‘Old-Fashioned Townspeople’: Michał Głowiński’s autobiographical writing in cultural perspective
Journal cover Poznań Polish Studies.  Literary Series, no. 30, year 2017
PDF (Język Polski)

Keywords

intimism
Jewish townspeople
Michał Głowiński

How to Cite

Okupnik, M. (2017). ‘Old-Fashioned Townspeople’: Michał Głowiński’s autobiographical writing in cultural perspective. Poznań Polish Studies. Literary Series, (30), 401–417. https://doi.org/10.14746/pspsl.2017.30.20

Abstract

Michał Głowiński is the author of autobiographical series including: Czarne sezony, Magdalenka z razowego chleba, Kładka nad czasem, Historia jednej topoli  and Kręgi obcości. His works may be analysed in a number of different ways. One of them is to take a view of middle-class values, frequently presented in his autobiographical stories. As Głowiński writes, he comes from a middle-class Jewish family and his grandparents were merchants, the ones in Victorian middle-class style. Głowiński’s stories contribute greatly to a literary documentation of those forever lost people and times; those real ‘old-fashioned townspeople’.

https://doi.org/10.14746/pspsl.2017.30.20
PDF (Język Polski)

References

Arendt Hannah (2008), Korzenie totalitaryzmu, t. 1, przeł. Daniel Grinberg, Mariola Szwiel, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.

Głowiński Michał (1990), Labirynt, przestrzeń obcości, w: tegoż: Mity przebrane. Wydawnictwo Literackie, Kraków, s. 129-216.

Głowiński Michał (2001), Magdalenka z razowego chleba, Wydawnictwo Literackie, Kraków.

Głowiński Michał (2002), Czarne sezony, Wydawnictwo Literackie, Kraków.

Głowiński Michał (2003), Historia jednej topoli i inne opowieści, Wydawnictwo Literackie, Kraków.

Głowiński Michał (2005), Wprowadzenie, w: Stosowność i forma. Jak opowiadać o Zagładzie?, red. Michał Głowiński [et al.], Universitas, Kraków.

Głowiński Michał (2006), Kładka nad czasem. Obrazki z Miasteczka, Wydawnictwo Literackie, Kraków.

Głowiński Michał (2008), Fabuły przerwane. Małe szkice 1998-2007, Wydawnictwo Literackie, Kraków.

Głowiński Michał (2010a), „Autobiografia musi być kompromisem” – rozmawia Jacek Leociak, „Kwartalnik Artystyczny” nr 2, s. 25-40.

Głowiński Michał (2010b), I ja miałem stracone noce, „Kwartalnik Artystyczny” nr 2, s. 13-24.

Głowiński Michał (2010c), Kręgi obcości. Opowieść autobiograficzna, Wydawnictwo Literackie, Kraków.

Głowiński Michał (2016), Carska filiżanka. Szesnaście opowieści, Wielka Litera, Warszawa.

Gogol Mikołaj (1953), Staroświeccy ziemianie, w: tegoż, Utwory wybrane, t. II, przeł. Władysław Broniewski, Czytelnik, Warszawa.

Grynberg Henryk (2002), Pokolenie Szoa, „Odra”, nr 4, s. 37-49.

Hoffman Eva (1995), Zagubione w przekładzie, przeł. Michał Ronikier, Aneks, Londyn [Wielka Brytania].

Johnson Paul (1993), Historia Żydów, przeł. Mieczysław Godyń, Platan, Kraków.

Katz Janina (2010), Długa pełnia życia, „Znak”, nr 11, s. 131-134.

Kochanowicz Jacek (1999), Mieszczaństwo, w: Encyklopedia socjologii, red. Zbigniew Bokszański, Henryk Domański, Oficyna Naukowa, Warszawa, t. 2, s. 233-238.

Kowalska-Leder Justyna (2009), Doświadczenie Zagłady z perspektywy dziecka w polskiej literaturze dokumentu osobistego, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.

Kuczyńska-Koschany Katarzyna (2008), „Nosiłem w sobie strach i nie znałem języka, którym bym mógł mówić”. O „Czarnych sezonach” Michała Głowińskiego, „Polonistyka”, nr 9, s. 36-41.

Lis Jerzy (2006), Obrzeża autobiografii. O współczesnym pisarstwie autofikcyjnym we Francji, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.

Madejski Jerzy (2003), Zamieszanie. Szkice, Universitas, Kraków.

Madejski Jerzy (2004), Deformacje biografii, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.

Okupnik Małgorzata (2012), Promenady i obrazki. O muzyczności dzieła literackiego (na przykładzie „Kładki nad czasem” Michała Głowińskiego), w: Fenomen muzyki, red. Anna Grzegorczyk, Małgorzata Grzywacz, Katarzyna Machtyl, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.

Ossowska Maria (1985), Moralność mieszczańska, Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, Wrocław.

Prejna Karol (2006), Etyka biznesu a żydowski etos kapitalizmu, w: Fenomen duchowości, red. Anna Grzegorczyk, Jacek Sójka, Rafał Koschany, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.

Proust Marcel (1992), W poszukiwaniu straconego czasu, t. IV Sodoma i Gomora, przeł. Tadeusz Żeleński (Boy), Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.

Skupień Anna (2007), Ludność żydowska w województwie poznańskim w latach 1919-1938, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań.

Szuber Janusz (1996), Srebrnopióre ogrody, Drukarnia „Piast Kołodziej”, Sanok 1996.

Taylor Charles, Źródła podmiotowości. Narodziny tożsamości nowoczesnej, przeł. Marcin Gruszczyński i in., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.

Ubertowska Aleksandra (2011), „Kręgi obcości”, podwójne wyjście: projekt autobiograficzny Michała Głowińskiego, „Teksty Drugie”, nr 4, s. 195-205.

Ubertowska Aleksandra (2007), Świadectwo, trauma, głos. Literackie reprezentacje Holokaustu, Universitas, Kraków.

Weber Max (2010), Etyka protestancka a duch kapitalizmu. Protestanckie „sekty” a duch kapitalizmu, przeł. Bogdan Baran, Jan Miziński, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa.

Woydyłło Ewa (2014), Dobra pamięć, zła pamięć, Wydawnictwo Literackie, Kraków.