Abstrakt
Poetics proposed by structuralists at its best did not respect its own premises in a dogmatic manner. It profited knowledge that today’s Theory (or so-called Post-Theory) considers helpful while dealing with the text. Unlike approaches held on metodologically narrow perspective, the heterogenic Post-Theory has a capacity for the reneval because it pays due regard to the consideration of paratopia of literaty text. It often happens that post-Theory is accused of obscurity and hermeticism, but „ignotum per ignotum, obscurum per obscurum rhetorics” is not always a vice, sometimes it seeks to respect the mystery of the text and its secret language.
Bibliografia
Bal Mieke (2012) Wędrujące pojęcia humanistyczne, przeł Marta Bucholz, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa.
Baugh Bruce (2005), Theory [hasło], w: The Deleuze Dictionary, ed. Adrian Parr, Edinburg University Press, Edinburg [Szkocja], s. 276.
Culler Jonathan (1998), Teoria literatury, przeł Maria Bassaj. Prószyński i Ska, Warszawa.
Derrida Jacques (2015), The Future of the Profession or The University Without Condition, w: Deconstructing Derrida. Tasks for the New Humanities, ed. Peter Perciles Trifonas, Michael Adrian Peters, Pallgrave McMillan, New York [Stany Zjednoczone].
Greenblatt Stephen (2007), Shakespeare. Stwarzanie świata, przeł Barbara Kopeć-Umiastowska, W. A. B., Warszawa.
Jay Paul (2014), The Humanities „Crisis” and the Future of Literary Studies, Palgrave Macmillan, New York [Stany Zjednoczone].
Lipszyc Adam (2012), Przedmowa, w: Walter Benjamin, Konstelacje. Wybór tekstów, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Maingueneau Dominique (2015), Dyskurs literacki. Paratopia i miejsca wypowiedzenia, przeł. Hanna Konicka, Wydawnictwo IBL PAN, Warszawa.
Mowitt John (2006), Offering Theory, „Canadian Review of Comparative Literature/Revue Canadienne de Littérature Comparée” CRCL/RCLC, [dostęp: 17 maja 2016], https://journals.library.ualberta.ca/crcl/index.php/crcl/article/view/10701/8258.
Nycz Ryszard (2012), Kulturowa natura, słaby profesjonalizm, w: Kulturowa teoria literatury, red. Ryszard Nycz, Michał Paweł Markowski, Universitas, Kraków.
Scutenaire Louis (2016), Moje zapisy (1943-49), przeł. Maryna Ochab, „Literatura na świecie”, nr 1-2.
Sobolczyk Piotr (2012), Sławiński, Białoszewski, interpretacja, „Teksty Drugie”, nr 6.
Zaleski Marek (2015), Estetyka zmąconych emocji, czyli estetyka zwykłości – o Dorocie Masłowskiej dwukrotnie, w: Historie afektywne i polityki pamięci, red. Elżbieta Wichrowska, Anna Szczepan-Wojnarska, Roma Sendyka, Ryszard Nycz, Wydawnictwo IBL PAN, Warszawa, s. 95-138.
Zieliński Tadeusz (1970), Po co Homer? Świat antyczny a my, wybór
i posłowie Andrzej Biernacki, Kraków.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalają na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2016 roku w „Poznańskich Studiach Polonistycznych. Serii Literackiej” pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa – obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych – utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2016 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).