Abstrakt
The aim of the article is to analyse the relationship between Roman Pollak and Jan Kuglin, an accomplished typographer, through the lens of their surviving correspondence and the works they published together. The part of Pollak’s legacy that remains in the Archive of the Polish Academy of Science in Poznan is a modest one, consisting if four letters and four postcards, but extremely helpful in recreating the contacts between Pollak and Kuglin which lasted from the interwar period until professor Pollak’s death.
Bibliografia
APANP – Archiwum Polskiej Akademii Nauk. Oddział w Poznaniu, Zespół Romana Pollaka, sygn. P. III-63, korespondencja Jana Kuglina z Romanem Pollakiem.
AUWr – Archiwum Uniwersytetu Wrocławskiego, Wydział Filologiczny, sygn. 7/278, recenzja Romana Pollaka z materiałów związanych z obroną pracy doktorskiej Jana Kuglina.
DZ – „Dziennik Zachodni” 1947, nr 91(764), s. 2.
Polona 1 – Stanisław Herakliusz Lubomirski, Trafunek nieszczęśliwy, Rolnicza Drukarnia i Księgarnia Nakładowa, Poznań 1936, [wstęp] http://tinyurl.com/3mutvp26 [dostęp: 15.01.2024], [karta tytułowa] http://tinyurl.com/2w8uupjf [dostęp: 15.01.2024].
Polona 2 – Walenty Roździeński, Officina ferraria abo Huta y warstat z kuzniami szlachetnego dzieła żelaznego, Drukarnia Szymona Kempiniego, Kraków 1612, k. D2v, https://tinyurl.com/2rhbsk9j [dostęp: 8.03.2024].
Bednorz Zbyszko (1945), Glossy śląskie, Drukarnia Państwowa nr 1, Katowice.
Bednorz Zbyszko (1946), Strofy serdeczne, Drukarnia Państwowa nr 1, Katowice.
Formanowicz Leon (1929), Bibljoteka kapitulna w Gnieźnie, Rolnicza Drukarnia i Księgarnia Nakładowa, Poznań.
Gębczak Maria (2004), Biblioteki Jana z Bogumina Kuglina, w: Śląskie Miscellanea, t. 17, red. Krystyna Heska-Kwaśniewicz, Gnome, Katowice, s. 80–86.
Jazdon Artur (2012), Wydawcy poznańscy 1815–1914. Kształtowanie środowiska i repertuaru wydawniczego, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
Krzak-Weiss Katarzyna (2022), Jak Jan Kuglin poszukiwał ideału „książki pięknej”, „Sztuka Edycji”, t. 22, nr 2, s. 21–28.
Kuglin Jan (1958), Ze wspomnień typografa, PWN, Wrocław.
Kuglin Jan (1964), Poligrafia książki, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław.
Kuglin Jan (1968), Poligrafia książki, wyd. 2 popr. i poszerz., Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław.
Langer Hanna (2012), Księgozbiór Gustawa Morcinka zachowany w skoczowskim Muzeum, w: Gustaw Morcinek – w 120-lecie urodzin, red. Krystyna Heska-Kwaśniewicz, Jacek Lyszczyna, Wydawnictwo UŚ, Katowice, s. 148–163.
Lubomirski Stanisław Herakliusz (1936), Trafunek nieszczęśliwy, Rolnicza Drukarnia i Księgarnia Nakładowa, Poznań.
Morcinek Gustaw (1957), Listy z mojego Rzymu, wyd. 2, PAX, Warszawa.
Nowak Piotr (1997), Poznań jako ośrodek wydawniczy w dwudziestoleciu 1919–1939, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
Okopień Jan (2015), Jan Kuglin, w: tegoż, Książka wyzwolona 1918–1950, współpr. Joanna Czarkowska, Inicjał Andrzej Palacz, Warszawa, s. 80–90.
Pollak Roman (1930), Rękopis Bibl. Kórnickiej Nr. 488, „Pamiętnik Literacki”, t. 27, s. 642–649.
Roździeński Walenty (1933), Officina ferraria abo huta i warstat z kuźniami szlachetnego dzieła żelaznego. Poemat z roku 1612, z unikatu Biblioteki Kapituły Gnieźnieńskiej wydał Roman Pollak, Rolnicza Drukarnia i Księgarnia Nakładowa, Poznań.
Roździeński Walenty (1936), Officina ferraria abo Huta y warstat z kuźniami szlachetnego dzieła żelaznego (1612), z unikatu Biblioteki Kapitulnej w Gnieźnie wydał, wstępem i przypisami zaopatrzył Roman Pollak, Instytut Śląski, Katowice.
Roździeński Walenty (1948), Officina ferraria abo Huta y warstat z kuźniami szlachetnego dzieła żelaznego (1612), z unikatu Biblioteki Kapitulnej w Gnieźnie wydał, wstępem i przypisami zaopatrzył Roman Pollak, wyd. 2 popr. i uzup., Instytut Śląski, Katowice.
Roździeński Walenty (1962), Officina ferraria ábo Hutá i wárstát z kuźniámi szláchetnego dziełá żelaznego, oprac. Roman Pollak, Mieczysław Radwan i Stanisław Rospond, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław.
Roździeński Walenty (2012), Officina ferraria abo Huta y warstat z kuźniami szlachetnego dzieła żelaznego przez Walentego Roździeńskiego teraz nowo wydana, [red. Jan Myrcik], Urząd Gminy, Stowarzyszenie Inicjatyw Społecznych, Koszęcin.
Sołomieniuk Michał (2022), „Oryginał został odnaleziony i nie zmienił właściciela”. Losy gnieźnieńskiego starodruku PL178, zawierającego „Officina ferraria”, „Archiwa, Biblioteki i Muzea Kościelne”, t. 118, s. 439–456.
Talar Grażyna (1973), Jan z Bogumina Kuglin – drukarz i bibliofil (1892–1972), „Roczniki Biblioteczne”, s. 417–436.
Witczak Tadeusz (1972), Roman Pollak (31 lipca 1886–23 lutego 1972), „Pamiętnik Literacki”, z. 3, s. 393–402.
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalają na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2016 roku w „Poznańskich Studiach Polonistycznych. Serii Literackiej” pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa – obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych – utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2016 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).