The Letters Exist – on the Role of Typeface Designer in Book Design
Journal cover Poznań Polish Studies.  Literary Series, no. 48, year 2025
PDF (Język Polski)

Keywords

typography
typeface design
readability
history of print
book design
typeface
font
visual communication

How to Cite

Jarzec, R. (2025). The Letters Exist – on the Role of Typeface Designer in Book Design. Poznań Polish Studies. Literary Series, (48), 301–320. https://doi.org/10.14746/pspsl.2025.48.12

Abstract

This article analyses the role and significance of the typeface designer in the book design process. It discusses the characteristics of this profession from its historical roots in calligraphy and lettering, through the typographic printing period and phototypesetting up to the digital era. This is followed by an outline of the evolution of the profession in the context of technological and cultural changes, with particular interest in the impact of the designer on the readability and aesthetics of the publication. The article also presents the contemporary typographic landscape, including the democratisation of the processes of publication design and typeface distribution, with the resulting challenges. The text emphasises the role of typeface designers in the communication process, linking the technical aspects with the aesthetic and functional ones.

https://doi.org/10.14746/pspsl.2025.48.12
PDF (Język Polski)

References

Beier Sophie (2012), Reading Letters. Designing for Legibility, Bis Publishers, Amsterdam.

Bessemans Ann (2016), Matilda: a typeface for children with low vision, w: Mary C. Dyson, Ching Y. Suen, Digital Fonts and Reading, World Scientific, Singapore,

Bierkowski Tomasz (2020), Legibility. Problematyka badań – wyniki – praktyka, w: tegoż, Teksty nie tylko o typografii, wyd. Tomasz Bierkowski, Rachowice.

Biľak Peter (2024), We don’t need new fonts…, https://www.typotheque.com/articles/we-dont-need-new-fonts [dostęp: 20.08.2024].

Bringhurst Robert (2013), Elementarz stylu w typografii, przeł. Dorota Dziewońska, Wydawnictwo i Pracownia d2d.pl, Kraków.

Coles Stephen (2024), The Last Time the US Considered Copyright Protection for Typefaces, https://typographica.org/on-typography/copyright-protection-of-typefaces/ [dostęp: 20.08.2024].

Frutiger Adrian (2010), Człowiek i jego znaki, współpr. Horst Heiderhoff, przeł. Czesława Tomaszewska, Kraków.

Hochuli Jost (2009), Detal w typografii. Litery, światła międzyliterowe, wyrazy, odstępy międzywyrazowe, wiersze, interlinia, łamy, przeł. Agnieszka Buk, Wydawnictwo i Pracownia d2d.pl, Kraków.

Kolesár Zdeno, Mrowczyk Jacek (2018), Historia projektowania graficznego, przeł. Joanna Goszczyńska, Karakter, Kraków.

Meggs Philip B., Purvis Alston W. (2006), Meggs’ History of Graphic Design, wyd. 4, John Wiley & Sons, Hoboken.

Mitchell Michael, Wightman Susan (2012), Typografia książki. Podręcznik projektanta, przeł. Dorota Dziewońska, Wydawnictwo i Pracownia d2d.pl, Kraków.

Pelli Denis G., Tillman Katharine A. (2007), Parts, Wholes, and Context in Reading. A Triple Dissociation, „PLoS ONE”, 2(8): e680,

Tracy Walter (1986), Letters of Credit. A View of Type Design, David R. Godine Publisher, Boston.

Unger Gerard (2011), Kiedy czytamy, przeł. Agnieszka Bienias, w: Widzieć, wiedzieć. Wybór najważniejszych tekstów o dizajnie, red. Przemek Dębowski, Jacek Mrowczyk, Karakter, Kraków.

Warde Beatrice (2011), Kryształowy kielich, czyli druk powinien być niewidoczny, przeł. Dorota Dziewońska, w: Widzieć, wiedzieć. Wybór najważniejszych tekstów o dizajnie, red. Przemek Dębowski, Jacek Mrowczyk, Karakter, Kraków.

Willberg Hans Peter, Forssman Friedrich (2011), Pierwsza pomoc w typografii. Poradnik używania pisma, przeł. Marek Szalsza, słowo/obraz terytoria, Gdańsk.

Zachrisson Bror (1970), Studia nad czytelnością druku, przeł. Krystyna Chocianowicz, Jan Hyc, Warszawa.