Abstrakt
The German–Polish conflict about Upper Silesia from 1918–1922, which is one of the most important historical and political issues in the literary work of Ernst von Salomon, particularly in his autobiographical novels, is briefly analysed in the context of his turbulent biography, his work and autobiographical strategies. In von Salomon’s novels, the sheer conflict seen as a fight over new frontiers in Central and Eastern Europe in 1918–1922 becomes a subjective narration which results, to a large extent, from his involvement in the postulates of the German national revolution as one of the trends of the Conservative Revolution in Germany between 1918 and 1933. At the end of the paper, this conflict in Salomon’s literary perspective is briefly analysed around key issues based on selected examples from his autobiographical novels.
Bibliografia
Salomon Ernst von (1930), Die Geächteten, Rowohlt Verlag, Reinbek bei Hamburg.
Salomon Ernst von (1938), Das Buch vom deutschen Freikorpskämpfer, Limpert Verlag, Berlin.
Salomon Ernst von (1973), Der tote Preusse. Roman einer Staatsidee, Langen Müller Verlag, Stuttgart.
Salomon Ernst von (1997), Der Fragebogen, Rowohlt Taschenbuch Verlag, Reinbek bei Hamburg.
Salomon Ernst von (1999), Ankieta [fragm.], przeł. Krzysztof Polechoński, w: Rewolucja Konserwatywna w Niemczech 1918–1933, wybór i oprac. Wojciech Kunicki, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań, s. 574–598.
Böhler Jochen (2018), Wojna domowa. Inne spojrzenie na odrodzenie Polski, przeł. Robert Sudół, Znak Horyzont, Kraków.
Conrads Norbert (1994), Schlesien. Deutsche Geschichte im Osten Europas, Siedler Verlag, Berlin.
Conze Eckart (2018), Die grosse Illusion. Versailles 1919 und die Neuordnung der Welt, Siedler Verlag, München.
Fichte Johann Gottlieb (2019), Reden an die deutsche Nation, Gröls-Verlag, Hamburg.
Fröhlich Gregor (2018), Soldat ohne Befehl. Ernst von Salomon und der Soldatische Nationalismus, Ferdinand Schöningh Verlag, Paderborn,
Goodman Nelson (1997), Jak tworzymy świat, przeł. Michał Szczubiałka, Fundacja Aletheia, Warszawa.
Kaczmarek Ryszard (2019), Powstania śląskie 1919 – 1920 – 1921. Nieznana wojna polsko-niemiecka, Wydawnictwo Literackie, Kraków.
Körner Günther (2014), Selbstschutz in Oberschlesien 1921. Bilddokumentation, Laumann-Verlag, Dülmen.
Mohler Armin (1999), Die Konservative Revolution in Deutschland 1918–1932. Ein Handbuch, wyd. 5, Leopold Stocker Verlag, Graz-Stuttgart.
Thiesse Anne Marie (2019), Powstawanie tożsamości narodowych. Europa w wiekach XVIII–XX, przeł. Beata Losson, Volumen, Warszawa.
Walkowiak Maciej (2007), Ernst von Salomons autobiographische Romane als literarische Selbstgestaltungsstrategien im Kontext der historisch-politischen Semantik, Peter Lang, Frankfurt am Main.
Wolff Larry (2020), Wynalezienie Europy Wschodniej. Mapa cywilizacji w dobie Oświecenia, przeł. Tomasz Bieroń, Międzynarodowe Centrum Kultury, Kraków.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Maciej Walkowiak
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalają na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2016 roku w „Poznańskich Studiach Polonistycznych. Serii Literackiej” pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa – obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych – utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2016 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).