Trajektoria tonalno-harmoniczna jako wyraz archetypu narracyjnego unii mistycznej w twórczości Charles’a Tournemire’a i Aleksandra Skriabina
PDF

Słowa kluczowe

Alexander Scriabin
Charles Tournemire
mystical union
mystical chord
tonal-harmonic structure
narrative archetype

Jak cytować

Raba, B. (2021). Trajektoria tonalno-harmoniczna jako wyraz archetypu narracyjnego unii mistycznej w twórczości Charles’a Tournemire’a i Aleksandra Skriabina. Res Facta Nova. Teksty O Muzyce współczesnej, (22 (31), 118–139. https://doi.org/10.14746/rfn.2021.22.10

Abstrakt

The subject of the article is a comparison of the process of transformations of the tonal-harmonic structure in the works of Alexander Scriabin and Charles Tournemire in relation to the narrative archetype of the mystical union. The justification for comparing these aspects of the work of these two composers is their development of a similar harmonic idiom, which they used to symbolically justify diametrically opposed worldviews. Scriabin’s work is considered a breakthrough for European music culture, whereas Tournemire’s is still little known. Just as the former assumed the role of composer-philosopher, the latter became a musical theologian. Tournemire, organist of the St. Clotilde basilica in Paris, initiated the tradition of musical homiletics, in which the central persuasive element, similar to the Gospel parable, was the musical narrative trajectory. Its climax was the mystical chord. However, a comparative analysis of harmonic structures, topics, narrative trajectories, shows the limits of semantization that differentiates aesthetic postulates and analogous narrative constructions, the nodal moment of which are created by the union of polarization elements.

https://doi.org/10.14746/rfn.2021.22.10
PDF

Bibliografia

Almen Byron, A Theory of Musical Narrative, Indiana University Press, Bloomington 2008.

Balmer Yves, Lacôte Thomas, Brent Murray Christopher, Le modèle et l’invention Olivier Messiaen et la technique de l’emprunt, Symétrie, Lyon 2017.

Baranowski Tomasz, Od „Hymnu do sztuki” do „Misterium wszechsztuk”. Droga twórcza Skriabina w świetle jej poza- muzycznych kontrapunktów, [w:] Skriabin. Mistyczna droga muzyki, red. Jacek Szerszenowicz, Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, Łódź 2016.

Chomiński Józef Michał, Historia harmonii i kontrapunktu, t. 3, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1990.

Damaré Brad M., Music and Literature in Silver Age Russia: Mikhail Kuzmin and Alexander Scriabin, niepublikowana dysertacja doktorska, University of Michigan 2008, https://deepblue.lib.umich.edu/handle/2027.42/60873 (dostęp: 10.10.2021).

Delalande Marie-José, Le mouvement théosophique en France, 1876–1921, niepublikowana dysertacja doktorska, http://www.theses.fr/2007LEMA3002 (dostęp: 7.11.2019).

Erpf Hermann, Studien zur Harmonie und Klangtechnik der neuen Musik, Breitkopf & Härtel, Leipzig 1927.

Fauquet Joël-Marie, Catalogue de l’oeuvre de Charles Tournemire, Minkoff, Genève 1979.

Forman Lana, The Positivistic Mysticism Of Alexander Scriabin: An Analysis Of The Three Études, Op. 65, niepublikowana praca magisterska, York University, Toronto 2017, https://yorkspace.library.yorku.ca/xmlui/bitstream/handle/10315/34286/Forman_Lana_2017_Masters.pdf?-sequence=2&isAllowed=y (dostęp: 15.01.2020).

Fulcher Jane, The Composer as Intellectual: Music and Ideology in France 1914–1940, Oxford University Press, New York

Garcia Susanna, Scriabin’s Symbolist Plot Archetype in the Late Piano Sonatas, „19th-Century Music” 2000, t. 23, nr 3, s. 273–300. https://doi.org/10.2307/746881 DOI: https://doi.org/10.2307/746881

Gawboy Anna, Oneness through the Sharpening of Contradictions: Theosophical Polarity in Scriabin’s Late Harmonic Practice, „Journal of Musicological Research” 2017, t. 36, nr 3, s. 181–207. https://doi.org/10.1080/01411896.2017.1341270 DOI: https://doi.org/10.1080/01411896.2017.1341270

Godwin Joscelyn, The Beginnings of Theosophy in France, Theosophical History Centre, London 1989.

Hello Ernest, Physionomies de Saints, Perrin et Cie, Paris 1897.

Huysmans Joris-Karl, En route, Tresse & Stock, Paris 1895.

Huysmans Joris-Karl, Trois Primitifs, Léon Vanier, Paris 1905.

Ianco Pascal, Charles Tournemire ou Le mythe de Tristan, Editions Papillon, Genève 2001.

Katechizm Kościoła Katolickiego, https://www.teologia.pl/m_k/kkk1p15.htm#7 (dostęp: 8.05.2020).

Koechlin Charles, Traité de l’harmonie, Max Eschig, Paris 1928.

Le Naturalisme spiritualiste en Europe. Développement et rayonnement, éd. Mickaëlle Cedergren, Marie Cécile Cadars, Classiques Garnier, Paris 2013.

Lendvai Ernő, Béla Bartók: An Analysis of his Music, Kahn & Averill, London 1971.

Lespinard Bernadette, L’Orgue mystique de Charles Tournemire: Impressions plain-chantesques, L’Orgue, Paris 1971.

Li Mengdi, Douze Préludes- Poèmes, Op. 58 by Charles Tournemire: A Stylistic Analysis, niepublikowana dysertacja doktorska, University of South Carolina 2019, https://scholarcommons.sc.edu/etd/5139 (dostęp: 23.03.2020).

Lissa Zofia, Geschichtliche Vorform der Zwölftontechnik, „Acta Musicologica” 1935, t. 7, s. 15–21. https://doi.org/10.2307/931722 DOI: https://doi.org/10.2307/931722

Mazurek Sławomir, Skriabin i rosyjski renesans, [w:] Skriabin. Mistyczna droga muzyki, red. Jacek Szerszenowicz, Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, Łódź 2016, s. 43–53.

Médicis François de, Darius Milhaud and the Debate on Polytonality in the French Press of the 1920s, „Music & Letters” 2005, t. 86, nr 4, s. 573–591. https://doi.org/10.1093/ml/gci106 DOI: https://doi.org/10.1093/ml/gci106

Mémoires de Charles Tournemire. Édition critique, éd. Jean-Marc Leblanc, „L’Orgue, Bulletin des Amis de l’Orgue” 2018, nr 321–324 (I–IV).

Morrison Simon, Skryabin and the Impossible, „Journal of the American Musicological Society” 1998, t. 51, nr 2, s. 283–330. https://doi.org/10.1525/jams.1998.51.2.03a00030 DOI: https://doi.org/10.2307/831979

Persichetti Vincent, Twentieth-Century Harmony, Creative Aspects and Practice, W.W. Norton, New York 1961.

Raba Bogusław, Creating a Mystical Musical Eschatology: Diatonic and Chromatic Dialectic in Charles Tournemire’s L’Orgue Mystique, [w:] Mystic Modern: The Music, Thought, and Legacy of Charles Tournemire, eds. Jennifer Donelson, Stephen Schloesser, Church Music Association of America, Richmond 2014, s. 157–174.

Reise Jay, Late Skriabin: Some Principles Behind the Style, „Nineteenth-Century Music” 1983, t. 6, nr 3, s. 220–231. https://doi.org/10.2307/746587 DOI: https://doi.org/10.2307/746587

Rone Vincent, From Tournemire to Vatican II: Harmonic Symmetry as 20th-century French Catholic Musical Mysticism, 1928–1970, [w:] Mystic Modern: The Music, Thought, and Legacy of Charles Tournemire, eds. Jennifer Donelson, Stephen Schloesser, Church Music Association of America, Richmond 2014, s. 229–252.

Rone Vincent, Harmony as a Vehicle for Transcendence in the French Organ School, „The American Organist” 2018, t. 52, nr 3, s. 36–40.

Sabatier François, Le mysticisme à l’orgue, „L’Orgue, Bulletin des Amis de l’Orgue” 1987, nr 201 (I), s. 129–137.

Sabbagh Peter, Die Entwicklung der Harmonik bei Skrjabin, Books on Demand, Hamburg 2001.

Schloesser Stephen, Jazz Age Catholicism: Mystic Modernism in Postwar Paris, 1919–1933, University of Toronto Press, Toronto 2005. https://doi.org/10.3138/9781442676398 DOI: https://doi.org/10.3138/9781442676398

Scholl Robert Peter, Olivier Messiaen and the Culture of Modernity, niepublikowana dysertacja doktorska, King’s College, University of London 2003, https://kclpure.kcl.ac.uk/portal/files/2929029/DX225792.pdf (dostęp: 10.10.2021).

Shergold Roderick, Harmony and Voice Leadinq in Late Scriabin, niepublikowana praca magisterska, McGill University, Montreal 1993, https://escholarship.mcgill.ca/concern/theses/tt44pn75w (dostęp: 10.10.2021).

Sisson Ruth, The Symphonic Organ Works of Charles Arnould Tournemire, niepublikowana praca doktorska, Florida State University 1984.

Slavkin Mary, Dynamics and Divisions at the Salons of The Rose-Croix: Statistics, Aesthetic Theories, Practices, and Subjects, niepublikowana praca doktorska, City University of New York 2014, https://academicworks.cuny.edu/gc_etds/385 (dostęp: 7.11.2019).

Smith Kenneth, Desire and the Drives: A New Analytical Approach to the Harmonic Language of Alexander Skryabin, niepublikowana praca doktorska, Durham University 2008, http://etheses.dur.ac.uk/2548/ (dostęp: 7.11.2019).

Swindells Rachel Mary, Tonality, Functionality and Beethovenian Form in The Late Instrumental Works of César Franck, niepublikowana dysertacja doktorska, University of Otago 2011, https://ourarchive.otago.ac.nz/handle/10523/2365 (dostęp: 10.10.2021).

Szerszenowicz Jacek, Konteksty psychologiczne i filozoficzne estetyki Aleksandra Skriabina, [w:] Skriabin. Mistyczna droga muzyki, red. Jacek Szerszenowicz, Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, Łódź 2016.

Tarasti Eero, Sein und Schein: Explorations in Existential Semiotics, Mouton De Gruyter, Berlin–Boston 2015. https://doi.org/10.1515/9781614516354 DOI: https://doi.org/10.1515/9781614516354

Taruskin Richard, Oxford History of Western Music, t. 4, Oxford University Press, Oxford, New York 2009.

Thomson Andrew, Vincent d’Indy and His World, Oxford University Press, Oxford 1996.

Tikker Timothy, La Symphonie-Choral pour orgue de Charles Tournemire: vers une explication de sa forme, „L’Orgue, Bulletin des Amis de l’Orgue” 2007, nr 278–279 (II–III), s. 89–99.

Tournemire Charles, César Franck, Delagrave, Paris 1931.

Tournemire Charles, Des possibilités harmoniques et polytonales unies à la ligne grégorienne, „Revue grégorienne” 1930, t. 15, s. 172–174.

Tournemire Charles, Eclats de Mémoire, słowo wstępne, przypisy i posłowie Marie-Louise Langlais, http://ml-langlais.com/Tournemire_files/Eclats%20de%20Me%CC%81moire%20Tournemire.pdf (dostęp: 10.10.2021).

Tournemire Charles, Précis d’exécution de registration et d’improvisation à l’orgue, Max Eschig, Paris 1936.

Trzęsiok Marcin, W lesie symboli. Na tropie retoryki muzycznej Aleksandra Skriabina, [w:] Skriabin. Mistyczna droga muzyki, red. Jacek Szerszenowicz, Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, Łódź 2016, s. 227–255.

Tymoczko Dmitri, Stravinsky and the Octatonic: A Reconsideration, „Music Theory Spectrum” 2002, t. 24, nr 1, s. 68–102. https://doi.org/10.1525/mts.2002.24.1.68 DOI: https://doi.org/10.1525/mts.2002.24.1.68

Van den Toorn Pieter, The Music of Igor Stravinsky, Yale University Press, New Haven 1983.

Vier Jacques, Un grand écrivain Breton trop oublié: Ernest Hello ou la Réconciliation de la mystique et de l’art, „Annales de Bretagne et des Pays de l’Ouest” 1962, t. 69, nr 2, s. 245–256. https://doi.org/10.3406/abpo.1962.2159 DOI: https://doi.org/10.3406/abpo.1962.2159