Abstrakt
An attempt is undertaken in this paper to demonstrate what traps are inherent in a biographical reading of Stefan Żeromski’s Zamieć (Blizzard). The author traces relations between Anna Zawadzka (the writer’s partner) and Xenia Granowska (the novel’s protagonist) and reconstructs the background to the text. The analysis implies it would be far safer to treat Zamieć as a broadly-defined autobiographical novel than to build straightforward parallels between Anna and Xenia.
Bibliografia
Adamczyk Zdzisław Jerzy (2013), Spotkanie w domu schadzek (niepublikowany fragment powieści „Zamieć”), „Twórczość”, nr 4, s. 87-95.
BN rpk. akc 13 665/4-6.
Czermińska Małgorzata (2005), Autor – podmiot – osoba. Fikcjonalność i niefikcjonalność, w: Polonistyka w przebudowie: literaturoznawstwo – wiedza o języku – wiedza o kulturze – edukacja. Zjazd Polonistów, Kraków 22-25 września 2004, t. 1, red. Małgorzata Czermińska i in., Universitas, Kraków, s. 211-223.
Kowalczykowa Alina (2013), Życie prywatne. Anna, w: tejże, Żeromski w niepodległej. Szkice, Wydawnictwo IBL PAN, Warszawa, s. 35-79.
Mortkowiczówna Hanna (1932), Dramatyczne dzieje rękopisu, „Wiadomości Literackie”, nr 25, s. 2-3.
Mortkowicz-Olczakowa Hanna (1959), Wspomnienie o Stefanie Żeromskim, w: tejże, Bunt wspomnień, PIW, Warszawa, s. 9-44.
Mortkowicz-Olczakowa Hanna (1964), O Stefanie Żeromskim. Ze wspomnień i dokumentów, PIW, Warszawa. „Myśl Polska” (1916), z. 1.
Utkowska Beata (2014), Uwagi wydawcy, w: Stefan Żeromski, Pisma zebrane, red. Zbigniew Goliński, t. 16, Walka z szatanem, t. 1, Nawracanie Judasza, red. Zdzisław Jerzy Adamczyk, Wydawnictwo IBL PAN, Warszawa, s. 319-380.
Utkowska Beata (2015), „Poskreślać, opuścić, nie drukować…” Autocenzura „Zamieci” Stefana Żeromskiego, „Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie”, nr 1 (8), s. 39-48.
Utkowska Beata (2015), Uwagi wydawcy, w: Stefan Żeromski, Pisma zebrane, red. Zbigniew Goliński, t. 17, Walka z szatanem, t. 2, Zamieć, red. Zdzisław Jerzy Adamczyk, Wydawnictwo IBL PAN, Warszawa, s. 241-284.
Żeromski Stefan (1916), Walka z szatanem. Zamieć. Powieść, Towarzystwo Wydawnicze, Warszawa–Kraków.
Żeromski Stefan (1916), Zamieć, „Myśl Polska”, z. 2, s. 133-142.
Żeromski Stefan (1916), Zamieć, „Myśl Polska”, z. 3, s. 204-215.
Żeromski Stefan (1916), Zamieć, „Myśl Polska”, z. 4, s. 49-59.
Żeromski Stefan (1916), Zamieć, „Myśl Polska”, z. 5, s. 108-119.
Żeromski Stefan (2008), Pisma zebrane, red. Zbigniew Goliński, t. 38: Listy 1913-1918, oprac. Zdzisław Jerzy Adamczyk, Czytelnik, Warszawa.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalają na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2016 roku w „Poznańskich Studiach Polonistycznych. Serii Literackiej” pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa – obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych – utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2016 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).