Abstrakt
Przygoda Stasia (Stas’ Adventure) – a short story by Boleslaw Prus (first printed in the magazine „Kłosy” in 1879) – became the subject of a film adaptation released in 1970 under the same title, directed by Andrzej Konic. This television movie deserves research attention for at least two reasons. Firstly, it is a work that, in the context of the history of Polish cinema, has been doomed to almost complete oblivion. It is worth asking about the reasons for this and attempting to reconstruct the historical and filmmaking circumstances of the film’s creation. Secondly, adaptation processes should be analyzed and interpreted (here: in relation primarily to the plot issues and the construction of the presented world).
Bibliografia
WFO – arch. – Archiwum Wytwórni Filmów Oświatowych w Łodzi, [Teczki z dokumentami dotyczącymi produkcji filmu Przygoda Stasia], sygn. 1970/24, 1970/34, 1970/49.
Chmielowski Piotr (1892), Bolesław Prus i jego „Drobiazgi”, „Ateneum”, t. 4, z. 2.
Czachorowska Magdalena, Guzek Mariusz (2016), Wojna i wojskowość w twórczości oraz adaptacjach powieści Bolesława Prusa, Wydawnictwo UKW, Bydgoszcz.
Fuksiewicz Jacek (1975), Film i telewizja w Polsce, Interpress, Warszawa.
Gajda Kazimierz (1996), „Cienie” Bolesława Prusa w świetle paraboli, w: List. Nowela. Opowiadanie. Analizy i interpretacje, red. Tadeusz Budrewicz, Halina Bursztyńska, Wydawnictwo Naukowe WSP, Kraków.
Jeske-Choiński Teodor (1900), Bolesław Prus, „Wędrowiec”, nr 38.
Jędrych Karolina (2014), Lektury w programach dla szkoły podstawowej z lat 1949–1989, w: Literatura dla dzieci młodzieży, t. 4, red. Krystyna Heska-Kwaśniewicz, Katarzyna Tałuć, Wydawnictwo UŚ, Katowice.
Jędryka Stanisław (2012), Miłości mojego życia, Prószyński i S-ka, Warszawa.
Kania Albin (1970), Film fabularny w telewizji w opinii odbiorców, „Biuletyn Radiowo-Telewizyjny”, nr 8.
Kofta Mieczysław (1971), Notatnik telewidza, „RTV. Radio i telewizja”, nr 38.
Kołaczkowski Tadeusz (1971), Program 2 TV – wydarzenie roku, w: Z anteny PR i ekranu TV, red. Jerzy Łańcut, Wydawnictwa Radia i Telewizji, Warszawa.
Konopnicka Maria (1881), „Pisma” Bolesława Prusa, tom pierwszy, „Kłosy”, nr 850.
Kronenberg Maciej (2022), Filmowe Poświętne we wspomnieniach mieszkańców, Centrum Inicjatyw na rzecz Rozwoju REGIO, Łódź.
Kulczycka-Saloni Janina (1969), Nowelistyka Bolesława Prusa, Czytelnik, Warszawa.
Kulka Bronisława (1998), Szkolna recepcja twórczości Bolesława Prusa w latach (1918–1997): rekonesans badawczy, „Prace Naukowe. Filologia Polska. Historia i teoria literatury”, z. 7.
Mach Jolanta (1980), Jeszcze przeciw godzilli, „Odgłosy”, nr 14.
Pieścikowski Edward, wyb. i oprac. (1988), Prus. Z dziejów recepcji twórczości, PWN, Warszawa.
Pieścikowski Edward (2012), Bolesław Prus – „humorysta w wielkim stylu”. Studia i szkice, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań.
Pijanowski Lech (1973), Małe abecadło filmu i telewizji, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa.
Prus Bolesław (1879), Przygoda Stasia, „Kłosy”, nr 753.
Prus Bolesław (1890), Pierwsze opowiadania, Gebethner i Wolff, Warszawa.
Prus Bolesław (1950), Pierwsze opowiadania, red. Zygmunt Szweykowski, Książka i Wiedza, Warszawa.
Prus Bolesław (2009), Opowiadania i nowele. Wybór, oprac. Tadeusz Żabski, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław.
Putrament Jerzy (1936), Struktura nowel Prusa, Skład Główny. Dom Książki Polskiej, Warszawa.
Rudzińska Anna (1970), „Stawka większa niż życie” i kapitan Kloss jako wzór bohatera dla współczesnej młodzieży, „Biuletyn Radiowo-Telewizyjny”, nr 9.
Szweykowski Zygmunt (1972), Twórczość Bolesława Prusa, wyd. 2, PIW, Warszawa.
Szylak Mariusz (2013), Wojtek Fiwek. Kadry z życia i twórczości, Księży Młyn Dom Wydawniczy, Łódź.
Świętochowski Aleksander (1890), Aleksander Głowacki (Bolesław Prus), „Prawda”, nr 35.
Tokarzówna Krystyna, Fita Stanisław (1969), Bolesław Prus 1847–1912. Kalendarz życia i twórczości, red. Zygmunt Szweykowski, PIW, Warszawa.
Tyszkiewicz Teresa (1971), Bolesław Prus, PZWS, Warszawa.
(zot) [właśc. Zofia Turowska] (1970), Już dla II programu TV Andrzej Konic realizuje „Przygody Stasia”, „Magazyn Filmowy”, nr 33.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Piotr Pławuszewski

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalają na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2016 roku w „Poznańskich Studiach Polonistycznych. Serii Literackiej” pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa – obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych – utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2016 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
