 31–44.