Mit – umysł – rzeczywistość. Kognitywne uwarunkowania archaicznych form narracyjnych na przykładzie mitu
Main Article Content
Abstrakt
Downloads
Article Details

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalają na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2016 roku w „Poznańskich Studiach Polonistycznych. Serii Literackiej” pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa – obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych – utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2016 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Bibliografia
- Aquili Eugene G. d’, Newberg Andrew B. (1999), The Mystical Mind. Probing the Biology of Religious Experience, Fortress Press, Minneapolis [USA].
- Atran Scott (2013), Ewolucyjny krajobraz religii, przeł. Małgorzata Kolan, Nomos, Kraków.
- Barrett H. Clark (2015), The Shape of Thought: How Mental Adaptations Evolve, Oxford University Press, New York [USA].
- Barrett Justin L., Burdett Emily R., Porter Tenelle J. (2009), Counterintuitiveness in Folktales: Finding the Cognitive Optimum, „Journal of Cognition and Culture”, z. 3, s. 271-287.
- Barrett Justin. L., Nyhof Melanie A. (2001), Spreading Non-natural Concepts: The Role of Intuitive Conceptual Structures in Memory and Transmission of Cultural Materials, „Journal of Cognition and Culture”, z. 1, s. 69-100.
- Boyd Brian (2009), On the Origin of Stories. Evolution, Cognition, and Fiction, Belknap Press of Harvard University Press, Cambridge [USA].
- Boyer Pascal (2002), Why Do Gods and Spirits Matter at All?, w: Current Approaches in the Cognitive Science of Religion, red. Ilkka Pyysiäinen, Veikko Anttonen, Continuum, London [Wielka Brytania], s. 68-92.
- Boyer Pascal (2005), I człowiek stworzył Bogów… Jak powstała religia?, przeł. Krystyna Szerzyńska-Maćkowiak, Prószyński i S-ka, Warszawa.
- Boyer Pascal (2013), Explaining religious concepts. Lévi-Strauss the brilliant and problematic ancestor, w: Mental Culture: Classical Social Theory and the Cognitive Science of Religion, red. Dimitris Xygalatas, William W. McCorkle Jr., Taylor and Francis, Durham [Wielka Brytania], s. 164-175.
- Boyer Pascal, Ramble Charles (2001), Cognitive Templates for Religious Concepts: Cross-cultural Evidence for Recall of Counter-intuitive Representations, „Cognitive Science”, z. 4, s. 535-564.
- Burkert Walter (1982), Structure and History in Greek Mythology and Ritual, University of California Press, Berkeley [USA].
- Burkert Walter (2006), Stwarzanie świętości. Ślady biologii we wczesnych wierzeniach religijnych, przeł. Lech Trzcionkowski, Wydawnictwo Homini, Kraków.
- Campbell Joseph (1997a), Bohater o tysiącu twarzy, przeł. Andrzej Jankowski, Zysk i Sk-a, Poznań.
- Campbell Joseph (1997b), The Mythic Dimension. Selected Essays 1959-1987, HarperSanFrancisco, San Francisco [USA].
- Czeremski Maciej (2016), Bohaterowie optymalnie niemożliwi. Geneza, struktura i funkcje mitycznej kontrintuicyjności, „Rocznik Lubuski”, z. 2, s. 29-49.
- Dawkins Richard (2013), Bóg urojony, przeł. Piotr Szwajcer, Wydawnictwo CiS, Warszawa.
- Donald Merlin (1991), Origins of the Modern Mind. Three Stages in the Evolution of Culture and Cognition, Harvard University Press, Cambridge [USA].
- Gärdenfors Peter (2010), Jak Homo stał się sapiens. O ewolucji myślenia, przeł. Tomasz Pańkowski, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa.
- Gennep Arnold van (2006), Obrzędy przejścia. Systematyczne studium ceremonii, przeł. Beata Biały, PIW, Warszawa.
- Greimas Algirdas J. (1989), Ku teorii interpretacji opowiadania mitycznego, w: Edmund Leach, Algirdas J. Greimas, Rytuał i narracja, przeł. Michał Buchowski, Anna Grzegorczyk, Ewa Umińska-Plisenko, PWN, Warszawa 1989, s. 133-167.
- Honko Lauri (1972), The Problem of Defining Myth, w: The Myth of the State, red. Haralds Biezais, Almqvist & Wiksell, Stockholm [Szwecja], s. 7-19.
- Jäkel Olaf (2003), Metafory w abstrakcyjnych domenach dyskursu. Kognitywno-lingwistyczna analiza metaforycznych modeli aktywności umysłowej, gospodarki i nauki, przeł. Monika Banaś, Bronisław Drąg, TAiWPN Universitas, Kraków.
- Johnson Mark (1987), The Body in the Mind. The Bodily Basis of Meaning, Imagination, and Reason, University of Chicago Press, Chicago [USA].
- Kirkpatrick Lee A. (2015), Religiosity, w: Evolutionary Perspectives on Social Psychology, red. Virgil Zeigler-Hill, Lisa L. M. Welling, Todd K. Shackelford, Springer International Publishing, Cham [Szwajcaria], s. 69-79.
- Lakoff George (2011), Kobiety, ogień i rzeczy niebezpieczne. Co kategorie mówią nam o umyśle, przeł. Magdalena Buchta, Agnieszka Kotarba, Anna Skucińska, TAiWPN Universitas, Kraków.
- Lakoff George, Johnson Mark (1999), Philosophy in the Flesh. The Embodied Mind and Its Challenge to Western Thought, Basic Books, New York [USA].
- Lakoff George, Johnson Mark (2010), Metafory w naszym życiu, przeł. Tomasz Krzeszowski, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa.
- Lévi-Strauss Claude (2001), Myśl nieoswojona, przeł. Andrzej Zajączkowski, Wydawnictwo KR, Warszawa.
- Czeremski Maciej (2016), Bohaterowie optymalnie niemożliwi. Geneza, struktura i funkcje mitycznej kontrintuicyjności, „Rocznik Lubuski”, z. 2, s. 29-49.
- Dawkins Richard (2013), Bóg urojony, przeł. Piotr Szwajcer, Wydawnictwo CiS, Warszawa.
- Donald Merlin (1991), Origins of the Modern Mind. Three Stages in the Evolution of Culture and Cognition, Harvard University Press, Cambridge [USA].
- Gärdenfors Peter (2010), Jak Homo stał się sapiens. O ewolucji myślenia, przeł. Tomasz Pańkowski, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa.
- Gennep Arnold van (2006), Obrzędy przejścia. Systematyczne studium ceremonii, przeł. Beata Biały, PIW, Warszawa.
- Greimas Algirdas J. (1989), Ku teorii interpretacji opowiadania mitycznego, w: Edmund Leach, Algirdas J. Greimas, Rytuał i narracja, przeł. Michał Buchowski, Anna Grzegorczyk, Ewa Umińska-Plisenko, PWN, Warszawa 1989, s. 133-167.
- Honko Lauri (1972), The Problem of Defining Myth, w: The Myth of the State, red. Haralds Biezais, Almqvist & Wiksell, Stockholm [Szwecja], s. 7-19.
- Jäkel Olaf (2003), Metafory w abstrakcyjnych domenach dyskursu. Kognitywno-lingwistyczna analiza metaforycznych modeli aktywności umysłowej, gospodarki i nauki, przeł. Monika Banaś, Bronisław Drąg, TAiWPN Universitas, Kraków.
- Johnson Mark (1987), The Body in the Mind. The Bodily Basis of Meaning, Imagination, and Reason, University of Chicago Press, Chicago [USA].
- Kirkpatrick Lee A. (2015), Religiosity, w: Evolutionary Perspectives on Social Psychology, red. Virgil Zeigler-Hill, Lisa L. M. Welling, Todd K. Shackelford, Springer International Publishing, Cham [Szwajcaria], s. 69-79.
- Lakoff George (2011), Kobiety, ogień i rzeczy niebezpieczne. Co kategorie mówią nam o umyśle, przeł. Magdalena Buchta, Agnieszka Kotarba, Anna Skucińska, TAiWPN Universitas, Kraków.
- Lakoff George, Johnson Mark (1999), Philosophy in the Flesh. The Embodied Mind and Its Challenge to Western Thought, Basic Books, New York [USA].
- Lakoff George, Johnson Mark (2010), Metafory w naszym życiu, przeł. Tomasz Krzeszowski, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa.
- Lévi-Strauss Claude (2001), Myśl nieoswojona, przeł. Andrzej Zajączkowski, Wydawnictwo KR, Warszawa.
- Mithen Steven (1998), The Prehistory of the Mind. A Search for the Origins of Art, Religion, and Science, Phoenix, London [Wielka Brytania].
- Newberg Andrew B., Aquili Eugene G. d’, Rause Vincent (2001), Why God Won’t Go Away. Brain Science and the Biology of Belief, Ballantine Books, New York [USA].
- Norenzayan Ara, Atran Scott (2004), Cognitive and Emotional Processes in the Cultural Transmission of Natural and Nonnatural Beliefs, w: The Psychological Foundations of Culture, red. Mark Schaller, Christian S. Crandal, Mahwah, Lawrence Erlbaum, New Jersey [USA] 2004, s. 149-170.
- Norenzayan Ara, Atran Scott, Faulkner Jason, Schaller Mark (2006), Memory and Mystery: The Cultural Selection of Minimally Counterintuitive Narratives, „Cognitive Science”, z. 3, s. 531-553.
- Palmer Craig T., Steadman Lyle B., Cassidy Chris, Coe Cathryn (2008), Totemism, Metaphor and Tradition: Incorporating Cultural Traditions into Evolutionary Psychology Explanations of Religion, „Zygon”, z. 3, s. 719-735.
- Park Ynhui (1982), The Function of Fiction, „Philosophy and Phenomenological Research”, z. 3, s. 416-424.
- Propp Władimir (2011), Morfologia bajki magicznej, przeł. Paweł Rojek, Nomos, Kraków.
- Pyysiäinen Ilkka, Lindeman Marjaana, Honkela Timo (2003), Counterintuitiveness as the Hallmark of Religiosity, „Religion”, z. 4, s. 341-355.
- Saler Benson (2004), Towards realistic and relevant “science of religion”, „Method and Theory in the Study of Religion”, z. 3, s. 205-233.
- Sørensen Jesper (2007), A Cognitive Theory of Magic, AltaMira Press, Lanham [USA].
- Stark Rodney, Bainbridge William S. (2007), Teoria religii, przeł. Tomasz Kunz, Nomos, Kraków.
- Stockwell Peter (2006), Poetyka kognitywna. Wprowadzenie, przeł. Anna Skucińska, TAiWPN Universitas, Kraków.
- Tooby John, Cosmides Leda (1992), The Psychological Foundations of Culture, w: The Adapted Mind. Evolutionary Psychology and the Generation of Culture, red. Jerome H. Barkow, Leda Cosmides, John Tooby, Oxford University Press, New York [USA], s. 19-136.
- Turner Mark (1999), The Literary Mind: The Origins of Thought and Language, Oxford University Press, New York [USA].
- Turner Victor (2010), Proces rytualny. Struktura i antystruktura, przeł. Ewa Dżurak, PIW, Warszawa.
- Vogler Christopher (2016), Podróż autora. Struktury mityczne dla scenarzystów i pisarzy, przeł. Karolina Kosińska, Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa.
- Ward Thomas B. (1994), Structured Imagination. The Role of Category structure in Exemplar Generation, „Cognitive Psychology”, z. 1, s. 1-40.
- Wilson David S. (2003), Darwin’s Cathedral. Evolution, Religion, and the Nature of Society, University of Chicago Press, Chicago [USA].
- Wilson Edward O. (1988), O naturze ludzkiej, przeł. Barbara Szacka, Zysk i Sk-a, Poznań.
- Wilson Edward O. (2000), Socjobiologia. Wydanie popularnonaukowe, przeł. Mariusz Siemiński, Zysk i Sk-a, Poznań.
- Witzel Michael (2012), The Origins of World’s Mythologies, Oxford University Press, New York [USA].