Abstrakt
The aim of the article is to show the influence of Friedrich Nietzsche’s philosophy on literature. The category of borderland is primarily of cultural and symbolic significance. Wojciech Karpiński shows the way of Friedrich Nietzsche’s thought in discovering his eidos. The German philosopher lived a life between good and evil, joy and suffering, falling and rising upwards, and writers were inspired by this attitude.
Bibliografia
Arystoteles (1990), Fizyka, w: tegoż, Dzieła wszystkie, przeł. Kazimierz Leśniak, PWN, Warszawa.
Bachtin Michaił (1997), W stronę filozofii czynu, przeł., wstęp i przyp. Bogusław Żyłko, słowo/obraz terytoria, Gdańsk.
Deleuze Gilles (1965), Nietzsche. Sa vie, son oeuvre avec exposé de sa philosophie, Presses Universitaires de France, Paris.
Heidegger Martin (1999), Ku rzeczy myślenia, przeł. Krzysztof Michalski, Janusz Mizera, Cezary Wodziński, Aletheia, Warszawa.
Heidegger Martin (2006), Identität und Differenz, Vittorio Klostermann, Frankfurt am Main.
Karpiński Wojciech (2017), Szkice sekretne, Fundacja Zeszytów Literackich, Warszawa.
Kasperski Edward (2010), Kategorie komparatystyki, Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
Landsberg Hans (1902), Friedrich Nietzsche und die Deutsche Litteratur, Hermann Seemann Nachfolger, Leipzig.
Marti Roland (2000), Grenzkultur – Mischkultur?, Veröffentlichungen der Kommission für Saarländische Landesgeschichte und Volksforschung, Saarbrücken.
Skarga Barbara (2005), Kwintet metafizyczny, Universitas, Kraków.
Skarga Barbara (2009a), Tercet metafizyczny, Znak, Kraków.
Skarga Barbara (2009b), Tożsamość i różnica. Eseje metafizyczne, wyd. 2, Znak, Kraków.
Sobeski Michał (1912), Interludia z pogranicza sztuki i filozofii, Księgarnia S.A. Krzyżanowskiego, Kraków.
Stróżewski Władysław (2002), Wokół piękna. Szkice z estetyki, Universitas, Kraków.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Barbara Trygar
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalają na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2016 roku w „Poznańskich Studiach Polonistycznych. Serii Literackiej” pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa – obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych – utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2016 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).