Genre Indicators in ChatGPT Chatbot Dialogue Steps
PDF (English)

Słowa kluczowe

dialogue
chatbot
ChatGPT
large language model
genre

Jak cytować

Marquardt, D. (2024). Genre Indicators in ChatGPT Chatbot Dialogue Steps. Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza, 31(1), 149–166. https://doi.org/10.14746/pspsj.2024.31.1.8

Liczba wyświetleń: 61


Liczba pobrań: 38

Abstrakt

This paper presents a typology and characteristics of frequently occurring types of dialogue steps in ChatGPT-3.5 chatbot conversations. Attention is paid to the design and structure, language and genre characteristics of such dialogue steps. Particular
focus is placed on dialogical steps created by the chatbot without prompting with regard to style or specifying a particular genre in which a response is desired.

https://doi.org/10.14746/pspsj.2024.31.1.8
PDF (English)

Bibliografia

Bernstein Basil (1990), Odtwarzanie kultury, trans. Zbigniew Boksztański, Andrzej Piotrowski, Warszawa.

Bielecka-Prus Joanna (2010), Transmisja kultury w rodzinie i szkole. Teoria Basila Bernsteina, Warszawa.

Boniecka Barbara (2013), Strukturowanie potoczności w komunikacji werbalnej, Lublin.

Gabor Patrycja (2014), Kompetencja retoryczna uczniów gimnazjum na przykładzie rozprawki, „Język – Szkoła – Religia”, no. 2, p. 67–83.

Ginzburg Jonathan et al. (2019), Characterizing the Response Space of Questions. A Corpus Study for English and Polish, in: Proceedings of the 20th Annual SIGdial Meeting on Discourse and Dialogue, ed. Satoshi Nakamura et al., Stockholm, p. 320–330. DOI: https://doi.org/10.18653/v1/W19-5937

Goody Jack (2006), Logika pisma a organizacja społeczeństwa, trans. Grzegorz Odlewski, Warszawa. DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323526940

Introducing ChatGPT (accessed 2023), https://openai.com/blog/chatgpt/ [accessed: 17 February 2023].

Kita Małgorzata (2016), Językoznawcy wobec badań języka w internecie, “Artes Humanae”, vol. 1, p. 111–124. DOI: https://doi.org/10.17951/arte.2016.1.111

Loewe Iwona (2020), Język w mediach cyfrowych, in: Polszczyzna w dobie cyfryzacji, ed. Agata Hącia, Krystyna Kłosińska, Piotr Zbróg, Warszawa, p. 29–46.

Marquardt Dorota (in print), Dialog z chatbotem. Ujęcie mediolingwistyczne, Katowice.

Marquardt Dorota (2023), Struktura dialogu z chatbotem w ujęciu mediolingwistycznym, “Kultura – Media – Teologia”, vol. 54, p. 87–108. DOI: https://doi.org/10.21697/kmt.2023.54.05

Matusiak Łukasz, Dragomiletskii Anton (2020), Język polski w Sieci – próba charakterystyki dyskursu na forach i blogach, in: Przestrzeń i odmienność – pasje i zaangażowanie młodych pedagogów specjalnych, ed. Anna Wojtas-Rduch, Katowice, p. 81–87.

McEnery Tony, Hardie Andrew (2012), Corpus Linguistics. Method, Theory and Practice, Cambridge. DOI: https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199276349.013.0024

Nocoń Jolanta (2012), Metatekst w tekście uczniowskim (na przykładzie rozprawki), in: Studia pragmalingwistyczne 3. Czynności tworzenia i rozumienia wypowiedzi, ed. Józef Porayski-Pomsta, Warszawa.

Ong Walter Jackson (2011), Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii, trans. Józef Japola, Warszawa. DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323559405

Paltridge Brian (2004), Academic writing, “Language Teaching”, no. 2, p. 87–105. DOI: https://doi.org/10.1017/S0261444804002216

Shen Yiqiu et al. (2023), ChatGPT and Other Large Language Models Are Double-Edged Swords, “Radiology”, no. 2, p. 87–105. DOI: https://doi.org/10.1148/radiol.230163

Skowronek Bogusław (2013), Mediolingwistyka. Wprowadzenie, Kraków.

Skudrzyk Aldona (2005), Czy zmierzch kultury pisma? O synestezji i analfabetyzmie funkcjonalnym, Katowice.

Szkudlarek-Śmiechowicz Ewa (2010), Tekst w radiowej i telewizyjnej debacie politycznej. Struktura, spójność, funkcjonalność, Łódź. DOI: https://doi.org/10.18778/7525-516-4

Tabisz Anna (2006), Kompetencja tekstotwórcza uczniów na przykładzie rozprawki, Opole.

Tiwari Avantika (2022) Human Computer Interaction. Trends and Challenges, “International Research Journal of Engineering and Technology”, no. 8, s. 1690–1694.

Vaswani Ashish et al. (2017), Attention Is All You Need, https://tinyurl.com/3ms6t8zv [accessed: 12 May 2024].

Warchala Jacek (1991), Dialog potoczny a tekst, Katowice.

Wiśniewska Halina (1985), Cechy stylistyczne rozprawek uczniów-olimpijczyków, “Polonistyka”, no. 1, p. 57–61.

Wiśniewska Halina (1997), Łatwa i trudna kompozycja pisemnych wypracowań uczniowskich, in: Wokół szkoły i nauczyciela. Skrypt dla studentów filologii polskiej, ed. Halina Wiśniewska, Janusz Plisiecki, Lublin, p. 119–125.

What is Natural Language Processing (NLP)? (accessed 2023), https://tinyurl.com/495acknz [accessed: 11 April 2023].

Wojtak Maria (2014), O gatunkach wypowiedzi i ich prasowych konkretyzacjach, „Językoznawstwo. Współczesne badania, problemy i analizy językoznawcze”, no. 1, p. 95–105.

Wojtak Maria (2019), O lingwistycznych fundamentach badań medioznawczych – zarys problematyki, in: W poszukiwaniu fundamentów nauk o mediach, ed. Kazimierz Wolny-Zmorzyński, Arkadiusz Lewicki, Wrocław, p. 45–56.

Yaskorska Olena, Katarzyna Budzyńska (2014), Akty komunikacyjne w dialogach formalnych, „Filozofia Nauki”, no. 3, p. 43–66.

Zhao Wayne Xin et al. (2023), A Survey of Large Language Models, https://arxiv.org/pdf/2303.18223 [accessed: 15 May 2024].

Żmigrodzki Piotr (2009), Wprowadzenie do leksykografii polskiej, Katowice.

Żydek-Bednarczuk Urszula (2013), Dyskurs internetowy, in: Przewodnik po stylistyce polskiej. Style współczesnej polszczyzny, ed. Ewa Malinowska, Jolanta Nocoń, Urszula Żydek-Bednarczuk, Kraków.