Abstrakt
Zniesienie segregacji rasowej w prawie amerykańskim nastąpiło w latach 60. XX wieku, jednak wciąż można wskazać jej skutki w przestrzeni publicznej. Wiąże się to ze stereotypami i dyskryminacją mniejszości na tle narodowo-rasowym. Obecne są one także w kinematografii poprzez m.in. dysproporcje w zakresie przyznawania ról, sposób ukazywania osób, a także takie zjawiska jak whitewashing czy blackface minstrels. Celem artykułu jest wskazanie przemian, które zachodziły na tym tle w ostatnim wieku. Próbę badawczą stanowiło 85 produkcji wyróżnionych Nagrodą Amerykańskiej Akademii Filmowej w kategorii „najlepszy film”. Przeprowadzona analiza wykazała, że w historii kina amerykańskiego można wskazać momenty przełomowe w zakresie przemian narodowo-rasowych oraz ujęła wspomniane zjawiska.
Bibliografia
Adamczyk W. (2005), Kino uczy, wychowuje, uwodzi, https://www.kulturaihistoria.umcs.lublin.pl/archives/61?fbclid=IwAR3JOVJ3lXTYh0MwNAewmo_bH9AKK_DkiiWCCO8rTsHnLW2J4orWJKZB5bU, 25.01.2020.
Altman R. (2012), Gatunki filmowe, Warszawa.
Aronson E., Wilson T. D., Akert R. M. (1997), Psychologia społeczna, Poznań.
Baldwin E. i in. (2007), Wstęp do kulturoznawstwa, Poznań 2007.
Goban-Klas T. (2004), Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa.
Graham H. D. (1995), Era Kennedy’ego – Johnsona, w: Historia Stanów Zjednoczonych Ameryki, t. 5: 1945–1990, red. D. T. Critchlow, K. Michałek, Warszawa.
Grossman S. (2015), Almost All the Oscars Nominees Are White, https://time.com/3669143/oscars-2015-nominations-white/, 16.04.2020.
Hendrykowski M. (1988), Historia filmowego Oscara, Warszawa.
Jasińska-Kania A., Skarżyńska K. (2001), Stereotypy narodowe i nacjonalizm w perspektywie międzynarodowych badań porównawczych, w: Stereotypy i uprzedzenia. Uwarunkowania psychologiczne i kulturowe, red. M. Kofta, A. Jasińska-Kania, Warszawa.
Jenkins P. (2009), Historia Stanów Zjednoczonych, Kraków.
Jimenez O., Chavez N., Hanna J. (2020), As heated protests over George Floyd’s death continue, Minnesota governor warns of ‘extremely dangerous situation’, https://edition.cnn.com/2020/05/27/us/minneapolis-protests-georgefloyd/index.html, 27.09.2020.
Kossecki J. (2015), Naukowe podstawy nacjokratyzmu, Warszawa.
Krajewski M. (2005), Kultury kultury popularnej, Poznań.
Lowrey W. (2010), People Painted Over: Whitewashing of Minority. Actors in Recent Film, https://www.palmbeachstate.edu/honors/Documents/People_Painted_Over_Whitewashing_of_Minority_Actors_in_Recent_Film-_and%20_Television.pdf, 8.04.2020.
Pancewicz M. (2011), Mniejszości w filmowych produkcjach Hollywood. Reprodukcja podziałów społecznych i stereotypów, http://cyfrowaetnografia.pl/Content/4747/Mniejszości%20w%20filmowych%20produkcjach%20Hollywood.pdf, 8.04.2020.
Piątek J. (2006), Zdjąć z ekranów „Kod Leonarda da Vinci”?, http://www.kosciol.pl/article.php?story=20060518 193943716, 24.01.2020.
Płażewski J. (2007), Historia filmu, Warszawa.
Power D. (2019), Początki kina dźwiękowego, w: Historia kina, red. P. Kemp, Warszawa.
Rode D. (2014), Aktywistyczne użycia (nowych) mediów: wybrane działania w polskim ruchu feministycznym, w: Film i media – przeszłość i przyszłość. Kontynuacje, red. A. Gwóźdź, M. Kępna-Pieniążek, Warszawa.
Ryan P. (2016), #OscarsSoWhite controversy: What you need to know, https://eu.usatoday.com/story/life/movies/2016/02/02/oscars-academy-award-nominationsdiversity/79645542/, 29.09.2020.
Smith I. H. (2019), Amerykański dramat po 11. września, w: Historia kina, red. P. Kemp, Warszawa.
Smith S. L., Choueiti M., Pieper K. (2013), Race/Ethnicity in 600 Popular Films:
Examining On Screen Portrayals and Behind the Camera Diversity, https://annenberg.usc.edu/sites/default/files/MDSCI_Race_Ethnicity_in_600_Popular_Fims.pdf, 14.04.2020.
Weisberger B. A. (1995), Wojna secesyjna 1861–1865, w: Historia Stanów Zjednoczonych Ameryki, t. 3: 1848–1917, red. W. Nugent, H. Parafianowicz, Warszawa.
Weisberger B. A. (1995), Rekonstrukcja 1865–1877, w: Historia Stanów Zjednoczonych Ameryki, t. 3: 1848–1917, red. W. Nugent, H. Parafianowicz, Warszawa.
Wojciszke B. (2017), Psychologia społeczna, Warszawa.
Wojtaszak A. (2015), Nacjonalizm. Ewolucja myśli politycznej. Zarys problemu, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Acta Politica”, nr 32, Szczecin.
Black Live Matter, About, (2020), https://blacklivesmatter.com/about/, 27.09.2020.
Charlton Heston, https://www.imdb.com/name/nm0000032/, 9.07.2020.
Gwiezdne wojny: Skywalker. Odrodzenie (2019), https://www.imdb.com/title/tt2527338/, 24.01.2020.
Hugh Griffith, https://www.imdb.com/name/nm0341518/, 9.07.2020.
Miasto gniewu (2004), https://www.imdb.com/title/tt0375679/, 4.06.2020.
Natalie Wood, https://www.imdb.com/name/nm0000081/, 9.07.2020.
Oscars (2020), Academy Establishes Representation And Inclusion Standards For
Oscars® Eligibility, https://www.oscars.org/news/academy-establishes-representation-and-inclusion-standards-oscarsr-eligibility, 28.09.2020.
Shirley MacLaine, https://www.imdb.com/name/nm0000511/, 9.07.2020.
Śniadanie u Tiffany’ego (1961), https://www.imdb.com/title/tt0054698/, 9.07.2020.
The Official Academy Awards® Database. Results (2020), http://awardsdatabase.oscars.org/search/results, 26.07.2020.
Wonder Woman (2017), https://www.imdb.com/title/tt0451279/, 24.01.2020.
The Academy (2020), https://www.instagram.com/p/CE5U-hwsk-U/, 28.09.2020.
Twój Vincent (2017), https://www.imdb.com/title/tt3262342/, 1.08.2020.