Leave Wagner alone. Strategie dramaturgiczne w The Loop of the Nibelung Simona Steena-Andersena
Okładka czasopisma Res Facta Nova. Teksty o muzyce współczesnej, tom 34, rok 2024
PDF

Słowa kluczowe

Simon Steen-Andersen
The Loop of the Nibelung
audiovisuality
Richard Wagner
body and voice

Jak cytować

Batog, I. (2025). Leave Wagner alone. Strategie dramaturgiczne w The Loop of the Nibelung Simona Steena-Andersena . Res Facta Nova, (25 (34), 121–134. https://doi.org/10.14746/rfn.2024.25.8

Liczba wyświetleń: 44


Liczba pobrań: 13

Abstrakt

The article is an attempt to describe the video-installation by Simon Steen-Andersen titled The Loop of the Nibelung. The piece is a continuation of the Run Time Error cycle, combined with a documentary about Norwegian singer Kirsten Flagstad and a fragmentary staging of Richard Wagner’s The Ring of the Nibelung. I analyze the audiovisual strategies used by the composer, especially those related to the relationship between the voice and the body of performers. I have also described the composer's creative process and the site-specific aspect of the installation, and I examined the work in the context of a dialogue with the legacy of Richard Wagner. The issue of authorship and influence between the figures of Steen-Andersen and Wagner has also been addressed.

https://doi.org/10.14746/rfn.2024.25.8
PDF

Bibliografia

Abbate Carolyn, Unsung Voices, Princeton University Press, Princeton 1991.

Batog Iga, Black Box Music Simona Steena-Andersena – warstwa wizualna jako czynnik determinujący dźwięk. Eksploracja możliwości rozwojowych, ,,Kwartalnik Młodych Muzykologów” 2020, nr 46. DOI: https://doi.org/10.4467/23537094KMMUJ.20.015.12857

Batog Iga, Myślę o repertuarze i historii muzyki jako o rodzaju wspólnej, powszechnej podświadomości. Wywiad z Simonem Steenem-Andersenem, „Glissando” 2024, https://glissando.pl/wywiady/mysle-o-repertuarze-i-historii-muzyki-jako-o-rodzaju-wspolnej-powszechnej-podswiadomosci-wywiad-z-simonem-steenem-andersenem/ (dostęp: 02.10.24).

Berger Karol, Beyond Reason. Wagner contra Nietzsche, University of California Press, Oakland 2017. DOI: https://doi.org/10.1525/california/9780520292758.001.0001

Berger Karol, Potęga smaku. Teoria sztuki, tłum. Anna Tenczyńska, Słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2008.

Brecht Bertolt, Efekt osobliwości, ,,Dialog” 1959, nr 7, s. 116–123.

Brecht Bertolt, Krótki opis nowej techniki sztuki aktorskiej mającej na celu wywołanie efektu osobliwości, tłum. Zbigniew Krawczykowski, ,,Dialog” 1959, nr 7, s. 118–127.

Schaeffer Pierre, Akuzmatyka, tłum. J. Kutyła, w: Cox Christoph, Warner Daniel, Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej, tłum. Julian Kutyła, Słowo/obraz terytoria, Gdańsk, 2009, s. 106–112.

Fischer-Lichte Erika, Estetyka performatywności, tłum. Mateusz Borowski, Małgorzata Sugiera, Księgarnia Akademicka, Kraków 2008.

Drees Stefan, Expanded Music:The Technological Extension of Body and Instrument in Simon Steen-Andersen's Piano Concerto (2013/14), ,,Nuove Musiche” 2018, t. 5.

Fisher Mark, Dziwaczne i osobliwe, tłum. Andrzej Karalus, Tymon Adamczewski, Słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2023.

Grabuś Łukasz, Formy śmiercionośne. Kilka strategii dramaturgicznych we współczesnej operze, Księgarnia Akademicka, Kraków 2012.

Grey Thomas S., Słownik terminów wagnerowskich, tłum. Weronika Jarczyńska, w: Wagner kompendium. Przewodnik po życiu i twórczości kompozytora, red. Barry Millington, Wydawnictwo Astraia, Kraków 2014, s. 233–255.

Groth Sanne Krogh, Composers on Stage: Ambiguous Authorship in Contemporary Music Performance, ,,Contemporary Music Review” 2016, t. 35, nr 6, s. 686–705. (dostęp: 10.04.24). DOI: https://doi.org/10.1080/07494467.2016.1282650

Holmboe Rasmus, I Am a Composer. An Interview with Simon Steen-Andersen, ,,Seismograf” 2013, seismograf.org/interview/i-am-a-composer (dostęp: 10.04.24).

Laursen Lasse, Orchestration Strategies in Simon Steen-Andersen’s Double Up, ,,Music Theory Online” 2016, nr 3, mtosmt.org/issues/mto.16.22.3/mto.16.22.3.laursen.html (dostęp: 10.04.24). DOI: https://doi.org/10.30535/mto.22.3.5

Moore Thomas R., Gielen Pascal, The Politics of Conducting. The Conductor’s Role in New Music Ensembles Based on a Study of Performance Practice in Simon Steen-Andersen’s AMID, „Music & Practice” 2021, t. 9, www.musicandpractice.org/the-politics-of-conducting/ (dostęp: 10.04.24).

Novak Jelena, Post-opera. Reinventing the Voice-Body, Routledge, New York 2016. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315601717

Orning Tanja, The Polyphonic Performer. A Study of Performance Practice in Music for Solo Cello by Morton Feldman, Helmut Lachenmann, Klaus K. Hübler and Simon Steen-Andersen, rozprawa doktorska, Norges musikkhøgskole, Oslo 2013, https://nmh.brage.unit.no/nmh-xmlui/handle/11250/2626846?locale-attribute=en (dostęp: 10.04.24).

Popham John, Sonorous Movement: Cellistic Corporealities in Works by Helmut Lachenmann, Simon Steen-Andersen, and Johan Svensson, rozprawa doktorska, The City University of New York, New York 2023, https://academicworks.cuny.edu/gc_etds/5425/ (dostęp: 10.04.24).

Rutherford-Johnson Tim, Music After the Fall. Modern Composition and Culture since 1989, University of California Press, Oakland 2017. DOI: https://doi.org/10.1525/california/9780520283145.001.0001

Steen-Andersen Simon, The Loop of the Nibelung, https://www.youtube.com/watch?v=4zY_lsysCPE&t=922s (dostęp: 10.04.24).

Wagner Richard, Der Ring des Nibelungen. Vollständiger Text mit Notentafeln der Leitmotive, red. Julius Burghold, Atlantis Musikbuch-Verlag, Zürich 1997