Abstract
This paper presents a typology and characteristics of frequently occurring types of dialogue steps in ChatGPT-3.5 chatbot conversations. Attention is paid to the design and structure, language and genre characteristics of such dialogue steps. Particular
focus is placed on dialogical steps created by the chatbot without prompting with regard to style or specifying a particular genre in which a response is desired.
References
Bernstein Basil (1990), Odtwarzanie kultury, trans. Zbigniew Boksztański, Andrzej Piotrowski, Warszawa.
Bielecka-Prus Joanna (2010), Transmisja kultury w rodzinie i szkole. Teoria Basila Bernsteina, Warszawa.
Boniecka Barbara (2013), Strukturowanie potoczności w komunikacji werbalnej, Lublin.
Gabor Patrycja (2014), Kompetencja retoryczna uczniów gimnazjum na przykładzie rozprawki, „Język – Szkoła – Religia”, no. 2, p. 67–83.
Ginzburg Jonathan et al. (2019), Characterizing the Response Space of Questions. A Corpus Study for English and Polish, in: Proceedings of the 20th Annual SIGdial Meeting on Discourse and Dialogue, ed. Satoshi Nakamura et al., Stockholm, p. 320–330. DOI: https://doi.org/10.18653/v1/W19-5937
Goody Jack (2006), Logika pisma a organizacja społeczeństwa, trans. Grzegorz Odlewski, Warszawa. DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323526940
Introducing ChatGPT (accessed 2023), https://openai.com/blog/chatgpt/ [accessed: 17 February 2023].
Kita Małgorzata (2016), Językoznawcy wobec badań języka w internecie, “Artes Humanae”, vol. 1, p. 111–124. DOI: https://doi.org/10.17951/arte.2016.1.111
Loewe Iwona (2020), Język w mediach cyfrowych, in: Polszczyzna w dobie cyfryzacji, ed. Agata Hącia, Krystyna Kłosińska, Piotr Zbróg, Warszawa, p. 29–46.
Marquardt Dorota (in print), Dialog z chatbotem. Ujęcie mediolingwistyczne, Katowice.
Marquardt Dorota (2023), Struktura dialogu z chatbotem w ujęciu mediolingwistycznym, “Kultura – Media – Teologia”, vol. 54, p. 87–108. DOI: https://doi.org/10.21697/kmt.2023.54.05
Matusiak Łukasz, Dragomiletskii Anton (2020), Język polski w Sieci – próba charakterystyki dyskursu na forach i blogach, in: Przestrzeń i odmienność – pasje i zaangażowanie młodych pedagogów specjalnych, ed. Anna Wojtas-Rduch, Katowice, p. 81–87.
McEnery Tony, Hardie Andrew (2012), Corpus Linguistics. Method, Theory and Practice, Cambridge. DOI: https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199276349.013.0024
Nocoń Jolanta (2012), Metatekst w tekście uczniowskim (na przykładzie rozprawki), in: Studia pragmalingwistyczne 3. Czynności tworzenia i rozumienia wypowiedzi, ed. Józef Porayski-Pomsta, Warszawa.
Ong Walter Jackson (2011), Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii, trans. Józef Japola, Warszawa. DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323559405
Paltridge Brian (2004), Academic writing, “Language Teaching”, no. 2, p. 87–105. DOI: https://doi.org/10.1017/S0261444804002216
Shen Yiqiu et al. (2023), ChatGPT and Other Large Language Models Are Double-Edged Swords, “Radiology”, no. 2, p. 87–105. DOI: https://doi.org/10.1148/radiol.230163
Skowronek Bogusław (2013), Mediolingwistyka. Wprowadzenie, Kraków.
Skudrzyk Aldona (2005), Czy zmierzch kultury pisma? O synestezji i analfabetyzmie funkcjonalnym, Katowice.
Szkudlarek-Śmiechowicz Ewa (2010), Tekst w radiowej i telewizyjnej debacie politycznej. Struktura, spójność, funkcjonalność, Łódź. DOI: https://doi.org/10.18778/7525-516-4
Tabisz Anna (2006), Kompetencja tekstotwórcza uczniów na przykładzie rozprawki, Opole.
Tiwari Avantika (2022) Human Computer Interaction. Trends and Challenges, “International Research Journal of Engineering and Technology”, no. 8, s. 1690–1694.
Vaswani Ashish et al. (2017), Attention Is All You Need, https://tinyurl.com/3ms6t8zv [accessed: 12 May 2024].
Warchala Jacek (1991), Dialog potoczny a tekst, Katowice.
Wiśniewska Halina (1985), Cechy stylistyczne rozprawek uczniów-olimpijczyków, “Polonistyka”, no. 1, p. 57–61.
Wiśniewska Halina (1997), Łatwa i trudna kompozycja pisemnych wypracowań uczniowskich, in: Wokół szkoły i nauczyciela. Skrypt dla studentów filologii polskiej, ed. Halina Wiśniewska, Janusz Plisiecki, Lublin, p. 119–125.
What is Natural Language Processing (NLP)? (accessed 2023), https://tinyurl.com/495acknz [accessed: 11 April 2023].
Wojtak Maria (2014), O gatunkach wypowiedzi i ich prasowych konkretyzacjach, „Językoznawstwo. Współczesne badania, problemy i analizy językoznawcze”, no. 1, p. 95–105.
Wojtak Maria (2019), O lingwistycznych fundamentach badań medioznawczych – zarys problematyki, in: W poszukiwaniu fundamentów nauk o mediach, ed. Kazimierz Wolny-Zmorzyński, Arkadiusz Lewicki, Wrocław, p. 45–56.
Yaskorska Olena, Katarzyna Budzyńska (2014), Akty komunikacyjne w dialogach formalnych, „Filozofia Nauki”, no. 3, p. 43–66.
Zhao Wayne Xin et al. (2023), A Survey of Large Language Models, https://arxiv.org/pdf/2303.18223 [accessed: 15 May 2024].
Żmigrodzki Piotr (2009), Wprowadzenie do leksykografii polskiej, Katowice.
Żydek-Bednarczuk Urszula (2013), Dyskurs internetowy, in: Przewodnik po stylistyce polskiej. Style współczesnej polszczyzny, ed. Ewa Malinowska, Jolanta Nocoń, Urszula Żydek-Bednarczuk, Kraków.
License
Copyright (c) 2024 Dorota Marquardt
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors
Authors of texts accepted for publication in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza” are required to complete, sign and return to the editor's office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of texts published in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza” grant the Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to continue the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works published in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza” since 2016 under the following conditions:
- attribution - obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
- no derivatives - the work must be preserved in its original form, without the author's consent it is not possible to distribute the modified work, such as translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published before 2016.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the right to magazines as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).