Abstract
The paper is an attempt to compare the three versions of the Good Friday Solemn Intercessions for non-Christians. It was made possible by juxtaposing and analysing the prayers in the light of their particular phrases. The paper was divided into two parts. The first one shows the three prayers and their historical contexts, while the other analyses their contexts. As a result, the process of decreasing the pejorative way of presenting non-Christians could clearly be seen. There is also a tendency for emphasizing elements shared by Christians and non-Christians. Finally, the comparison of the versions emphasises the transition from the salvific dimension to temporality.
Riferimenti bibliografici
Baggs G.M., The Ceremonies of Holy-week at the Vatican and S. John Lateran’s Described, Rome 1839.
Bagrowicz J., Czy wiemy, co sprawujemy? Wtajemniczenie w ofiarę Mszy Świętej, Włocławek 2012.
Bugnini A., Le “Variationes” ad alcuni testi della Settimana Santa, “L’Oservatore Romano” 105 (1965) 65, p. 6.
Digby K.H., The Broad Stone of Honour: or the True Sense and Practice of Chivalry, London 1848.
Gaume J., Zasady i całość wiary katolickiej, czyli wykład jej historyczny, dogmatyczny, moralny, liturgiczny, apologetyczny, filozoficzny i socyalny od stworzenia świata aż do naszych czasów, Kraków 1871.
Karas M., „Una voce dicentes”. Hierarchiczna wizja rzeczywistości w rycie Mszy trydenckiej i w jej teologicznym uzasadnieniu [in:] Rytuały w wybranych religiach i wyznaniach od starożytności do współczesności, ed. J. Drabina, Kraków 2010, pp. 95-107.
Krakowiak Cz., Święte Triduum Paschalne w Mszale Rzymskim Pawła VI i w Liturgii Godzin. Liturgia i teologia, Sandomierz 2017.
Lijka K., Dzieje Triduum Paschalnego [in:] Historia liturgii, ed. W. Świerzawski, Zawichost 2012, pp. 101-124.
Martini A., Ufficio della settimana santa colla versione italiana, Milano 1837.
Mazzinelli A., The Office of Holy Week with the Ordinary Rubrics, Baltimore 1870.