Abstrakt
This paper presents a typology and characteristics of frequently occurring types of dialogue steps in ChatGPT-3.5 chatbot conversations. Attention is paid to the design and structure, language and genre characteristics of such dialogue steps. Particular
focus is placed on dialogical steps created by the chatbot without prompting with regard to style or specifying a particular genre in which a response is desired.
Bibliografia
Bernstein Basil (1990), Odtwarzanie kultury, trans. Zbigniew Boksztański, Andrzej Piotrowski, Warszawa.
Bielecka-Prus Joanna (2010), Transmisja kultury w rodzinie i szkole. Teoria Basila Bernsteina, Warszawa.
Boniecka Barbara (2013), Strukturowanie potoczności w komunikacji werbalnej, Lublin.
Gabor Patrycja (2014), Kompetencja retoryczna uczniów gimnazjum na przykładzie rozprawki, „Język – Szkoła – Religia”, no. 2, p. 67–83.
Ginzburg Jonathan et al. (2019), Characterizing the Response Space of Questions. A Corpus Study for English and Polish, in: Proceedings of the 20th Annual SIGdial Meeting on Discourse and Dialogue, ed. Satoshi Nakamura et al., Stockholm, p. 320–330. DOI: https://doi.org/10.18653/v1/W19-5937
Goody Jack (2006), Logika pisma a organizacja społeczeństwa, trans. Grzegorz Odlewski, Warszawa. DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323526940
Introducing ChatGPT (accessed 2023), https://openai.com/blog/chatgpt/ [accessed: 17 February 2023].
Kita Małgorzata (2016), Językoznawcy wobec badań języka w internecie, “Artes Humanae”, vol. 1, p. 111–124. DOI: https://doi.org/10.17951/arte.2016.1.111
Loewe Iwona (2020), Język w mediach cyfrowych, in: Polszczyzna w dobie cyfryzacji, ed. Agata Hącia, Krystyna Kłosińska, Piotr Zbróg, Warszawa, p. 29–46.
Marquardt Dorota (in print), Dialog z chatbotem. Ujęcie mediolingwistyczne, Katowice.
Marquardt Dorota (2023), Struktura dialogu z chatbotem w ujęciu mediolingwistycznym, “Kultura – Media – Teologia”, vol. 54, p. 87–108. DOI: https://doi.org/10.21697/kmt.2023.54.05
Matusiak Łukasz, Dragomiletskii Anton (2020), Język polski w Sieci – próba charakterystyki dyskursu na forach i blogach, in: Przestrzeń i odmienność – pasje i zaangażowanie młodych pedagogów specjalnych, ed. Anna Wojtas-Rduch, Katowice, p. 81–87.
McEnery Tony, Hardie Andrew (2012), Corpus Linguistics. Method, Theory and Practice, Cambridge. DOI: https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199276349.013.0024
Nocoń Jolanta (2012), Metatekst w tekście uczniowskim (na przykładzie rozprawki), in: Studia pragmalingwistyczne 3. Czynności tworzenia i rozumienia wypowiedzi, ed. Józef Porayski-Pomsta, Warszawa.
Ong Walter Jackson (2011), Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii, trans. Józef Japola, Warszawa. DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323559405
Paltridge Brian (2004), Academic writing, “Language Teaching”, no. 2, p. 87–105. DOI: https://doi.org/10.1017/S0261444804002216
Shen Yiqiu et al. (2023), ChatGPT and Other Large Language Models Are Double-Edged Swords, “Radiology”, no. 2, p. 87–105. DOI: https://doi.org/10.1148/radiol.230163
Skowronek Bogusław (2013), Mediolingwistyka. Wprowadzenie, Kraków.
Skudrzyk Aldona (2005), Czy zmierzch kultury pisma? O synestezji i analfabetyzmie funkcjonalnym, Katowice.
Szkudlarek-Śmiechowicz Ewa (2010), Tekst w radiowej i telewizyjnej debacie politycznej. Struktura, spójność, funkcjonalność, Łódź. DOI: https://doi.org/10.18778/7525-516-4
Tabisz Anna (2006), Kompetencja tekstotwórcza uczniów na przykładzie rozprawki, Opole.
Tiwari Avantika (2022) Human Computer Interaction. Trends and Challenges, “International Research Journal of Engineering and Technology”, no. 8, s. 1690–1694.
Vaswani Ashish et al. (2017), Attention Is All You Need, https://tinyurl.com/3ms6t8zv [accessed: 12 May 2024].
Warchala Jacek (1991), Dialog potoczny a tekst, Katowice.
Wiśniewska Halina (1985), Cechy stylistyczne rozprawek uczniów-olimpijczyków, “Polonistyka”, no. 1, p. 57–61.
Wiśniewska Halina (1997), Łatwa i trudna kompozycja pisemnych wypracowań uczniowskich, in: Wokół szkoły i nauczyciela. Skrypt dla studentów filologii polskiej, ed. Halina Wiśniewska, Janusz Plisiecki, Lublin, p. 119–125.
What is Natural Language Processing (NLP)? (accessed 2023), https://tinyurl.com/495acknz [accessed: 11 April 2023].
Wojtak Maria (2014), O gatunkach wypowiedzi i ich prasowych konkretyzacjach, „Językoznawstwo. Współczesne badania, problemy i analizy językoznawcze”, no. 1, p. 95–105.
Wojtak Maria (2019), O lingwistycznych fundamentach badań medioznawczych – zarys problematyki, in: W poszukiwaniu fundamentów nauk o mediach, ed. Kazimierz Wolny-Zmorzyński, Arkadiusz Lewicki, Wrocław, p. 45–56.
Yaskorska Olena, Katarzyna Budzyńska (2014), Akty komunikacyjne w dialogach formalnych, „Filozofia Nauki”, no. 3, p. 43–66.
Zhao Wayne Xin et al. (2023), A Survey of Large Language Models, https://arxiv.org/pdf/2303.18223 [accessed: 15 May 2024].
Żmigrodzki Piotr (2009), Wprowadzenie do leksykografii polskiej, Katowice.
Żydek-Bednarczuk Urszula (2013), Dyskurs internetowy, in: Przewodnik po stylistyce polskiej. Style współczesnej polszczyzny, ed. Ewa Malinowska, Jolanta Nocoń, Urszula Żydek-Bednarczuk, Kraków.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Dorota Marquardt
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalają na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2016 roku w „Poznańskich Studiach Polonistycznych. Serii Językoznawczej” pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa – obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych – utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2016 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).